پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۱:۳۹
بین الملل - کد خبر : 2237
سه شنبه، ۲۲ بهمن، ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰

فیلیپین توافق همکاری نظامی با آمریکا را لغو کرد

دولت فیلیپین توافق همکاری نظامی با آمریکا را لغو کرد.

فیلیپین توافق همکاری نظامی با آمریکا را لغو کرد

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،رئیس‌جمهوری فیلیپین به یک توافق ناظر بر همکاری دفاعی و نظامی با ایالات متحده آمریکا پایان داده است. تنش در مناسبات دو کشور از زمان شروع زمامداری دونالد ترامپ در آمریکا و رودریگو دوترته در فیلیپین افزایش یافته است. فیلیپین در شمار متحدان استراتژیک آمریکا در خاور دور بوده است.

سایت تاگس‌شاو وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان امروز با انتشار گزارشی به موضوع لغو توافق دفاعی آمریکا و فیلیپین پرداخته است. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری فیلیپین به وزارت امور خارجه این کشور دستور داده است پیمان دفاعی مشترک این کشور با آمریکا را لغو کند.

فیلیپین تا کنون در استراتژی نظامی آمریکا در خاور دور و به‌ویژه در ارتباط با چین نقش مهم و استراتژیک ایفا می‌کرد. سخنگوی دوترته به نقل از او درباره لغو این پیمان دفاعی گفته است: زمان آن فرا رسیده که ما به خودمان تکیه کنیم. ما باید توان دفاعی خود را تقویت کرده و برای دفاع از خود محتاج کشورهای دیگر نباشیم.

انتقاد از سیاست و راهکار خشن دولت فیلیپین در برخورد با مافیای مواد مخدر به تیره شدن مناسبات بین دو کشور منجر شده بود. از سوی دیگر، دوترته بارها سیاست امنیتی آمریکا در منطقه را مورد انتقاد قرار داده و در مقابل سیاست روسیه و چین در این منطقه را تحسین کرده بود.

مناسبات دو کشور پس از آنکه دولت آمریکا از صدور ویزا برای سناتور رونالد دلا روسا، یکی از معتمدان دوترته، امتناع کرد، تیره‌تر شد. گفته می‌شود دلا روسا در مقام ریاست پیشین پلیس فیلیپین مسئول جنگ مواد مخدر در این کشور بوده است.

در متن توافق نظامی و دفاعی دو کشور آمده که هرگاه یکی از طرفین اقدام به لغو این توافق‌نامه بکند، خروج از این پیمان تنها پس از گذشت ۱۸۰ روز ممکن خواهد بود. بنابراین لغو این پیمان دفاعی به معنای پایان فوری آن نیست.

امکان مذاکره و گفت‌وگو و تغییر در رویکرد فیلیپین ظرف این بازه زمانی شش‌ماهه وجود دارد. از این رو، روشن نیست که آیا سیاست دوترته ناظر بر لغو قطعی این پیمان است یا انگیزه او گرفتن امتیاز بیشتر از آمریکا است. لازم به یادآوری است که توافق نظامی یاد شده ناظر بر همکاری‌های نظامی دو کشور در عرصه آموزش نظامی و همچنین حمایت آمریکا از مبارزه با قاچاق انسان، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و حملات سایبری است.

فیلیپین در شمار مستعمرات پیشین آمریکا بوده و از زمان کسب استقلال همواره به عنوان متحد استراتژیک آمریکا در منطقه عمل کرده است. آمریکا ظرف سه سال گذشته مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی برای تامین امنیت این کشور پرداخت کرده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!