شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۵:۴۳
تحلیل اقتصادی - کد خبر : 17134
چهارشنبه، ۵ بهمن، ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۳

مالیات در اقتصاد ایران چگونه تعریف می شود؟

با توجه به بودجه تعیین شده از سوی دولت و تایید آن از سوی مجلس شورای اسلامی ، می توان دید مالیات بر ارزش افزوده در این بودجه بیشتر از سال های قبل بوده و رنگ و بوی بیشتری در اقتصاد سال آینده ایران خواهد داشت ، حال می خواهیم نگاهی به ماهیت واقعی مالیات در اقتصاد ایران بی اندازیم .

مالیات در اقتصاد ایران چگونه تعریف می شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، بسیاری بر این باورند که در دوران رکود اقتصادی، دولت باید کسری بودجه زیادی داشته باشد تا با افزایش هزینه های دولت، شاکله اقتصاد را حفظ نماید. در نتیجه کسری بودجه، به بسیاری پول قابل مصرف بیشتری می دهد. 

 

این مسئله نیز به نوبه خود منجر به افزایش مخارج مصرف‌کننده شده که تولید ناخالص داخلی (GDP) اقتصاد را چندین برابرِ افزایش مخارج مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.

 

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که مصرف کنندگان در سطح کشور، هزینه های خود را تا ۱۰۰ میلیون در سال افزایش داده اند. به همین دلیل، درآمد خرده فروشان نیز ۱۰۰ میلیون افزایش می یابد. خرده فروشان در پاسخ به افزایش درآمد خود، ۹۰ درصد از ۱۰۰ میلیون  را مصرف می کنند(و مابقی(۱۰ درصد) جزو عادات پس اندازی انها باشد).

 

بنابراین هزینه کالاها و خدمات را ۹۰ میلیون افزایش می دهند. دریافت کنندگان این ۹۰ میلیون نیز به نوبه خود ۹۰ درصد از ۹۰ میلیون  یا ۸۱ میلیون را خرج می کنند. سپس دریافت کنندگان ۸۱ میلیون ، ۹۰ درصد از این مبلغ را خرج می کنند که ۷۲/۹ میلیون است و این زنجیره به همین ترتیب ادامه داشته باشد.

 

توجه نمایید که کلید این سناریو آن است که مخارج یک فرد به درآمد شخص دیگر تبدیل شود. در هر مرحله از زنجیره مخارج، مردم ۹۰ درصد از درآمد اضافی دریافتی خود را خرج می‌کنند. بدیهی است هر چه درصد صرف شده برای هر مبلغ مشخص بیشتر باشد، تأثیر مخارج اولیه بر تولید کل در کشور بیشتر خواهد بود. 

 

در این چارچوب، تقاضای کلی در اقتصاد به دلیل هزینه های کمتر مصرف کننده تضعیف می شود. بنابراین، دولت باید وارد عمل شود و هزینه های خود را افزایش دهد تا از کاهش کلی تقاضا جلوگیری کند. 

 

از دید برخی(موافقان) این افزایش کسری بودجه در پاسخ به هزینه های بیشتر دولت می تواند اقتصاد را تقویت کند.

 

اما مخالفین این دیدگاه معتقدند که افزایش کسری بودجه منجر به رشد نقدینگی و متعاقب آن افزایش تورم می شود. این دیدگاه معتقد است که دولت باید از افزایش کسری بودجه خودداری نموده و در عوض بر بودجه متوازن تاکید ورزد.

 

هدف از تاکید بر کسری، چه برای افزایش آن و چه از بین بردن آن، سیاست اشتباهی است.

 

آنچه برای اقتصاد اهمیت دارد اندازه کسری بودجه نیست، بلکه اندازه هزینه های دولت و منابعی است که دولت به سمت فعالیت های خود منحرف می کند. هر چه دولت بیشتر هزینه کند، منابع بیشتری از تولیدکنندگان ثروت می گیرد.

 

اما آنچه قطعیست آن است که دولت تولید ثروت نمی کند. در عوض، هر چه بیشتر خرج کند، باید منابع بیشتری را از تولیدکنندگان ثروت بگیرد. این به نوبه خود، فرآیند تولید ثروت در اقتصاد ایران را تضعیف می کند؛ به این معنی که سطح مؤثر مالیات، میزان مخارج دولت است. 

 

به عنوان مثال، اگر دولتی در ایران قصد داشته باشد ۹۰۰ هزار میلیارد در سال هزینه کند و این هزینه ها را از طریق ۶۰۰ هزار میلیارد مالیات تامین نماید با کسری ۳۰۰ هزار میلیاردی در بودجه مواجه خواهد بود.

 

از آنجایی که هزینه های دولت باید تامین شود، دولت از سایر ابزارهای تامین مالی مانند استقراض، چاپ پول یا افزایش مالیات استفاده خواهد کرد.

 

همچنین دولت از ابزارهای متعددی برای به دست آوردن منابع از تولیدکنندگان ثروت برای حمایت از مخارج خود استفاده خواهد کرد. از این رو، آنچه مهم است بیشتر به آن توجه گردد آن است که هزینه های دولت(در نمونه فرض شده) ۹۰۰ هزار میلیارد است.

 

حال اگر دولت درآمدهای مالیاتی را به ۹۰۰ هزار میلیارد افزایش دهد و در نتیجه بودجه متعادلی داشته باشد، آیا این واقعیت را تغییر می دهد که ۹۰۰ هزار میلیارد از منابع تولید کننده ثروت می گیرد؟

 

پر واضح است که در اقتصاد ایران، افزایش هزینه‌های دولت باعث افزایش انحراف ثروت از فعالیت‌های تولیدکننده ثروت به فعالیت‌های غیرمولد ثروت می‌شود که منجر به فقر اقتصادی بیشتر خواهد شد.

 

بنابراین، افزایش هزینه های دولت برای افزایش تقاضای کلی باید به عنوان خبر بدی هم برای فرآیند تولید ثروت و هم برای اقتصاد ایران در نظر گرفته شود.

 

هر چه دولت پروژه‌های بیشتری را انجام دهد، ثروت بیشتری از تولیدکنندگان ثروت گرفته می‌شود. بنابراین می‌توانیم استنباط کنیم که سطح ثروتی که از بخش خصوصی و ساختارهای نزدیک به آن گرفته می‌شود، با اندازه فعالیت‌های شکست خورده دولتهای ایران در دهه های اخیر تعیین می‌شود.

 

دولت با نگاه صرف به مصرف کننده ثروت و نه تولید کننده ثروت، نمی تواند و نخواهد توانست در ثروت سازی و پر بار نمودن مخازن ثروت کشور سهیم باشد. علاوه بر این، اگر فعالیت‌های دولتی می‌توانست تولید ثروت کند، آنگاه از داشته های خود تأمین مالی می‌شد و نیازی به حمایتِ (بخوانید تامین از )سایر تولیدکنندگان ثروت نداشت.

 

حقیقتا اگر این گونه بود، مالیات مشکلی نداشت.

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اقتصادی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اقتصادی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!