سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۲۱:۳۹
تحلیل نظامی - کد خبر : 10240
يكشنبه، ۲۳ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

قدرت دريايي ايران كه دل آمریکا را لرزاند

حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش ايران در اقیانوس اطلس که از ناوبندر مکران و ناوشکن بومی سهند تشکیل شده است، جلوه ای از توانمندی دریایی و اقتدار جمهوری اسلانی ایران است. این حضور که برای نخستین بار بدون پهلو گرفتن در بنادر دیگر اتفاق افتاده نگرانی هایی را در دل مسئولان آمریکایی ایجاد کرده است.

قدرت دريايي ايران كه دل آمریکا را لرزاند
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، حضور ایران در اقیانوس اطلس پس از هفت سال از اعلام امیر دریادار حبیب‌الله سیاری اتفاق افتاده است. این در صورتی است که آمریکایی‌ها گمان می‌کردند ايران چنين توانايي را ندارد و امروز با ديدن اين اقتدار، دچار نگراني شده‌اند.
 
روز پنجشنبه ۲۰ خرداد اخبار ورود ناوشکن جمهوری اسلامی و ناوگروه همراه آن در ماموریتی کم‌سابقه به  آب‌های اقیانوس اطلس اعلام كردند. یک هفته پیشتر شبکه خبری سی ان ان در گزارشی به نقل از پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده بود واشنگتن حرکت این ناوها را از نزدیک زیر نظر دارد. برخی از گزارش ها نیز مقصد نهایی ناوگروه دریایی ایران را ونزوئلا اعلام کردند. که این موضوع از سوی مقامات ونزوئلا رد شد.
 
اسپوتنیک عربی درباره حرکت نیروی دریایی ایران به سوی اقیانوس اطلس نوشته است: اين موضوع می‌تواند خطر جدی برای سواحل و نیروی دریایی آمریکا ایجاد کند و آن‌ها را در تیررس قرار خواهد داد. 
 
اسپوتنیک با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تلاش‌ها برای احیای آن می‌افزاید: ایران همانند زمان توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، از طریق این اقدام قصد بالابردن سطح چانه زنی خود را در هر گفت وگویی با آمریکایی‌ها دارد.
الجزیره نیز در گزارشی نوشت: حضور قریب‌الوقوع نیروهای دریایی ایران در غرب اقیانوس اطلس که در برابر منطقه دریایی مقابل سواحل کوبا و ونزوئلا قرار دارد به نوعی یک حمایت و پشتیبانی از این دو کشور محسوب می‌شود که همواره از ایران در اکثر پرونده‌ها حمایت و در برابر آمریکا موضع‌گیری کرده اند.
 
مصاحبه‌هاي رسانه‌اي مقامات آمريكايي نشان دهنده رعب و وحشت آنها از حضور ناو‌هاي ايراني در اقيانوس اطلس است و اين حضور را هشداري براي خود تلقي كرده‌اند.
 
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در کنگره این کشور نسبت  به هر نوع تکثیر تسلیحاتی ايران در همسایگی آن‌ها، ابراز نگراني كرد.
 
«پولیتیکو» نيز به نقل از منابع مطلع در اين زمينه نوشته بود که این کشتی‌ها که هم اکنون در اقیانوس اطلس در حال حرکت هستند، «احتمالا حامل تسلیحات نظامی برای ونزوئلا هستند.».
 
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نيز درباره ورود ناوگروه ایرانی به اقیانوس اطلس و حرکت به سوی قاره آمریکا گفت: ما آماده‌ایم از اختیارات قابل استفاده خود، از جمله تحریم‌ها، علیه هر عاملی که ایران را قادر می‌سازد به تامین سلاح برای عوامل خشن و نیابتی‌اش ادامه دهد استفاده کنیم. همچنين در مورد آنچه قرار است رخ دهد گمانه‌زنی نمی‌کنم؛ اما اگر تلاشی برای ارسال سلاح یا نقض تعهدات بین‌المللی باشد، ما برای پاسخ دادن آماده خواهیم بود.
 
پیش از این نيز در برخي گزارش‌ها آمده بود که ونزوئلا در حال بررسی خرید موشک، از جمله موشک‌های دوربرد از ایران است و سرویس‌های اطلاعاتی به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهند یکی از دو ناو ایرانی با نام «مکران» حامل قایق‌های تندروی تهاجمی ساخت ایران است که احتمالاً برای فروش به ونزوئلا درنظر گرفته شده‌اند. 
 
