پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۱:۲۰
حوادث و انتظامی - کد خبر : 17370
يكشنبه، ۱۴ اسفند، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

ماجرای مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه؛ مدارس مجازی می‌شوند؟

مسمومیت دانش‌آموزان که از آذر ماه 1401 در هنرستان نور قم آغاز شد، تاکنون ادامه پیدا کرده و بیش از 1000 دانش‌آموز را در سراسر کشور و شهرهای مختلف، درگیر کرده است. داستان این مسمومیت‌ها که در ابتدا خیلی جدی گرفته نشد؛ حال با گذشت 3 ماه توجه زیادی را چه در رسانه های داخلی و چه خارجی، به خود معطوف کرده است.

ماجرای مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه؛ مدارس مجازی می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تاکنون گمانه‌زنی های زیادی در خصوص این حوادث صورت گرفته است؛ از انتساب مسمومیت‌ها به گروه‌های مذهبی افراطی مانند «هزاره گرا» و «فرقان» تا گروه‌های تروریستی مانند منافقین و اربابان خارجی آن‌ها. با این وجود نکته حائز توجه انفعال مسئولان مربوطه در خصوص پیدا کردن عاملان این مسمومیت ها و مهمتر از آن متوقف کردن این اتفاقات است.

انفعالی که موجب افزایش نگرانی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در خصوص سلامت‌شان و مهمتر از آن افزایش بار روانی موجود در جامعه و سوءاستفاده رسانه‌های خارجی و معاند شده است؛ تا بار دیگر فضای جامعه را متشنج کرده و نگرانی مردم را به نفع خواسته‌های خود جهت دهند.

 

مسمومیت‌ها چگونه رخ می‌دهند؟

با وجود تمام گمانه‌زنی ها در خصوص عوامل این حوادث در سراسر کشور و تناقضات موجود در بین گفته‌های مسئولین در خصوص منبع این مسمومیت‌ها، مسئله مشترک میان تمامی این حوادث نحوه بروز مسمومیت است؛ مسمومیت از طریق اشتنشاق غیر قابل انکار است و هربار دانش‌آموزان را بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه متاثر می‌کند.

طبق گزارشات رسیده بر اساس اظهارات دانش‌آموزان، ابتدا بوی تلخ و بدی به مشام آن‌ها رسیده است و سپس دانش‌آموزان دچار حالت تهوع شده و با از دست دادن کنترل عضلات خود روی زمین افتاده‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، این مسمومیت‌ها منشأ ویروسی یا میکروبی ندارد و عوارض آن زودگذر بوده است. افزایش چنین رویدادهایی و بستری‌شدن تعداد زیادی دانش‌آموز، والدین را نگران‌کرده و بسیاری از آنها مدتی است اجازه رفتن فرزندانشان به مدرسه را نمی‌دهند.

 

عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش

در این میان اخبار خوبی هم شنیده می‌شود، امروز وزیر آموزش و پرورش به دلیل نگرانی پیش‌آمده از اولیا عذرخواهی کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش گفت: به‌دلیل نگرانی والدین در مسئله مسمومیت دانش‌آموزان عذرخواهی می‌کنم. منتظر اعلام نتیجه از سوی نهادهای ذیربط هستیم.

نوری افزود: از اینکه خانواده‌ها نگران شدند عذرخواهی می‌کنیم، نگرانی اولیا را درک می‌کنیم. به‌طور جد پیگیر هستیم و کمیته فوریت‌ها در ادارات مختلف آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل شده است.

 وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: براساس دستورالعملی که صادر شده مدیران مدارس، اولیا و دانش‌آموزان را توجیه کنند تا از این مرحله نیز بتوانیم بگذریم.

 

بیانیه وحیدی، وزیر کشور

وحیدی، وزیر کشور نیز که از طرف رئیس جمهور به عنوان مسئول رسیدگی به این حوادث انتخاب شده است، شب گذشته بیانیه ای در این خصوص منتشر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال حوادث و وقایع اخیر در تعدادی از مدارس کشور و بروز برخی نگرانی‌ها در میان خانواده‌ها، مبنی بر وجود عوارض در برخی دانش‌آموزان از جمله سوزش گلو، ریزش اشک و … و موج‌سواری و جنگ روانی بدخواهان ایران اسلامی به منظور ایجاد اضطراب و نگرانی در میان مردم و به تعطیلی کشاندن مدارس، بنا به دستور ریاست محترم جمهور، وزارت کشور ماموریت یافت تا ابعاد این مساله بررسی کند.

