چهارشنبه، 29 فروردين، 1403 | Wednesday 17th of April 2024
۰۰:۴۵
بین الملل - کد خبر : 15014
يكشنبه، ۱۹ دي، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

قزاقستان می گوید وضعیت تثبیت شده است

مقامات قزاقستان روز یکشنبه گفتند که پس از مرگبارترین خشونت طی 30 سال استقلال، وضعیت را در سراسر کشور تثبیت کرده اند و نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری روسیه از "اماکن استراتژیک" محافظت می کنند.

قزاقستان می گوید وضعیت تثبیت شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مقامات امنیتی و اطلاعاتی به رئیس جمهور قاسم ژومارت توقایف اطلاع دادند که به "پاکسازی" در قالب آنچه که او آن را عملیات بزرگ ضد تروریستی در سراسر جمهوری تولید کننده نفت که هم مرز با روسیه و چین است، ادامه می دهند.

به نقل از رویترز، طی هفته گذشته ده‌ها نفر کشته، هزاران نفر بازداشت شده‌اند و ساختمان‌های عمومی به آتش کشیده شده‌اند، که توقایف را بر آن داشته تا دستور تیراندازی به قصد کشتن را صادر کند تا به ناآرامی‌هایی که راهزنان و تروریست‌ها را مقصر آن می‌داند، پایان دهد.

به دعوت توقایف، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه (CSTO) نیروهای خود را برای بازگرداندن نظم اعزام کرد، مداخله ای که در زمان تنش شدید در روابط روسیه و ایالات متحده پیش از مذاکرات این هفته در مورد بحران اوکراین، صورت می گیرد.

دفتر ریاست جمهوری در بیانیه ای که جزئیات نشست امنیتی به ریاست توقایف را تشریح کرد، گفت: «تعدادی از تأسیسات راهبردی تحت حفاظت نیروهای متحد حافظ صلح کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی منتقل شده است.»

او این تأسیسات را مشخص نکرد. هفته گذشته آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که امنیت در اطراف پایگاه فضایی قزاقستان که روسیه برای پرتاب های فضایی از آن استفاده می کند، تقویت شده است. این اعتراضات تولید در میدان نفتی تنگیز تحت مدیریت شورون را مختل کرد.

این بیانیه با بیان اینکه "وضعیت در تمام مناطق کشور تثبیت شده است"، افزود: «آژانس‌های مجری قانون کنترل ساختمان‌های اداری را پس گرفته‌اند و خدمات حیاتی در حال بازسازی هستند.»

آنچه که یک هفته پیش با تظاهرات علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شد، به اعتراض گسترده‌تری علیه دولت توقایف و مردی که او به‌عنوان رئیس‌جمهور جایگزین کشور، نورسلطان نظربایف، انتخاب کرد، تبدیل شد.

خشونت اخیر ضربه ای به وجهه قزاقستان به عنوان کشوری تحت کنترل و باثبات وارد کرده است که از آن برای جذب صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری غربی در صنایع نفت و معدنی خود استفاده کرده است.

این امر شکافی را در نخبگان حاکم ایجاد کرده است و توقایف پس از برکناری مقامات کلیدی و برکناری نظربایف از نقش قدرتمندی به عنوان رئیس شورای امنیت، برای تحکیم اقتدار خود مبارزه می کند.

کریم ماسیموف، رئیس سابق اطلاعات و دو دوره نخست وزیر کشور، که فردی نزدیک به نظربایف محسوب می شود، به ظن خیانت دستگیر شده است؛ اما مقامات هیچ جزئیاتی از اتهامات علیه وی را فاش نکرده اند.

تلویزیون دولتی این اقدام غیرعادی را در بولتن خبری ساعتی خود انجام داد و تأکید کرد که توقایف "بالاترین مقام دولتی، رئیس شورای امنیت است. در این مقام او به طور مستقل تصمیم می گیرد."

دولت گفت 5800 نفر در ارتباط با ناآرامی ها دستگیر شده اند.

تلویزیون دولتی گفت که دو سرباز در میان کشته شدگان هستند و 163 نفر زخمی شده اند. با ادامه عملیات امنیتی، این سازمان اعلام کرد حدود 400 نفر در شهر شیمکنت در نزدیکی مرز با ازبکستان دستگیر شده اند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 29 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!