پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۵:۲۹
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13139
يكشنبه، ۱۸ مهر، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

فعالیت آتشفشانی در ماه

دانشمندان با مطالعه ترکیبات شیمیایی و کانی شناسی نمونه های سنگی، دریافتند که ماه بیش از زمانی که تخمین زده شده بود، فعالیت آتشفشانی داشته است.

فعالیت آتشفشانی در ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، قطعاتی از سنگ های ماه که در ماموریت "chang e-5" چین جمع آوری شده نشان می دهند که گدازه های آتشفشانی 2 میلیارد سال قبل بر سطح ماه جاری بوده اند.

به نقل از اسپوتنیک، چانگ-5 اولین ماموریت برای بازیابی سنگ های ماه و برگرداندن آن ها به زمین در بیش از 40 سال گذشته است.

تجزیه و تحلیل شیمیایی محققان در آکادمی علوم زمین شناسی پکن، از سنگ های آتشفشانی، تایید می کند که ماه، بیش از زمان تخمین زده شده بر اساس ابعاد آن، از لحاظ آتشفشانی فعال مانده است.

محققان اعلام کردند ماموریت چانگ-5 نمونه هایی از گدازه های بازالت ماه جوان از منطقه "Oceanus Procellarum" را جمع آوری کرده است.

این تیم نوشت: "داده ها نشان می دهند که جوان ترین واحدهای آتشفشانی روی ماه، گدازه های بازالت در منطقه "Oceanus Procellarum" می باشند، منطقه ای با سطوح بالای عناصر تولید کننده گرما، پتاسیم، توریم و اورانیوم."

الکساندر نمچین، ژئوشیمیدانی در دانشگاه کرتین، بنا به گزارش گفت که در ماموریت های قبلی مقدار زیادی از خاک و سنگ ماه بازیابی شده بود؛ اما هیچکدام زمانی کمتر از حدود 3/1 میلیارد سال پیش را نشان نمی دادند.

چانگ-5، سومین کاوشگر چینی که روی ماه فرود می آید، در منطقه دریای طوفان در سمت نزدیک ماه فرود آمد.

وظیفه اصلی این کاوشگر این بود که یک نمونه 2 متری از سنگ را برای جمع آوری اطلاعات درباره محدوده 170 کیلومتری شرق-شمال غربی منطقه "مونس رومکر"، یک مجموعه آتشفشانی بزرگ، حفاری کند و از اشعه های رادیواکتیو برای تعیین سن نمونه استفاده کند.

ماه تقریباً 4/5 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. سنگ های قمری حاصل از ماموریت های آپولو و شوروی در دهه 1960 و 1970 نشان دادند که فعالیت های آتشفشانی در ماه در یک میلیارد سال اول شکل گیری اش وجود داشته، با جریان های گدازه ای که صدها میلیون سال طول کشیده اند.

تحقیقات، عناصر رادیواکتیو زیادی را که گرمای لازم برای وقوع آتشفشان ها را تأمین می کردند، نشان نداد و دانشمندان هنوز از این که چرا گدازه به مدت طولانی پس از شکل گیری بر روی ماه جاری بوده، بی اطلاع هستند.

این یافته ها دانشمندان را وادار می کند تا در نظر بگیرند که نیروهای دیگری باعث ادامه دار شدن فعالیت های آتشفشانی در ماه شده اند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!