چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۱:۲۲
محیط زیست - کد خبر : 14701
شنبه، ۰۴ دي، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

مجازات جایگزین حبس به متهمان محیط‌زیست تعلق می گیرد

مدیرکل پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در اشاره به جنبه‌های حمایت حقوقی از محیط زیست گفت: در چند سال اخیر برای صیانت از عرصه‌های محیط زیست و منابع طبیعی از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس حفظ و نگهداری عرصه‌های منابع طبیعی استفاده شد.

مجازات جایگزین حبس به متهمان محیط‌زیست تعلق می گیرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایلنا، اولین همایش ملی جنبه‌های حمایت حقوقی از محیط زیست در دانشگاه علامه محدث نوری با محورهای ابعاد حقوقی محیط زیست، رویکرد اسناد بین‌المللی به محیط زیست، رویکرد آموزه‌های اسلامی بر محیط زیست، علوم جنایی و محیط زیست، تعاملات حقوق مدنی و محیط زیست، روان‌شناسی و محیط زیست، جامعه‌شناسی و محیط زیست، توسعه و محیط زیست و مسئولیت اجتماعی و محیط زیست برگزار شد.
 
فرزاد فرهادی‌راد، مدیرکل پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، درباره جنبه‌های حمایت حقوقی از محیط زیست عنوان کرد: در چند سال اخیر با تلاش‌های صورت گرفته در جهت صیانت از عرصه‌های محیط زیست و منابع طبیعی از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس حفظ و نگهداری عرصه‌های منابع طبیعی استفاده شد.
 
وی خدمات عمومی نظیر کاشت نهال، پاکیزگی جنگل‌ها و محیط‌بانی، اصلاح و احیای مرتع، بوته‌کاری مرتع، توسعه زراعت چوب را از جمله احکام جایگزین حبس برای متهمان محیط زیست برشمرد.
 
وی تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی و باغی را یکی از مصادیق مهم و جدی تخریب محیط زیست دانست و خواستار بازنگری قوانین تسهیل کننده در این زمینه شد.
 
فرهادی‌راد، قانون مجازات استفاده ‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب سال ۹۶ را به عنوان یکی از این قوانین تسهیل کننده قلمداد کرد و افزود: از زمان اجرای این قانون متاسفانه  فرصتی ایجاد شد تا انشعاب به ساخت و سازهای بدون مجوز در اراضی کشاورزی و باغی واگذار شود.
 
مدیرکل پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، ادامه داد: اجرای این قانون در سال ۹۷ تغییر کاربری غیر مجاز اراضی و افزایش ساخت و ساز را وارد مرحله جدیدی کرد و به لحاظ امتیازی که قانون‌گذار در اختیار متخلفان گذاشته است بشدت موجب افزایش پدیده تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و باغی شد.
 
وی عنوان کرد: این قانون طی سه سال گذشته موجب افزایش چندین برابری پرونده های تغییر کاربری غیرمجاز در دادگاه ها شد ولی متاسفانه امسال نیز علی‌رغم پایان یافتن مدت این قانون، انشعاب توسط شرکت‌های خدمات‌رسان ارائه می‌شود.
 
فرهادی راد به برگزاری جلسات متعدد برای تدوین مناسب قانون با دستگاه‌های خدمات‌رسان برای جلوگیری از گسترش پدیده تغییر کاربری غیرمجاز در دادن انشعابات،اشاره کرد و عنوان کرد: با تشکیل کمیته ملی در پیشگیری از تعرض به اراضی ملی، کشاورزی و باغی با حضور قضات عالی رتبه، اساتید دانشگاه و مدیران ارشد سازمان امور اراضی کشور برای تصویب و اجرایی کردن ساز و کارهای دقیق ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی و باغی اقدام شد.
 
وی با بیان اینکه ۸۳ درصد اراضی کشور را منابع طبیعی تجدید شونده شامل جنگل‌ها، مراتع و بیابان‌ها تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: دستگاه‌های زیادی برای حفظ و حفاظت آن‌ها نقش آفرینی می‌کنند به همین منظور نیاز طراحی برنامه‌های خاصی برای هر بخش هستیم.
 
مدیرکل پیشگیری های قضائی از وقوع جرم با اشاره به اجرای ۱۳هزار هکتار کمربند سبز در مراکز استان‌ها و برخی از شهرهای مهم کشور، تصریح کرد: این طرح با هدف گسترش فضای سبز و بهبود شرایط آب و هوایی و جلوگیری آلاینده های زیست محیطی و همچنین جلوگیری از توسعه و تصرفات اراضی در حاشیه شهرها توسط شهرداری‌ها اجرا شد.
 
وی در ادامه به هماهنگی با دستگاه‌های دولتی در جهت ایجاد سامانه پنجره واحد زمین برای شناسایی اراضی ملی و منابع طبیعی و تعیین دقیق حدود آن‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با ایجاد پنجره واحد زمین مقابله سریع با هرگونه تصرف و تغییر کاربری غیر مجاز در یکی از استان‌های کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود که تا پایان سال این طرح در سراسر ایران اجرایی خواهد شد.
 
فرهادی‌راد پیگیری اجرایی ساز وکارهای پیشگیری از تصرفات غیر قانونی اراضی ملی با تعیین الگوی شش مرحله‌ای شناسایی اراضی ملی و طبیعی، تعیین حدود مالکیت ،استقرار مالکیت، حفظ و بهبود اراضی، پیگیری و تعقیب قضائی را از دیگر برنامه های اجرا شده در معاونت پیشگیری عنوان کرد که کاهش تصرفات غیرقانونی اراضی ملی در کشور را به همراه داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه در سال جاری با همکاری وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در کشور طرح پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و حاشیه سدها در حال اجرا می‌باشد، تاکید کرد: تاکنون از حفر چاه‌های زیادی جلوگیری شده است.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!