چند روز بعد، ایران به این گزارش‌ها واکنش نشان داد و آن را مداخله آمریکا توصیف کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز سه شنبه ۱۸ خرداد گفت حتی اگر ایران چنین کاری کند، قوانین بین المللی نقض نمی‌شوند.
 
جزئياتي درباره حضور مقتدرانه ناوگروه ايران در اقيانوس اطلس
 
امير دريادار حبیب الله سیاری، روز پنجشنبه ۲۰ خرداد در نشست خبری خود با رسانه‌ها با بیان این که هفتاد و هفتمین  ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن بومی سهند توانست برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود، گفت: این ناوگروه ۲۰ اردیبهشت امسال از بندرعباس حرکت کرد و بعد از طی مسیر طولانی و عبور از دماغه امید نیک و دور زدن آفریقا، با طی نزدیک به ۱۲ هزار کیلومتر و پس از ۳۰روز دریانوردی هم اکنون در اقیانوس اطلس حضور دارد و مسیر خود را برای اجرای طولانی‌ترین ماموریت دریایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه می‌دهد.
 
سیاری ضمن تاکیر بر اینکه حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد مطابق قوانین بین المللی دریایی است، اظهار کرد: دلیلی که این دریانوردی طولانی مدت در این مقطع زمانی و شرایط جوی نامساعاد قیانوس اطلس شمالی و جنوبی صورت می‌گیرد، ارتقای توان دریانوردی و اثبات قدرت ماندگاری طولانی مدت در دریاهای نامساعد است.
 
وی گفت: زمانی که اعلام کردیم قصد داریم به اقیانوس اطلس برویم برخی کشورها از جمله استکبار جهانی اعلام کردند، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توان انجام چنین کاری را ندارد، اما در عمل دیدند که این کار را با اقتدار انجام دادیم. 
 
معاون هماهنگ کننده ارتش یادآور شد: پیش از این و در سال‌های گذشته، حرکت به سمت غرب جهان نیز با عبور از خلیج عدن، باب المندب، دریای سرخ، دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق صورت گرفته است.
 
اهداف ایران از این ماموریت 
 
بررسي توانمندی ناوهای ساخت ایران در پیمایش اقیانوس‌ها به عنوان يكي از اهداف اين ماموريت مطرح شده است. از سوي ديگر با توجه به این که اقیانوس اطلس سه قاره اروپا و آفریقا و آمریکا را به هم متصل می‌کند، می‌توان گفت اصلی‌ترین هدف نیروی دریایی ایران این خواهد بود که نشان دهد توانایی تامین امنیت کشتی‌های ایرانی را که به سمت این سه قاره حرکت می‌کنند، دارد.
 
بحث تهدیدها و رجزخواني‌هاي ایالات متحده علیه ایران در خلیج فارس نيز نكته قابل تامل ديگري است. چنان‌كه آمریکایی‌ها حق ورود به خلیج فارس و تهديد ايران را براي خود قائلند، ایران نيز حق دارد به سمت اقیانوس اطلس برود و عرض‌اندام کند.
 
ترسيم معادلات جديد برخلاف تصورات آمريكا 
 
حضور ايران در اقيانوس اطلس توان تهدید مرزهای آبی ایالات متحده را به ايران مي‌دهد. البته توان نيروي دریایی آمریکا قابل چشم پوشی نیست اما عليرغم همه اين توانمندی‌ها خلیج فارس و دریای عمان آب‌هاي سرزمین ايران محسوب مي‌شود بنابراين ورود ناو گروه ایرانی به اقیانوس اطلس را می‌توان ترسیم معادلات جدید در این عرصه قلمداد کرد. 
 
پیگیری روند تحولات و پیشرفت نظامی ایران در استفاده از تسلیحات مختلف و توانمندی‌های راهبردی در بخش‌های موشکی و دیگر عرصه‌ها نشان‌دهنده برتري قوای نظامي ایران در منطقه است و يكي از دلایل اصلی هجمه غرب و آمریکا به منطقه محسوب مي‌شود.
 
آمریکایی‌ها نمی‌توانند از حضور نیروهای دریایی ایران در دریاها و آب‌های بین المللی به ویژه غرب اقیانوس اطلس، که یک نقطه حساس و استراتژیک به شمار مي‌آيد، چشم پوشی کنند و به طور قطع این اقدام ایران نيز مانند توانمندی هسته‌ای و موشکی به موضوع تنش زای دیگری در صحنه بین المللی به ویژه برای آمریکایی‌ها تبدیل خواهد شد.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!