پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۳:۱۴
اروپا و آمریکا - کد خبر : 17459
سه شنبه، ۱۵ فروردين، ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

فنلاند رسما به ناتو پیوست

طبق اطلاعات منتشر شده و همینطور گزارش شبکه تلویزیونی NRK نروژ ، به طور رسمی کشور فنلاند به ناتو پیوست.

فنلاند رسما به ناتو پیوست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، پس از کش و قوس های فراوان ، بالاخره فنلاند به ائتلاف اروپایی ناتو ملحق شد و این موضوع می تواند پیامد های منفی زیادی برای روسیه داشته باشد.

فنلاند از نظر جغرافیایی به روسیه نزدیک است و در شمال اروپا با روسیه مرز های مشترک دارد ، اعلام این توافق به طور رسمی روز 5 آپریل انجام خواهد شد و نگرانی ها را در روسیه افزایش خواهد داد ، چرا که ناتو بیش از پیش به روسیه نزدیک تر شده است.

با اعلام این موضوع یعنی پیوستن فنلاند به ناتو ، یعنی احتمال وقوع درگیری در شمال اروپا و افزایش تنش در این منطقه می شود، همینطور انتظار می رود روسیه در ادامه جنگ با اوکراین را هرچه سریع تر نهایی کند و همین موضوع موجب افزایش نگرانی ها از بابت استفاده از بمب اتم در اوکراین می شود.

با توجه به حمله روسیه به اوکراین ، اتفاقات مختلفی در جریان این رویداد بزرگ افتاد که یکی از آنها ملحق شدن فنلاند و چند کشور اروپایی دیگر به ائتلاف ناتو بود .

در روند ملحق شدن فنلاند به این ائتلاف اروپایی ، مشکلاتی پیش آمد و اعضای نسبتا قدیمی ان خواستار توافقاتی شدند و اگر این توافقات صورت نمی گرفت ، فنلاند به هیچ وجه نمی توانست به ناتو ملحق شود ، یکی از قوانین ورود اعضای جدید به این ائتلاف آن است که همه اعضای قدیمی باید با ورود آن موافقت کنند که در این بین ترکیه موافق اضافه شدن فنلاند نبود و برای انجام این کار ، شروطی قرار داده بود.

فنلاند و سوئد تن به خواسه های ترکیه نمی دادند ، چرا که ترکیه از این دو کشور خواسته بود تا پناهندگان کورد سوری را به آنها واگذار کند و همینطور در گرفتن افراد تروریستی این منطقه به ترکیه کمک کنند ولی سوئد و فنلاند با انجام این کار موافقت نمی کردند .

همین موضوع باعث شد تا کار به جایی بکشد که برخی افراد افراطی در سوئد اقدام به آتش زدن قرآن مقابل سفارتخانه ترکیه در این کشور بزنند ، این اقدام باعث شد تا روابط بین دو کشور تیره تر شود و مذاکرات برای تسهیل شرایط ملحق شدن سوئد و فنلاند را کمرنگ تر کند.

حال با میانجی گری ناتو و آمریکا به این موضوع ، باعث شد تا روند اضافه شدن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو با سرعت خوب پیش برود و همین موضوع باعث نگرانی هایی در مسکو شد.

 به نقل از اسپوتنیک، به گفته این شبکه تلویزیونی، پرچم فنلاند روز سه شنبه در مقر ناتو در بروکسل به احترام ورود این کشور به این ائتلاف برافراشته خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت فنلاند در ۴ آوریل رسما به ناتو می‌پیوندد و پرچم این کشور در مقر ناتو در بروکسل برافراشته خواهد شد. استولتنبرگ پیش از نشست وزیران در بروکسل به خبرنگاران گفت: «این یک هفته تاریخی است. فردا، ما از فنلاند به عنوان سی و یکمین عضو ناتو استقبال خواهیم کرد. "

دفتر ریاست‌جمهوری فنلاند نیز تایید کرد که این کشور فردا به عضویت ناتو در خواهد آمد.

دبیرکل ناتو روز جمعه گفته بود  پس از تصویب الحاق فنلاند به ائتلاف نظامی غرب از سوی ترکیه، این کشور بزودی رسماً به عضویت ناتو پذیرفته خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: همه ۳۰ متحد ناتو اکنون پروتکل الحاق را تصویب کرده‌اند.

این اقدام به دهه‌ها بی‌طرفی فنلاند در قبال ناتو پایان می‌دهد.

فنلاند با روسیه مرز مشترک دارد. دولت فنلاند در بیانیه‌ای پس از رای‌گیری ترکیه اعلام کرد که پیوستن به این ائتلاف باعث تقویت امنیت این کشور و بهبود ثبات و امنیت در منطقه می‌شود.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام اعلام کرد: در صورت استقرار نیروها و سایر تجهیزات اضافی توسط ناتو در فنلاند، روسیه اقدامات بیشتری را برای تضمین امنیت نظامی انجام خواهد داد .

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: روسیه پتانسیل نظامی خود را در جهت غربی و شمال غربی در واکنش به پیوستن فنلاند به ناتو تقویت خواهد کرد. بخشی از اقدامات قبلا اعلام شده است.

استولتنبرگ همچنین گفت که وزرای خارجه ناتو در نشستی که از ۴ تا ۵ آوریل برگزار می شود، برنامه حمایت چند ساله از اوکراین را بررسی خواهند کرد.

او تاکید کرد: حمایت ما برای مدت طولانی است، بنابراین من انتظار دارم که وزرا با شروع کار بر روی توسعه یک برنامه چند ساله [حمایت] از اوکراین موافقت کنند. ناتو می خواهد با اوکراین نه تنها در مورد حمایت فوری نظامی، بلکه اصلاحات، مبارزه با فساد و حقوق اقلیت های ملی نیز گفتگو کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!