پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۷:۰۱
بین الملل - کد خبر : 12665
چهارشنبه، ۳۱ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

مجمع عمومی سازمان ملل: جهان باید بیدار شود

آمریکا و چین در حالی که ترکیه اعلام کرد توافقنامه پاریس را امضا می کند، از گفتگو و دیپلماسی حمایت کردند. کره جنوبی خواستار مذاکره آمریکا با کره شمالی شد.

مجمع عمومی سازمان ملل: جهان باید بیدار شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این نشست که در آن سران کشورها در آن سخنرانی می‌کنند یک هفته ادامه خواهد داشت؛ امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم در این اجلاس حضور یافته و سید ابراهیم رئیسی به صورت مجازی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. 

خلاصه ای از لحظات کلیدی این اجلاس تا کنون را در این مقاله آماده کردیم.

- آمریکا و چین درباره تلاش های صورت گرفته برای صلح گفتگو می کنند.

- تغییرات اقلیمی، حل اختلافات و مسائل مهم جهانی مانند گرسنگی از مسائلی بود که به آن ها اشاره شد.

- کره جنوبی از آمریکا می خواهد تا در مورد سلاح های هسته ای با کره شمالی صحبت کند.

- طالبان خواستار حضور در مجمع عمومی سازمان ملل شدند.

- ترکیه تا اجلاس آب و هوا در ماه نوامبر به توافق پاریس ملحق می شود.

- رهبر سازمان ملل در بحبوحه گرسنگی جهانی به سفرهای توریستی فضایی اعتراض کرد.

- ناتو و کشورهای اروپایی نظر خود را در مورد پیامدهای قرارداد AUKUS اعلام کردند.

دبیرکل ناتو خواستار تمرکز بر "تصویر بزرگ" شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، که اعضای آن باید درنشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد "روی تصویر بزرگ" تمرکز کنند.

استولتنبرگ نمی خواست در مسئله لغو قرارداد زیردریایی هسته ای فرانسه جانبداری کند.

در عوض ، او از اعضای پیمان دفاعی خواست "در کنار هم بایستند و به مدرن سازی و تطبیق ناتو با مشکلات جدید ادامه دهند".

استولتنبرگ اظهار داشت که پیشنهاد ایجاد نیروی آماده باش اروپایی با حدود 5000 سرباز نباید "چیزی باشد که در خارج از ناتو اتفاق می افتد".

وی گفت: "هرگونه تلاشی برای تضعیف پیوند فرا اقیانوس اطلس بین اروپا و آمریکای شمالی نه تنها ناتو را تضعیف می کند، بلکه اروپا را نیز دچار تفرقه خواهد کرد. ما یک مجموعه نیرو داریم و باید بیشترین امکانات را در اختیار ناتو قرار دهیم."

وی گفت، در حالی که این سازمان به مبارزه با تروریسم ادامه می دهد، باید اهداف هر مأموریت را با دقت بررسی کند.

استولتنبرگ افزود: "هرچه بیشتر بتوانیم کشورها را بدون استقرار هزاران سرباز در مأموریت های رزمی، تثبیت کنیم، بهتر است."

فرانسه از تغییرات در برنامه جلسه ناراضی است

نشست دیپلمات های ارشد از فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود؛ به دلیل اختلاف نظرهای مداوم بر سر پیمان امنیتی جدید ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا لغو شد.

این دیدار که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شد، یکی از سه دیدار برنامه ریزی شده بین وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، و وزیر امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان، بود.

لودریان رئیس جمهور آمریکا را به "یکجانبه گرایی، غیرقابل پیش بینی بودن، وحشیگری و عدم احترام به هم پیمانان خود" متهم کرد.

اگرچه، وزارت خارجه آمریکا دلیل لغو این نشست را مسائل مربوط به برنامه ریزی اعلام کرد؛ اما هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، گفت که این امر به دلیل "نارضایتی طرف فرانسوی" است.

ماس گفت که می تواند واکنش فرانسه را درک کند و "قبل از اینکه بتوانیم در این قالب کنار هم بنشینیم برخی موارد باید اصلاح شوند. "

وی افزود: "این تصمیم و نحوه اتخاذ آن آزاردهنده است."

تست کرونای وزیر برزیل مثبت اعلام شد 

مارسلو کیئروگا، وزیر بهداشت برزیل، ساعاتی پس از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، مبتلا به ویروس کرونا شد.

کیئروگا بخشی از هیأتی بود که توسط بولسونارو، رئیس جمهور این کشور، رهبری می شد .

وزیر بهداشت که گفته بود هنگام حضور در جلسه از ماسک استفاده کرده است؛ اکنون در نیویورک در قرنطینه خواهد ماند. در بیانیه دولت برزیل آمده است: "شرایط وزیر بهداشت خوب است."

از آنجا که اکثر نمایندگان برزیل واکسینه نشده اند؛ آنها اجازه غذا خوردن در رستوران های نیویورک را ندارند و در عوض مجبور به خوردن پیتزا در پیاده رو شده اند.

قطر خواستار گفتگو با طالبان شد

امیر حاکم قطر، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از "ضرورت ادامه گفتگو با طالبان " صحبت کرد.

