شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۲:۲۲
اجتماعی - کد خبر : 3215
سه شنبه، ۱۹ فروردين، ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

محمد باقر نوبخت: احساس عجز و ضعف نخواهیم کرد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمد باقر نوبخت به بیان تاثیرات شیوع ویروس کووید-19 بر روی اقتصاد کشور وعملکرد دولت در این خصوص پرداخت.

محمد باقر نوبخت: احساس عجز و ضعف نخواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از خانه ملت، در ادامه جلسه علنی امروز محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه که با تاخیر در مجلس حاضر شده بود به ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد دولت پرداخت.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا هم بردولت تاثیر اقتصادی و مالی داشت هم بر مردم و جامعه. در خصوص تاثیرآن بر دولت باید بگویم که یکی از منابع تامین بودجه سال جاری فروش نفت و فرآورده‌های آن می باشد. ویروس کرونا باعث کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت شد و در نتیجه بر منابع مالی ما تاثیر منفی گذاشت.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: دریافت مالیات یکی دیگر از منابع تامین بودجه است. با توجه به شرایط رکود و تصمیمی که دولت در جهت حمایت از بنگاه‌های تولیدی، مشاغل و کسب‌وکارهای خرد گرفت، یک مهلت و تاخیر سه ماهه تعیین شد. در نتیجه دولت از محل دریافت مالیات نیز درآمدی کسب نکرد و در این میان مخارج غیرقابل اجتنابی هم به وجود آمد.

نوبخت با اشاره به یکی دیگر از منابع درآمدی دولت از طریق واگذاری دارایی های سرمایه ای که به دلیل بیماری کرونا با تعویق مواجه شد، گفت: در دوران مبارزه با کرونا با مخارج غیرقابل پیش بینی  مانند پرداخت چند هزار میلیارد تومان یارانه ماهانه، 30 هزار میلیارد یارانه معیشتی، مبالغ خرید تضمینی گندم، 51 هزار میلیارد برای طرح تحول سلامت و سهم نهادهای حمایتی  و هم چنین4400 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ها در روزهای آینده، مواجه شدیم.

وی با اشاره به درآمدهای دولت از طریق افزایش قیمت بنزین، افزود: به دلیل کاهش مصرف سوخت، دولت با کاهش درآمد در روزهای اخیر مواجه شده و در یکی از حساس ترین شرایط مدیریت منابع و مصرف بودجه، باید بتواند به تمامی تعهدات خود عمل کند وخوشبختانه تاکنون هیچ تاخیری در پرداخت حقوق ها و یارانه ها به وجود نیامده است.

نوبخت با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر جامعه و مردم، اظهار کرد: تاثیر این بیماری بر مردم و جامعه را به دو بخش نیازهای حمایتی حوزه های بهداشت و درمان و مشکلات اقتصادی به وجود آمده برای کسب و کارها، تقسیم می شود. در حوزه سلامت تمامی هزینه ها از جمله اعتبارات بیمه سلامت به صورت صددرصد پرداخت شد تا از طریق آن هزینه های کادر  درمانی پرداخت شود. همچنین در روزهای آینده هم اعتبارات ردیف های دیگر بهداشت و درمان هم پرداخت خواهد شد.

وی گفت: 3 هزار و 560 میلیارد تومان برای تقویت ستاد ملی مبارزه با کرونا کشور، تهران و سایر استان ها پرداخت شده و 600 میلیارد تومان هم برای رفع نیاز های مالی دانشگاه های علوم پزشکی در نظر گرفته شده که به زودی پرداخت می شود.  برای های تامین تجهیزات بیمارستان ها، تامین دارو، البسه و پوشاک مخصوص کادر درمانی، تهیه کیت های آزمایشگاهی و همچنین جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه های علوم پزشکی نیز بالغ بر 12 هزار و 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نوبخت در ادامه افزود: دانشگاه‌ها نیز مانند کسبه و مشاغل، انتظاراتی از دولت دارند که درخصوص تأمین منابع درگیر مشکلات زیادی است. با همه این شرایط دولت 12 هزار و 400 میلیارد تومان برای تامین همه تجهیزات مورد نیاز وزارت بهداشت توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تامین کرده است. لیست تجهیزات و اقلام مورد نیاز دارویی، البسه و تجهیزات پزشکی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده است. در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان بتوانند این اقلام را تهیه کنند، یک ریال برای واردات تجهیزات مورد نیاز از خارج از کشور هزینه نخواهیم کرد.

وی با اشاره به برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی با اجازه و موافقت مقام معظم رهبری تصریح کرد: به کمک این منابع هزینه‌های وزارت بهداشت  برای ماه‌های آینده را پرداخت خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: دولت علاوه بر موارد مذکور باید برای تامین نیاز مردم و کسب و کار آنها، جامعه هدف را شناسایی و در حد توان منابع لازم را به آنها اختصاص دهد. بر همین اساس به 3 میلیون نفر که بر اساس آمار حقوق ثابت نداشته و درآمد دیگری هم ندارند از 200 هزار تا 600هزار تومان پرداخت کردیم. در مجموع برای این 3 میلیون نفر، 4 بسته پرداختی صورت می‌گیرد که تاکنون یک مرحله آن انجام گرفته است.

نوبخت گفت: در مرحله بعد، دولت حدود 4 میلیون نفر که حقوق داشتند اما به صورت روزمزد و فصلی دریافت می کردند را شناسایی کرد. به کارت یارانه این گروه از افراد یک تا دو میلیون تومان واریز خواهد شد و این مبلغ که در دو مرحله به این افراد پرداخت می‌شود، طی دو سال از حساب یارانه‌ای آنها کسر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: دولت تسهیلاتی هم برای 4 میلیون نفر مذکور در نظر گرفته که حدود 6 هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد و بانک‌ها در تأمین و تخصیص این منابع باید کمک کنند اما از آنجایی که بانک‌ها امکان اختصاص تسهیلات با سود 12 درصد را دارند، سازمان برنامه و بودجه مسئولیتی به عهده گرفته تا 8 درصد سود تسهیلات افراد را برای امسال و سال آینده عهده‌دار شود و پرداخت کند.

وی با اشاره به تصمیمات روز گذشته هیأت وزیران گفت: همچنین پیشنهاد شد که برای 78 میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند یک میلیون در صورت اینکه متقاضی باشند اختصاص داده شود. علاوه بر افراد مذکور، کسبه‌هایی داریم که اگر به آنها کمک نشود کارگران خود را اخراج می‌کنند. لذا این گروه از افراد که حدود 3 میلیون نفر هستند نیز شناسایی شده‌اند و به آنها بر اساس تعداد کارکنان مبلغی در حدود 12 تا 14 میلیون و بخشی هم به صورت سرمایه در گردش است، 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با دوره تنفس داده می شود تا دوره گذار بیماری کرونا و آثار اقتصادی آن را پشت سر بگذارند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این بنگاه‌ها با توجه به میزان مالیات و عدم توانایی پرداخت تسهیلات به 10 ردیف و رسته شغلی تقسیم شده اند و برای آنها امکاناتی در نظر گرفتیم. دولت در حال مدیریت و عمل به تعهداتش است، باید هم به تعهدات خود در قبال کارکنان و کارمندان و طرح‌های توسعه‌ای عمل کند و هم در بخشی دیگر مشکلات کسب و کارها را رفع کند.  در نهایت اینکه به هیچ وجه احساس عجز و ضعف نخواهیم کرد و با موفقیت از این دوره سخت عبور می‌کنیم.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!