پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۸:۰۷
بین الملل - کد خبر : 14081
يكشنبه، ۰۷ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

محو شدن بریتانیا از کشورهای مشترک المنافع و ظهور چین

طی شانزده سال گذشته، پکن تقریباً 667 میلیون دلار در باربادوس، کشوری از کشورهای مشترک المنافع که قرار است روز دوشنبه به جمهوری مستقل تبدیل شود، سرمایه گذاری کرده است.

محو شدن بریتانیا از کشورهای مشترک المنافع و ظهور چین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ارقام گردآوری شده توسط مؤسسه امریکن انترپرایز، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، نشان می دهد که چین از سال 2005، 913 میلیارد دلار به 42 کشور مشترک المنافع تزریق کرده است.

به نقل از اسپوتنیک، این ارقام نشان می دهد که در شانزده سال گذشته، چین نزدیک به 667 میلیون دلار در بخش های مختلفی از جمله جاده ها، مسکن، فاضلاب و هتلی در باربادوس، یکی از اعضای مشترک المنافع که قرار است هفته آینده به جدیدترین جمهوری جهان تبدیل شود، سرمایه گذاری کرده است.

در جامائیکا، پکن حدود 3.4 میلیارد دلاردر مقابل تولید ناخالص داخلی 21.8 میلیارد دلار این جزیره سرمایه گذاری کرده است که این کشور جزیره ای کارائیب را به بزرگترین دریافت کننده پول چین در منطقه تبدیل می کند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه برنامه هایی را برای جایگزینی شرکت توسعه مشترک المنافع با سرمایه گذاری بین المللی بریتانیا اعلام کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این نهاد جدید با تشویق بخش خصوصی و متحدان غربی "تا سال 2025 تا 10 میلیارد دلار" در کشورهای مشترک المنافع علاوه بر 2 میلیارد دلار فعلی سرمایه گذاری کند.

با استقبال بسیاری که از این طرح ها شده است، منتقدان می گویند که تعجب می کنند که چرا اینقدر طول کشیده است تا لندن، سرمایه گذاری بین المللی بریتانیا را آغاز کند.

دیدی کرستن تاتلو، عضو ارشد غیرمقیم پروژه سینوپسیس در پراگ، که خود را منبعی پیشرو در سیاست خارجی چین توصیف می‌کند، به تلگراف گفت : «ما [بریتانیا] دهه‌ها است که کاملاً پشت فرمان در خواب بوده‌ایم.»

وی ادامه داد: «ما اساساً درک نکردیم که حزب کمونیست چین چیست و چه می‌خواهد. ما در این سناریو اشتباه کرده‌ایم. آن ها از منابع مالی قابل توجه خود برای ایجاد وابستگی استراتژیک در جوامع هر کجا که می‌توانند استفاده می‌کنند. اینگونه است که شما شروع به کنترل جهان اطراف می‌کنید.»

آلن مندوزا، مدیر اجرایی انجمن هنری جکسون، یک اندیشکده سیاست خارجی و امنیت ملی مستقر در بریتانیا، گفته های این کارشناس را تکرار کرد و گفت که به نظر می رسد چین کشورهای مشترک المنافع را هدف قرار داده ست؛ زیرا پکن آن ها را "ضعیف" می داند.

وی افزود: «آن ها مایلند هر آنچه را که می توانند در سطح بین المللی تضعیف کنند، تا بتوانند کشورها را انتخاب کنند و از صدور قطعنامه های ضد چینی در کشورهای مشترک المنافع و جاهای دیگر جلوگیری کنند. چین از نظر تجاری کشورهای مشترک المنافع را شکار می کند. سوال این است که آیا ما می توانیم با روش بهتری پاسخ دهیم. آیا بریتانیا می‌تواند صندوق‌های سرمایه‌گذاری غرب را به این مکان‌ها هدایت کند.»

بارونس هلنا کندی، وکیل برجسته حقوق بشر، به نوبه خود اظهار داشت که "کاری که چین انجام می دهد راهی برای دوست یابی است و بر آرای سازمان ملل تأثیر می گذارد".

او تأکید کرد: «این یک تأثیر جدی دارد، شروع به بازگشت به سناریوی قدیمی جنگ سرد می کند و این راه سالمی برای پیشبرد شرایط جهانی نیست. پولی که آن ها سرمایه گذاری می کنند شروع به نفوذ به مناطق تحت نفوذ ما می کند.»

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!