جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۲:۳۴
شهری - کد خبر : 10546
جمعه، ۰۴ تير، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

علت كم‌كاري شهروندان در زیباسازی شهری چيست؟

انجام هر اقدام آگاهانه‌ای است که به ارتباط صمیمی‌تر شهر به‌عنوان عنصر جغرافیایی زنده و پویا با شهروند می‌انجامد؛ زیباسازی شهریاست، موضوعی که در شهرهایی همچون تهران به عنوان عنصری نایاب از آن یاد می‌شود و شهروندان سهم بسیار کمرنگی در ایجاد آن دارند.

علت كم‌كاري شهروندان در زیباسازی شهری چيست؟
به گزارش پایگاه خبی تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا با مشاهده تصاویر شهرهایی همچون ونیز، پاریس و شهرهای جنوبی اسپانیا با آن دیوارهای مملو از گلدان های شمعدانی و نقاشی های زیبا، ناخودآگاه به مقایسه با دیوارها، بالکن ها و فضای شهر های کشور و تهران به عنوان پایتخت می افتیم که نه گلدانی با گل در پشت پنجره او خودنمایی می کند و نه دیوارنگاری زیبا و چشم نوازی دارد.
 
در حقیقت ساختار شهرهای کشور و بی توجهی مردم در طراحی آن، انبوهی از دل مردگی، دلسردی و بی روحی را پدید آورده و نازیبایی و آلودگی بصری زخمی بر چهره شهر نشانده که نتیجه آن بروز نابسامانی های لجام گسیخته بی هویتی و خلق فضاهای بی کیفیت در شهرها بوده و باعث شده شهروندان صرفا به دلیل رفع نیازهای ضروری خود در این فضاها حاضر شوند.
 
بنابر استاندارد جهانی، رفاه عمومی، ساماندهی گرافیک شهری و مصون ماندن افراد اجتماع از مضرات روانی ناشی از اغتشاشات بصری در محیط زندگی یکی از مهمترین عوامل سازنده کیفیت مطلوب فضای شهری و گرایش شهروندان به این فضاها است.
 
نبود مشارکت و حضور مردم در ساخت فضاهای بصری زیبا در سطح محله و شهر خود موضوعی است که نباید در این میان از آن غافل شد، این مساله باعث شده مردم نسبت به محیط اطراف زندگی بی تفاوت باشند و همه کارها و فعالیت ها را به شهرداری و خدمات آن بسپارند. در صورتی که مردم سایر کشورها به صورت خودجوش به رقابت در زیباتر کردن محله خود نسبت به محله دیگری می پردازند.
 
چرایی عدم مشارکت شهروندان در زیباسازی شهر و محله به ویژه  کلان شهری همچون تهران، زمینه گفت وگو با سهیلا طایی پژوهشگر اجتماعی و کارشناس ارشد مدیریت شهری را رقم زد.
 
این پژوهشگر اجتماعی و کارشناس ارشد مدیریت شهری با تاکید بر اینکه پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد مشارکت مردم در حوزه شهری و زیباسازی شهر به ویژه تهران در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد و نخستین دلیل آن عدم ارتباط مناسب شهر و شهروند است.
 
وی توضیح داد: به این معنا که تهران در منظر شهروندان آن، شهری خوابگاهی است که صرفا در آن کسب درآمد می کنند و شب را به روز می رسانند و اوقات فراغت و تعطیلات خود را خارج از شهر می گذرانند پس اصلا داخل شهر را حساب نمی کنند.
 
طایی یادآور شد: اما وقتی معیشت شهروندان به زیبایی شهر گره خورده باشد همه هم و غم خود را در زیباسازی آن بکار می بندند. به عنوان مثال در شهرهایی مانند یزد و کاشان که براساس درآمدهای توریسم و گردشگری اداره می شوند، مردم به صورت خودجوش برای زیباسازی شهر ورود می کنند زیرا به گونه ای معیشت آنان به این زیبایی گره خورده است.
 
کارشناس ارشد مدیریت شهری، عدم اعتماد شهروندان به شهرداری را دلیل دیگر کمرنگ بودن مشارکت مردم در امر زیباسازی شهری عنوان و خاطرنشان کرد: این تصور که شهرداری با تعدادی از پیمانکاران شناحته شده خود کار می کند و مردم را مشارکت نمی دهد باعث شده که افراد به پرداخت کردن مالیات بسنده کنند و شهرداری را به ارائه همه خدمات از جمله فضاسازی شهری موظف کنند.
 
چگونه سلیقه های عمومی را در زیباسازی شهری جذب کنیم
 
طلایی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری باید اندیشید تا مردم را به مشارکت جلب کرد، تصریح کرد: یکی از پیشنهاداتی که می توان برای خلاقیت در زیباسازی و طراحی فضای سبز کوچه ها مطرح کرد، ایجاد مدیریت کوچه ها و خیابانها است که امری ضروری است.
 
وی ادامه داد: بهره گیری از سرای محله ها و فرهنگ سراها بهترین فرصت در جهت توسعه مشارکت فرهنگی مردم در زیباسازی شهر است. به این نحو که افراد موثر، اساتید دانشگاه و افرادی که مدال آور و افتخار آفرین را در محله ها تعیین، از ایده های آنان استفاده کنند و به آنان فضا برای پیاده کردن ایده ها بدهند تا این افراد، همسایه ها را در زیباسازی محله مشارکت دهند.
 
کارشناس ارشد مدیریت شهری یادآور شد: در این صورت پس از مدتی محله هایی خواهیم داشت که افراد با احساس امنیت و آرامش روانی در آن اوقات می گذرانند ضمن اینکه با فعال شدن کلاس های زیبا سازی شهری و برگزاری مسابقات شهری در خصوص انتخاب زیباترین کوچه های شهر به همراه جوایز ویژه برای ساکنان آنها، مشارکتی دوچندانی را شاهد خواهیم بود.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شهری
پربیننده‌ترین اخبار شهری
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!