بدین منظور جلسات فشرده و مستمری طی روزهای اخیر با حضور مسوولان و کارشناسان برجسته وزارت‌خانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی برگزار شد که براساس گزارش موجود، اهم موارد زیر به جمع‌بندی رسید:

از نخستین حادثه ابتدای آذر ماه در یکی از هنرستا‌های قم اتفاق افتاد پس از قم تاکنون در ۵۲ مدرسه گزارشاتی دال بر بروز عوارض در برخی دانش‌آموزان این مدارس اعلام شد که بلافاصله نیروهای اورژانس، درمان، آتش نشانی و انتظامی در محل حاضر و علاوه بر معاینه پزشکی دانش‌آموزانی که ابراز ناراحتی داشتند، محیط داخلی و پیرامونی مدرسه را مورد پایش قرار دادند.

براساس اعلام وزارت بهداشت اکثریت افراد تحت درمان به صورت سرپایی مرخص و ۲۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که تمامی این افراد (جز دو مورد که دارای بیماری زمینه‌ای بودند) در کمتر از ۲ روز ، مرخص شده‌اند.

از همان لحظات نخست، دستگا‌های اطلاعاتی و امنیتی نهایت تلاش خود را برای کشف ابعاد این ماجرا و شناسایی عوامل موثر در این حوادث به کار گرفته‌اند که به محض نتایج قطعی مراتب در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت .

در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی  جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگا‌ه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.

از بدو پیدایش این مساله، طراحان جنگ ترکیبی علیه ایران، با ایجاد آلودگی ذهنی-روانی کوشیده‌اند تا التهاب‌آفرینی را در سطح جامعه گسترش دهند و باعث تعطیلی مراکز تحصیل علم و دانش در کشور شوند و مجددا پروژه شکست‌خورده اغتشاش را احیا کنند. بنابراین به مردم عزیز اطمینان خاطر داده می‌شود که سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسوولان بوده و هست و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

لازم است مردم عزیز و شریف ایران به عملیات روانی تروریسم رسانه ای دشمنان توجه نکنند و اطلاعات و اخبار  در این خصوص را از مراجع رسمی رسانه کشور دریافت کنند.

 

فاطمه رضایی؛ تلاش ضدانقلاب برای سوءاستفاده از مرگ یک دانش‌آموز

هفتم اسفندماه، فوت «فاطمه رضایی» دانش‌آموز ۱۱ ساله قمی، موضوع را حادتر کرد. بسیاری تصور کردند این دختر نیز بر اثر مسمومیت‌های سریالی جان باخته است.

در فضای مجازی هم هشتگ #فاطمه_رضایی چند ساعتی ترند و تلاش شد او به عنوان مهسای دوم مطرح شود. اما پدر این دختر در مصاحبه‌ای اعلام کرد دخترش سه هفته پیش از درگذشت او به مدرسه نرفته بوده و فوت وی ارتباطی با این پرونده مشکوک ندارد. گرچه مصاحبه این پدر و توئیت‌های برادر فاطمه رضایی تا حدی فضا را آرام کرد اما صرف این احتمال که ممکن است مسمومیت‌ها به مرگ بینجامد، نگرانی خانواده‌ها به ویژه در قم را تشدید کرد.

 

مسمومیت بیش از 1200 دانش‌آموز فقط در قم و بروجرد

طبق گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، تا ۹ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم و نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بروجرد گزارش شده که در مجموع به ۱۲۰۰ تن می‌رسد.

نخستین‌بار ۹ آذرماه، در هنرستان دخترانه نور محله یزدانشهر قم، مسمومیت ۱۸ دختر دانش‌آموز گزارش شد که علائمی همچون نفس‌تنگی و بی‌حسی در عضلات دست و پا را احساس کرده بودند. ۲۲ آذر، باز هم در همین مدرسه، اما این بار ۵۱ دانش‌آموز دختر راهی بیمارستان شدند. در ادامه ۱۹ آذر در وردنجان چهارمحال، ۲۶ دی دبیرستان دخترانه فرزانگان اردبیل، ۲ بهمن روستای شفیع قوچان و ۸ بهمن دبیرستان دخترانه فاطمیه قم شاهد این رخداد بوده است.

