چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۲۲:۳۶
تغذیه - کد خبر : 15036
دوشنبه، ۲۰ دي، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

غذای نامناسب اولین دلیل مرگ‌ است

عبداللهی گفت: ۱۰ عامل از ۱۹ عامل مرگ در بیماری‌های غیرواگیر مربوط به تغذیه است.

غذای نامناسب اولین دلیل مرگ‌ است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین،‌ عبداللهی گفت: ۱۰ عامل از ۱۹ عامل مرگ در بیماری‌های غیرواگیر مربوط به تغذیه است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه در خصوص علت مرگ ایرانیان بیان کرد: بیماری‌های غیرواگیر علت ۶۰ درصد مرگ‌ها در جهان و ۷۶ درصد مرگ ها در ایران است. این وضعیت در تمام کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پایین از جمله در ایران که درآمد متوسط دارد، یک روند افزایشی دارد.

 در ۱۹۵ کشور توسط ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد،  رژیم غذایی نامناسب با ۱۱ میلیون قربانی اولین عامل خطر مرگ در جهان شناخته شده است. این مورد سهم یک پنجم مرگ‌ها در جهان را دارد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که، در سال ۲۰۴۰ میلادی حدود ۸۰۰ هزار مورد مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیردار خواهیم داشت که ۳۹۰ هزار مورد آن ناشی از بیماری‌های غیرواگیر خواهد بود همچنین در سال ۲۰۱۷ ایران ۲۹۹ هزار مورد مرگ داشته است.

 دکتر زهرا عبداللهی در ادامه گفت: بار اقتصادی ناشی از بیماری‌های غیرواگیر سالانه معادل ۴۴۶ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۳ درصد تولید ناخالص ملی (GDP) و هزینه غیرمستقیم این بیماری‌ها معادل ۲۳۸.۲ هزار میلیارد تومان در کشور خواهد بود.

وی افزود: آخرین مطالعه سال ۱۴۰۰ در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال نشان می‌دهد که یک سوم جمعیت فعال کشور دارای کلسترول بالا، ۴۰ درصد آقایان و ۳۶ درصد خانم ها دارای اضافه وزن و ۵۱ درصد جمعیت تحرک بدنی کافی ندارند.

عبداللهی گفت: با افزایش مصرف سبزی و میوه، کاهش مصرف روغن، کاهش اسید چرب اشباع و افزایش تحرک بدنی و کنترل وزن شاهد کاهش ۲۷ درصدی غیبت در کار، کاهش ۲۶ درصدی هزینه های مراقبتی و کاهش ۳۲ درصدی هزینه های ناتوانی و معلولیت ناشی از بیماری ها خواهیم بود.

قابل ذکر است که، بر اساس بند ۸ مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در اسفند ۹۴ دستگاه‌های اجرایی مکلف به تدوین برنامه عملیاتی بهبود وضعیت سلامت کارکنان خود بر اساس بسته پایه خدمات سلامت کارکنان دولت که مسئولیت تهیه آن به وزارت بهداشت محول شده است، هستند.

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!