وی در خصوص حاکمان جدید افغانستان گفت: "تحریم تنها منجر به قطب بندی و واکنش می شود؛ در حالی که گفتگو می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد."

حمد آل ثانی همچنین، خواستار ازسرگیری مذاکرات هسته ای ایران و پایان حملات اسرائیل به مردم فلسطین شد .

طالبان سعی می کنند در جلسه صحبت کنند

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه تأیید کرد، که طالبان در اقدامی غافلگیرکننده خواستار سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل شده اند. 

ایالات متحده گفت، که از این درخواست مطلع است؛ اما "مدتی طول می کشد تا این درخواست توسط سازمان ملل بررسی شود"، که نشان می دهد؛ طالبان ممکن است موفق به صحبت در این جلسه نشوند.

تعهد چین به "گفتگو و همکاری"

شی جین پینگ، رهبر چین، گفت، که کشورش به دنبال چندجانبه گرایی است؛ تا اختلافات کنونی جهانی را با "گفت وگو و همکاری" حل کنند .

شی در پیامی که از قبل ضبط شده بود، گفت: "ما باید در مورد رویارویی  با محدودیت ها به دنبال گفت و گو و فراگیری باشیم."

او تعهد خود را برای کمک به دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس اعلام کرد .

وی افزود: "چین حمایت خود را از سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه توسعه انرژی سبز و کم کربن افزایش خواهد داد و پروژه های جدید تولید زغال سنگ در خارج از کشور را اجرا نخواهد کرد. جهان به اندازه کافی بزرگ است تا بتواند توسعه و پیشرفت مشترک همه کشورها را در خود جای دهد."

ترکیه به توافق پاریس می پیوندد

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، که کشورش توافقنامه پاریس درباره تغییرات آب و هوایی را امضا می کند. 

پس از آنکه دانشمندان آتش سوزی شدید و سیل در سراسر ترکیه را به تغییرات آب و هوایی نسبت دادند، وی گفت که به زودی این مسئله را به پارلمان ترکیه خواهد برد.

اردوغان گفت: "قبل از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، که در گلاسکو برگزار می شود، ما تصویب توافقنامه پاریس را در دستور کار داریم."

کره جنوبی خواستار مذاکره با شمال است

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، خواستار "از سرگیری سریع" مذاکرات بین ایالات متحده و کره شمالی شد.

یک هفته پس از آنکه پیونگ یانگ با شلیک دو موشک بالستیک قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد؛ مون اظهار امیدواری کرد که "قدرت گفتگو و همکاری در تقویت صلح" را ببیند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، علیرغم سه دیدار در سال گذشته، نتوانست در مورد تسلیحات هسته ای با ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، به توافق برسد.

"دوران دیپلماسی بی امان" برای آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، جهان باید با همه گیری کرونا، تغییرات اقلیمی و نقض حقوق بشر روبرو شود .

وی از کشورها خواست؛ تا بر اساس بر اساس "انسانیت مشترک" همکاری کنند و از حل مسائل با آنچه "بمب و گلوله" نامید، دوری کنند.

پس از اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، بایدن گفت که ایالات متحده "به دنبال جنگ سرد جدید نیست" اما همچنان قول داد که "از متحدان مان حمایت می کنیم".

رئیس جمهور آمریکا گفت: "ما دوره جدیدی از دیپلماسی را آغاز کردیم، از کمک های توسعه ای خود برای سرمایه گذاری در روش های جدید ارتقاء کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان استفاده می کنیم."

وی در مورد انتقادات ناشی از تنش های دیپلماتیک اخیر با فرانسه بر سر قرارداد زیردریایی هسته ای با استرالیا، گفت که روابط با فرانسوی ها "عالی" است.

بایدن از نقش سازمان ملل متحد در این روند حمایت کرد و اعلام کرد که بودجه آمریکا در این سازمان را به 11.4 میلیارد دلار افزایش می دهد.

در آنچه که بایدن آن را "دهه ای سرنوشت ساز" نامید، وعده کمک های مضاعف در خصوص شرایط اقلیمی و بودجه 10 میلیارد دلاری برای کاهش گرسنگی در سطح جهان را عنوان کرد.

او گفت: "ما انتخاب خواهیم کرد تا آینده بهتری بسازیم. ما، شما و من، اراده و ظرفیت لازم را برای بهتر شدن داریم. خانم ها و آقایان، ما دیگر نمی توانیم وقت تلف کنیم." 

رهبر سازمان ملل متحد به طنز "مسخره" توریست فضایی انتقاد کرد

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد از میلیاردرهایی مانند  ریچارد برانسون و جف بزوس که در بحبوحه مشکلات فعلی جهانی به فضا پرواز می کنند، انتقاد کرد .

گوترش در سخنرانی افتتاحیه خود گفت، که فاصله طبقاتی با "سفر میلیاردرها به فضا در حالی که میلیون ها نفر بر روی زمین گرسنه می مانند" برجسته شد.

وی افزود جهان با آینده ای "تاریک تر"، با ناامیدی بیشتر، فساد و محدود کردن آزادی های شخصی روبرو است.

گوترش گفت: "ما در لبه پرتگاه هستیم؛ و در جهت اشتباه حرکت می کنیم. من اینجا هستم تا زنگ خطر را به صدا درآورم. جهان باید بیدار شود."

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!