شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۶:۰۰
اقتصاد - کد خبر : 3495
سه شنبه، ۰۲ ارديبهشت، ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

علت سقوط تاریخی بهای نفت آمریکا/ ورشکستگی صدها شرکت آمریکایی

برای اولین بار در تاریخ، قیمت نفت آمریکا منفی شده است، حالا تولیدکنندگان حاضرند چند ده دلار نیز بپردازند تا از شر بشکه‌های نفت‌شان خلاص شوند.

علت سقوط تاریخی بهای نفت آمریکا/ ورشکستگی صدها شرکت آمریکایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، سه‌شنبه شب قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با بدترین اتفاق در تاریخ خود روبرو شد و نسبت به شروع معاملات با بیش از ۲۹۲ درصد افت وارد محدوده منفی شد. محدوده منفی به این معناست که تولیدکننده، به ازای تحویل هر بشکه نفت، مبلغی را هم به خریدار (تحویل گیرنده) پرداخت می‌کند.

بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا حدود ۱۴۷ درصد در هر بشکه کاهش یافت و به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید.

برای اولین بار در تاریخ، فروشندگان نفت خام مجبورند برای قرارداد‌های مدت دار به مشتری‌های خود پول بپردازند.

حجم بالای ذخیره‌های نفتی در آمریکا امید به بهبود قیمت‌ها و خروج از این بحران را بسیار کم‌رنگ کرده است.

البته این قیمت نفت آمریکا، برای قراردادهای پیش خرید نفت خام تگزاس غرب برای تحویل در ماه می می‌باشد، که فروش این قراردادها فردا به پایان خواهد رسید.

قیمت نفت خام نیمه سنگین تگزاس غرب آمریکا برای تحویل در ماه می، همچنان در حال کاهش است و به محدوده منفی وارد شده است.

قیمت منفی چیست و چرا شکل می‌گیرد؟

قیمت منفی به این معناست که تولیدکننده حاضر است مبلغی را به خریدار پرداخت کند تا محموله نفت را از او تحویل بگیرد. اما چرا قیمت منفی شکل می‌گیرد؟ اگر تولیدکننده نتواند تولید میدان را متوقف کند (توقف باعث آسیب دیدن چاه نفت می‌شود)، امکان ذخیره سازی نداشته باشد (بدلیل پر بودن انبارها یا هزینه بالا)، تقاضا بسیار محدود باشد یا وجود نداشته باشد، قیمت منفی شکل می‌گیرد.

در حالی که بیشتر قسمت‌های آمریکا به علت شیوع کرونا در قرنطینه قرار دارد، با افزایش شدید عرضه و پایین آمدن قیمت‌ها در روزهای اخیر ظرفیت تمامی انبارهای نفتی پر شده و دیگر خریداری برای نفت خام وجود ندارد.

پایین آمدن قیمت نفت باعث شده بود حتی تاجرانی که به مقدار زیادی نفت نیاز ندارند انبارهای ذخیره (حتی در برخی موارد نفتکش‌های شناور) را به صورت لیزینگ کرایه کنند و نفت را با قیمت ارزان خریده تا در آینده با قیمت بالاتری بفروشند. البته تداوم این کار باعث شد تمام ظرفیت ذخیره سازی از بین برود آن هم در شرایطی که ویروس کرونا تقاضا برای نفت را فلج کرده است.

استیو پاکت، مدیرعامل شرکت بین‌المللی تریزن، می‌گوید: ظرفیت ذخیره‌سازی رسمی جهان به سرعت و به شدت سقوط کرده و حالا بیش از ۷۰ درصد آن پر شده است و با سرعت تمام به سوی ۱۰۰ درصد شدن پیش می‌رود.

تاجرانی که قبلاً این قرارداد را خریداری کرده‌اند و جایی برای ذخیره آن پیدا نکرده‌اند حالا به فروش آن هجوم آورده و به دنبال تعویض آن با قرارداد ماه بعد هستند تا شاید شرایط ذخیره و تقاضا بهتر شود. این موج فروش جدید باعث شده است هر لحظه سقوط قیمت برای قراردادهای ماه می بیشتر و بیشتر شود.

هلیما کرافت، سرپرست جهانی خرید کالا در آربی‌سی کپیتال، می‌گوید: نفت خام خیلی زیادی در حال حاضر روی دریا وجود دارد که پالایشگاه‌ها به آن نیازی ندارند.

جف کیلبرگ، از کی‌کی‌ام فایننشالز، می‌گوید: فاصله قیمت بین قرارداد ماه اول (می) و ماه دوم (ژوئن)، به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده است. این پدیده به علت اتمام فروش قرارداد ماه می در روز سه‌شنبه و همزمانی آن با سقوط تاریخی قیمت نفت می‌باشد.

تاجرانی که برای فروش هجوم آوردند!

بسیاری از تاجران بازار نفت تنها کاغذهای قرارداد را خرید و فروش می‌کنند، یعنی با اتمام فروش قرارداد ماه می آنها این قراردادها را (که حالا تفاوت زیادی با خرید نقدی ندارند) فروخته و قراردادهای ماه بعد را می‌خرند.

در بازار معمولی تفاوت قیمت نقدی و قیمت پیش‌خرید ماه اول تنها ۵۰-۴۰ سنت است و تاجران مشکلی برای نگاه داشتن قراردادهای یک ماهه پیش خود ندارند اما در حال حاضر قیمت‌های نقدی به شکل ویژه‌ای پایین هستند و فاصله قیمت دو قرارداد به ۱۰-۸ دلار می‌رسد. این اختلاف قیمت باعث شد تا در آخرین روزهای فروش قرارداد ماه می، یک هجوم برای فروش آن از سوی تاجرانی که قبلاً آن را خریده بودند به وجود بیاید.

ورشکستگی صدها شرکت آمریکایی

با کاهش قیمت نفت آمریکا به منفی ۳۷ درصد که در روز دوشنبه رخ داد، درآمد شرکت‌های نفتی ایالت متحده به صفر خواهد رسید.

در همین حال، روسیه و عربستان سعودی نیز با عرضه بیش از حد جهان را سرشار از نفت خام کرده‌اند.

به گزارش سی ان ان، بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا در زمان‌های خوب بدهی زیادی را به عهده گرفتند. اما با این شرایط برخی از آن‌ها قادر به خروج از این رکود تاریخی نخواهند بود. 

شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی مستقر در نروژ که وظیفه جمع آوری داده‌های بازار انرژی را بر عهده دارد، می‌گوید: در بازار نفت بشکه‌ای ۲۰ دلار، ۵۳۳ شرکت اکتشاف و تولید نفت آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ اعلام ورشکستگی خواهند کرد و در بازار نفت بشکه‌ای ۱۰ دلار شمار شرکت‌های ورشکسته به یک هزار و ۱۰۰ خواهد رسید. 

آرتم آبراموف رییس مرکز تحقیقاتی ریستاد انرژی گفت: در بازار نفت بشکه‌ای ۱۰ دلار، تقریبا هر شرکت تولید و استخراج نفتی آمریکا که دارای بدهی هستند با شرایط ورشکستگی (بخش ۱۱) یا در نظر گرفتن فرصت‌های راهبردی مواجهه خواهد شد.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!