بررسی مجموعه اخبار، از رخدادهای مشابه در ۱۹ آذر، ۲۶ دی، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۷، ۲۳، ۲۵، ۲۶ و ۳۰ بهمن و نیز ۲، ۳، ۶، ۷ و ۸ اسفند در بیش از ۳۰ مدرسه در شهرهای قم، اردبیل، بروجرد، کرمانشاه، پردیس، تهران و.. حکایت دارد که در مجموع قریب به 1000 تن در آنها دچار مسمومیت شده‌اند.

 

مدارس مجازی می‌شوند؟

با وجود افزایش غیبت برخی دانش‌آموزان در کلاس های درس و گمانه‌زنی‌ها پیرامون غیرحضوری شدن مدارس تا پایان سال، وزیر آموزش و پرورش در این خصوص شفاف سازی کرد و گفت: هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

یوسف نوری در حاشیه دهمین همایش و نمایشگاه ملی و سومین همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در پاسخ به پرسشی درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده پیرامون فعالیت مدارس اظهار کرد: تقریبا می شود گفت که تاکنون جلسات بسیاری در سطوح مختلف برگزار شده است، دستگاه‌های مختلف روی این موضوع اخیر بحث داشتند اما واقعیت این است که نظرات بسیار متفاوت هستند.

وی افزود: اکنون می‌بینید که رسانه‌های بیگانه هم از روزهای گذشته روی این موضوع از جنبه‌های روانی اجتماعی متمرکز شده‌اند و جوی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع روز گذشته هم در جلسه‌ای با حضور سران مطرح شد گفت: برای قطعیت موضوع، دوستان ما با جدیت کامل دارند کار می‌کنند که نتیجه را به ما اعلام کنند و ما هم درخواست کردیم که زودتر به ما اعلام کنند که ما تداوم فعالیت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: از ابتدا هم از رسانه ها درخواست داشتم با توجه به اینکه اولیاء نگران هستند و حاصل عمرشان و و ثمره زندگی شان بچه‌ها هستند این جو غیرعادی که ایجاد شده را باید آرام کنیم. همکارانم اطلاعات لازم را برابر دستورالعمل صادر شده به اولیاء بدهند.

وی در پاسخ به اینکه پس بحث آموزش مجازی اکنون مطرح نیست؟ اظهار کرد: هنوز خیر، در جلسه روز گذشته با سران به این تصمیم نرسیدیم.

وی همچنین درباره غیبت‌های دانش آموزان از مدارس در روزهای اخیر گفت: همکارانم دانش‌آموزان را مراعات می‌کنند به جهت اینکه اولیاء خیلی نگران بودند. البته نمونه تدریس‌ها را داریم و همکارانم معلمان را راهنمایی می کنند و ان‌شاءالله این دانش آموزان هم به آموزش حضوری برگردند.

وی همچنین درباره دستورالعمل صادر شده به مدارس پیرامون مسمومیت‌های اخیر توضیح داد و گفت: یک دستورالعمل کلی است و شامل اینکه اگر مدیران مدارس با چنین پدیده‌ای مواجه شدند مکان را با تعجیل ترک کنند یا مکانی را مشخص کنند. یا اگر دانش آموزی درگیر شد با رعایت پروتکل‌ها به مراکز درمانی ارجاع دهند. تعداد زیادی از دانش‌آموزان بلافاصله ترخیص شدند و شب گذشته هم از مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران سوال کردم و گفت دو سه دانش آموز که دارای بیماری زمینه‌ای بودند شب ترخیص می‌شوند. این دانش‌آموزان را مراعات کنند و خیلی هم جو را شلوغ نکنند که سایر دانش‌آموزان هم تحت تاثیر قرار بگیرند. چنین مواردی هم به مدیران گفته شده است که به اولیاء و دانش‌آموزان هم اطلاع‌رسانی شود.

نوری افزود: دانش آموزان هم مراقب باشند که در راه وسیله‌ای را در کیف اینها قرار ندهند. همچنین گفتیم قبلش کلاسها را بازدید کنند و حصول اطمینان کنند شیئی یا چیزی در کلاس‌ها نباشد. متخصصان در حال بررسی هستند و نتیجه را به ما بگویند، اعلام می‌کنیم.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار حوادث و انتظامی
پربیننده‌ترین اخبار حوادث و انتظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!