جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۲:۴۷
بهداشت و درمان - کد خبر : 9934
چهارشنبه، ۱۲ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

محققان توانستند جرم کروموزوم انسان را برای اولین بار اندازه گیری کنند

این تحقیقات که در مجله‌ی "Chromosome Research" به چاپ رسیده است. در این آزمایش محققان با استفاده از یک پرتو اشعه ایکس جرم کروموزوم را به دست آوردند.

محققان توانستند جرم کروموزوم انسان را برای اولین بار اندازه گیری کنند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، محققان دانشگاه کالج لندن، توانستند برای اولین بار به وسیله‌ی اشعه ایکس جرم کروموزوم‌های انسان را اندازه بگیرند. کروموزوم‌ها شامل دستورالعمل‌ّ‌هایی برای زندگی هستند که تقریبا در همه‌ی سلول‌های بدن وجود دارند. در هر سلول ۲۳ کروموزوم وجود دارد.

به زبان ساده می‌توان کروموزوم‌ها را به بسته‌های مواد ژنتیکی تشبیه کرد که درون هستهٔ سلول‌ها ذخیره شده‌اند؛ و در واقع به شکل مولکول‌های DNA همراه با پروتئینها هستند که به این بسته‌ها کروموزوم گفته می‌شود. همانگونه که گفته شد کروموزوم ها علاوه بر DNA ها دارای پروتئین هایی هستند که مسئولیت‌های مختلفی دارند که شامل خواندنDNA و یا تنظیم فرآیندهای مربوط به تقسیم سلولی و یا در کنار هم قرار دادن رشته‌های دی‌ان‌ای درون سلول‌های انسان می‌شود.

این تحقیقات که در مجله‌ی "Chromosome Research" به چاپ رسیده است.  در این آزمایش محققان با استفاده از یک پرتو اشعه ایکس قوی  تعداد الکترون‌های ۴۶ کروموزوم درون سلول را تعیین کرده و جرم کروموزوم را به دست آوردند.

یافته‌های آنها نشان داد که کروموزوم‌ها ۲۰ برابر ازDNA سنگین‌تر هستند بنابر این جرمی بیشتر از آنچه تصور می‌شد دارند. که این موضوع بیان گر این مطلب است که شاید آنها دارای ترکیبات ناشناخته‌ای باشند که هنوز کشف نشده است.

پرفسور ایان رابینسون(Ian Robinson) که نویسنده‌ی اصلی این مقاله است در این باره می‌گوید:( ۱۳۰ سال است که کروموزوم‌ها توسط دانشمندان کشف شده‌اند اما هنوز بخش‌هایی از این ساختارهای پیچیده وجود دارند که اطلاعات کافی از آن‌ها نداریم.

ما جرم DNA را می‌دانیم اما این اولین بار است که توانستیم با دقت بالا جرم کروموزوم‌های حامل DNA را اندازه‌گیری کنیم.

اندازه‌گیری‌های ما نشان می‌دهد که ۴۶ کروموزومی که درون سلول‌های ما وجود دارند ۲۴۲ پیکوگرم وزن دارند یعنی یک تریلیونوم گرم. این میزان از آنچه ما تصور می‌کردیم بیشتر است و نشان از جرم اضافی قابل توجهی در کروموزوم‌ها دارد.)

در انجام این آزمایشات محققان از روشی به نام X-ray ptychography استفاده کردند. مطابق این روش پرتو‌های ایکس را از کروموزوم‌ها عبور می‌دهند، و الگوهای مختلف بدست آمده را در کنار هم قرار می‌دهند تا یک تصویر سه بعدی ایجاد شود.

برای انجام این تحقیقات از کرموزوم‌ها در مرحله‌ی متافاز عکس ‌برداری می‌شود. این مرحله، مرحله ای است که در آن  پروتئین‌ها   DNAرا به صورت فشرده در هم می‌پیچند.

آرچانا بهارتیا (Archana Bhartiya) که دانشجوی دکترا در مرکز نانوتکنولوژی کالج لندن است و از نویسندگان اصلی مقاله می‌باشد می‌گوید: (دستیابی به درک بهتری از کروموزوم‌ها فواید مهمی برای سلامتی انسان‌ها خواهد داشت.)

در حال حاظر مطالعات زیادی روی کروموزوم‌ها برای تشخیص سرطان انجام می‌شود. و هر پیشرفتی در این زمینه بسیار مفید و شایان اهمیت خواهد بود.

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!