شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۰:۰۴
اروپا و آمریکا - کد خبر : 17203
يكشنبه، ۱۶ بهمن، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

ماجرای بالون چینی تمامی ندارد

بنظر میرسد قضیه این بالون تمامی ندارد و کش مکش های بین چین و آمریکا بر سر آن ادامه دار است ، چین اعلام کرد از سرنگونی بالون توسط آمریکا ناخشنود است و هرگز حریم هوایی یا تمامیت ارضی هیچ کشوری را نقض نکرده است.

ماجرای بالون چینی تمامی ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز شنبه 15 بهمن در رابطه با شناسایی یک بالون نظارتی چینی در حریم هوایی آمریکا گفت، هیچ گاه چین قصد نقض حریم هوایی و تمامیت ارضی کشوری را نداشته است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به خاطر ماجرای عجیب بالون چینی ، سفر خود را به پکن به تعویق انداخته و تا روشن شدن ماجرا صبر می کند.

 سخنگو وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد : این یک وضعیت عجیب و غیر منتظره است و نیازمند تحقیق و تفحص بیشتر است ، اما با این حال حقایق کاملا مشخص است ، ما هیچ گاه نمی خواهیم حریم هوایی ، دریایی و زمینی هیچ کشور مستقلی در دنیا را نقض کنیم ، چین همیشه طبق قوانین بین المللی پیش رفته است و به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشته است .

این سخنگو تاکید کرد : درواقع با بررسی مشاهدات کاملا روشن است که این یک بالون غیرنظامی و تحقیقاتی است که بیشتر در زمینه مطالعات هواشناسی کار می کند و به ناچار وارد آسمان ایالات متحده آمریکا شده است.

در ادامه این بیانیه،  سخنگو وزارت امور خارجه چین توضیح داد : این بالون قرار بود طبق برنامه از پیش تعیین شده و در مسیر مشخص شده حرکت کند ولی به سبب تاثیر بادهای غرب به شرق از مسیر خود منحرف شد و عملا کنترل آن از دست خارج شد و در نهایت سر از خاک آمریکا درآورد ، این موضوع تبدیل به دست مایه ای برای سیاستمداران و رسانه های آمریکایی شد و از همین مورد استفاده کرده اند تا اعتبار چین را لکه دار کنند ، و ما با این کار کاملا مخالف هستیم.

در این بیانیه آمده است که این وظیفه دیپلمات های چین و آمریکا است تا با مسائل غیر منتظره و به وجود آمده با خونسردی و احتیاط برخورد کرده و آن را مدیریت کنند.

در پی همین ماجرا بود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه 14 بهمن اعلام کرد که بخاطر مسئله وارد شدن غیر قانونی بالون به حریم هوایی آمریکا ، سفر خود را به تعویق می اندازد و هیچ تاریخ دقیقی برای آن تعیین نمی کند.

در خصوص این موضوع نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که در رابطه با عدم سفر وزیر امور خارجه آمریکا به چین هیچ چیزی اعلام نشده و این موضوع به خود آمریکا بستگی دارد و هر تصمیمی که این کشور بگیرد ما به آن احترام می گذاریم.

پای سازمان ملل به این موضوع نیز باز شد ، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در پی ماجرای مشاهده دو بالون "تجسسی" چین بر فراز آمریکا و آمریکای لاتین، سازمان ملل اعلام کرد که جهان حاضر نیست که شاهد افزایش تنش میان دو کشور چین و آمریکا باشد ، بنابراین می شود این موضوع را به خوبی در سطح بالا حل و فصل کرد .

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت ، در حالت عادی دو کشور چین و آمریکا در حال ستیز بایکدیگر هستند و هر گاه این تنش افزایش پیدا می کند ما نگران می شویم ، دو کشور قدرتمند و با خاصیت رهبری هستند و باور داریم که دو کشور می توانند به خوی این مسئله را بین خود حل و فصل کنند و برای کاهش تنش ها هر چه در توان دارند بگذارند.

سخنگوی پنتاگون پاتریک رایدر در رابطه با این موضوع گفت ، در واع این بالون حریم هوایی امریکا را نقض کرده است و یک بی احترامی آشکار از سوی چین نسبت به قوانین بین المللی است و این کار غیر قابل پذیرش است ، این موضوع باید به خوبی روشن شود.

لوید استین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) عصر شنبه به وقت محلی اعلام کرد که ارتش بالون چینی را به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با موفقیت سرنگون کرده است.

وزیر دفاع آمریکا افزود که بایدن دستور سرنگونی بالون چینی را به شرط به‌ خطر نیفتادن جان آمریکایی ‌ها صادر کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: بالون چینی بر فراز سواحل کارولینای جنوبی با اقدام موفق یک جنگنده،‌ سرنگون شد. پنتاگون چندین گزینه برای سرنگونی ایمن بالون چینی بر فراز آب‌های سرزمینی در نظر داشت.

رئیس پنتاگون با قدردانی از کانادا تصریح کرد: سرنگونی بالون چینی با هماهنگی و حمایت کامل دولت کانادا انجام شد.

وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: چین در تلاش بود از این بالون برای رصد و نظارت بر سایت ها و مکان های  راهبردی در ایالات متحده استفاده کند.

بنظر می آید این ماجرای بالون کاملا ظاهرسازی باشد و هر دو کشور در حال عملیاتی کردن موضوع دیگری باشند و فقط یک مورد برای حواس پرتی رسانه ها و کاربران در سراسر دنیا باشد ، پرداختن بیش از حد رسانه ها به یک مورد خاص و افزایش تنش فقط ویرانی به بار می آورد ، به دنبال بهانه ای برای شروع یک جنگ تمام عیار فقط خواست سیاستمداران کوته فکر است که برای به دردسر انداختن زندگی بشر هر کاری که بتوانند می کنند و تاسف بیش از ان این است که بسیاری از مردم منتظر شروع یک خرابی بزرگ هستند و به این موضوع دامن می زنند ، قدرت بلوک شرق بیشتر است یا بلوک غرب چیزی نیست که مردم جهان بخواهند بدانند و هیچ موضوعی بالاتر از زندگی نیست که ارزشی هم تراز آن باشد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!