جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۲:۱۵
اقتصاد - کد خبر : 6646
يكشنبه، ۰۵ بهمن، ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

فعلا قطعی برق نداریم

رجبی مشهدی گفت: در حال حاضر وضعیت شبکه برق کشور عادی است و هیچگونه قطع برقی نداریم و تا به امروز سوخت رسانی به نیروگاه‌ها طبق روال ادامه دارد.

فعلا قطعی برق نداریم

با ورود سامانه جدید سرما و استفاده بیش از قبل از گاز، هشدار برای کمبود سوخت نیروگاه ها به صدا در آمد.

کاهش مجدد دما در کشور مصرف گاز بخش خانگی را افزایش می دهد و به نوعی دوباره هشدار کمبود سوخت نیروگاه های برق و قطعی ها شنیده می شود.

همه ساله با آغاز فصل سرما آلودگی هوا هم تشدید پیدا می کند به طوری که متهم اصلی آلودگی به خصوص در کلانشهر‌ها محسوب می‌شود، امسال هم با شیوع ویروس منحوس کرونا آلودگی در کلانشهر تهران بیماری را دو چندان می‌کند به طوری که برخی‌ها این آلودگی را ناشی از کیفیت پایین سوخت و برخی‌ها مصرف مازوت در نیروگاه‌ها می‌دانند.

تا سال گذشته خودرو‌های فرسوده و موتورسیکلت‌ها نقش بسیاری در آلودگی هوا داشتند، ولی این بار مازوت سوزی ردیف اول آلودگی در تهران را دارد، با توجه به اینکه در تهران چندین نیروگاه قرار دارد برخی‌ها این آلودگی را از مازوت سوزی نیروگاه‌ها می‌دانند.

برای گرم شدن بویلر‌ها (دیگ بخار) در نیروگاه‌های حرارتی از مازوت استفاده می‌کنند، اما ورود مازوت و سایر نفت‌های کوره به محیط زیست آثار مختلفی را به همراه دارند، نفت‌های کوره همچون مازوت از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده‌اند و هریک نوعی مخلوط متفاوت از دیگری به شمار می‌آید. زمانی که این مواد به خاک یا آب‌های سطحی می‌رسند، بخشی از آن‌ها تبخیر می‌شوند برخی دیگر نیز به دلیل نشتی مخازن نگهداری آن‌ها در آب و خاک حل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، یک منبع آگاه فعال در نیروگاه‌های استان تهران، در طول هفته گذشته میزان گاز ورودی به نیروگاه‌های تولید برق به صفر رسیده و سوخت‌های مایع جایگزین آن شده‌اند.

این منبع آگاه با اشاره به این نکته که شرکت نفت در تامین گازوییل نیز ناتوان است، تاکید کرد: در حال حاضر تن‌ها سوختی که این روز‌ها توسط شرکت نفت در دسترس نیروگاه قرار می‌گیرد، ترکیبی از نفت کوره و گازوییل است که طبیعتا آلودگی بیشتر از گاز طبیعی و گازوییل دارد.

به اعتقاد مسئولان برق حرارتی آلودگی هوای استان تهران ربطی به نیروگاه‌ها ندارد چرا که در پایتخت به هیچ عنوان از گاز مازوت در نیروگاه‎ها استفاده نمی‎شود.

همچنین با توجه به اظهارات سازمان محیط زیست مبنی بر این موضوع که آلودگی تهران مربوط به نیروگاه‌هاست، شرکت برق حرارتی صحت این اظهار نظر را نیز رد کرد و گفت: این موضوع را باید در صنایع دیگر نیز مانند صنایع سیمان بررسی کرد. نیروگاه ری هم از گاز استفاده می‌کند و اگر گاز وجود نداشته باشد از گازوئیل استفاده خواهد کرد، به طوری که آلودگی گازوئیل به طبع بیشتر و بالاتر است و مازوت هم در این نیروگاه استفاده نمی‌شود؛ که در شرایط حال حاضر امکان تعطیلی نیروگاه‌ها وجود ندارد، چرا که تامین برق تهران از طریق همین نیروگاه‌هاست.

شبکه برق در التهاب افزایش ناگهانی مصرف
با وجود خاموشی‌ها در کشور بخصوص در تهران مسئولان وزارت نیرو آن را رد و تکذیب می‌کنند به طوری که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: متاسفانه با توجه به تمامی هشدار‌ها مبنی بر مصرف بهینه برق، مصرف این انرژی افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسئول پیک مصرف در حال حاضر بین ۴۰ تا ۴۱ هزار مگاوات گزارش شده است.

او ادامه داد: مصرف برق در کشور ۱۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته، که ۱۵ درصد آن در بخش صنایع و مابقی در بخش خانگی مصرف شده است.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد: در حال حاضر مصرف سوخت کشور به ویژه در استان‌های سردسیر باید کاهش یابد، چرا که ممکن است در این استان‌ها با افت فشار گاز در نیروگاه‌ها و یا بخش خانگی روبه‌رو شویم.

رجبی مشهدی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه تا کنون با توجه به مصرف گاز خاموشی در سراسر کشور گزارش نشده است و شبکه برق پایدار است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!