شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۷:۲۴
علم و فناوری جهان - کد خبر : 17505
پنجشنبه، ۲۴ فروردين، ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴

لایه ای جدید در کره زمین یافت شد

محققان لایه‌ای عجیب و پیش‌تر شناخته‌نشده را دور هسته زمین شناسایی کردند

لایه ای جدید در کره زمین یافت شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، دانشمندان دست به خلق پرجزئیات‌ترین نقشه از لایه‌های زیرین زمین زده‌اند که یک ویژگی خاص دارد: این نقشه لایه‌ای باستانی را نشان می‌دهد که پیش‌تر شناخته نشده بود و احتمالاً از کف دریا به لایه‌های پایین‌تر رسیده و دور هسته سیاره ما پیچیده شده است.

 

محققان از 15 ایستگاه نظارتی در یخ‌های جنوبگان استفاده کرده‌اند تا از امواج مربوط به زلزله‌های سه سال اخیر یک نقشه جدید بسازند.

 نحوه حرکت این امواج و واکنش آن‌ها به سطوح مختلف، ترکیبات مواد درون زمین را نشان می‌دهد. چون امواج صوتی در این ناحیه آهسته‌تر حرکت می‌کنند، به آن‌ها مناطق بسیار کم‌شتاب (ULVZ) گفته می‌شود.

 این مناطق بسیار کم‌شتاب به‌احتمال‌زیاد پوسته اقیانوسی هستند که در طول میلیون‌ها سال دفن شده‌اند.

 اگرچه این پوسته‌ها به مناطق فرورانش در سطح زمین نزدیک نیستند، اما شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که چگونه جریان‌های انتقال گرما می‌توانند این پوسته‌ها را به موقعیت فعلی خود رسانده باشند.

 

دانشمندان یکی از بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های تاریخ را با جرم 30 میلیارد برابر خورشید کشف کردند

دانشمندان دانشگاه «دورام» انگلیس برای نخستین‌بار با کمک لنزینگ گرانشی موفق به کشف سیاه‌چاله‌ای شده‌اند که جرم فوق‌العاده بالایی دارد. «جیمز نایتینگیل»، اخترفیزیک‌دان این دانشگاه می‌گوید: «این سیاه‌چاله که تقریباً 30 میلیارد برابر خورشید ما جرم دارد، یکی از بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده است و در حد بالای باورهای ما پیرامون نهایت بزرگی سیاه‌چاله‌ها قرار می‌گیرد.»

این گروه با مدل‌سازی کامپیوتری از مسیرهای مختلفی که نور می‌تواند در کیهان طی کند، این سیاه‌چاله را کشف کرده است. آن‌ها سپس داده‌های کامپیوتری خود را با تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از جهان مقایسه کردند و متوجه تطابقی بین آن‌ها شدند.

 

پژوهشگران دانشگاه منچستر انگلستان در تحقیقی نشان داده‌اند که سیمان فضایی ساخته‌شده از سیب‌زمینی می‌تواند تا دو برابر استحکام بیشتری در مقایسه با سیمان معمولی از خود نشان دهد. آنها از نشاسته موجود در سیب‌زمینی به عنوان ماده چسبنده برای اتصال ذرات به هم استفاده کرده‌اند و نام محصول خود را StarCrete گذاشته‌اند.

 

در پژوهش مورد بحث، از شبیه‌ساز خاک مریخ و ماه برای ترکیب با سیب‌زمینی و نمک جهت ساخت سیمان فضایی استفاده شده است. در نمونه ایجادشده با خاک مریخ، مقاومت ۷۲ مگاپاسکالی به ثبت رسیده است؛ درحالی‌که این مقدار برای خاک ماه، ۹۱ مگاپاسکال اعلام شده است. برای مقایسه باید اشاره کرد که مقاومت سیمان‌های معمولی در حدود ۳۲ مگاپاسکال است.

 

سیمان فضایی مزایای دیگری هم دارد که از میان آن‌ها می‌توان به ماندگاری و دوام بیشتر در مقایسه با سیمان معمولی اشاره کرد. دانشمندان تخمین می‌زنند که با تنها ۲۵ کیلوگرم سیب‌زمینی آب‌گیری شده، می‌توان تا حدود یک تن از این نوع سیمان را ایجاد کرد و با آن حدود ۲۰۰ آجر ساخت.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!