پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۴:۱۳
پنجشنبه، ۱۸ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

عرضه سیمان در بورس

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان کشور: همه کارخانجات سیمان ملزم شده اند که محصولات خود را از طریق بورس کالای ایران ارائه کنند.

عرضه سیمان در بورس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، با توجه به الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت که از 10 روز قبل با بخشنامه‌ای همه کارخانجات سیمان را ملزم کرده که محصول خود را از طریق بورس کالای ایران ارائه کنند، در واقع روند عرضه سنتی سیمان که 88 سال در کشور جاری بوده، به روند شفاف و ارائه در بورس تغییر پیدا خواهد کرد. 

در این زمینه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان کشور در برنامه زنده شبکه خبر تصریح کرد:‌ اگر 70 درصد از دیماند و تقاضای برق کارخانه‌های سیمان امسال تحویل داده می‌شد، هیچ مشکلی در عرضه سیمان به وجود نمی‌آمد. به هر حال در حال حاضر سیمان از طرف تولیدکنندگان و کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود و خریداران آن نیز شرکت‌های بزرگ، عاملان توزیع و پروژه‌های عمرانی هستند که توسط کارگزاران بورسی اقدام به خرید سیمان در بورس کالا می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به طور میانگین هفته‌ای 1.3 میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود که حدود 1.2 میلیون تن آن معامله می‌شود و در واقع روند 88 ساله عرضه سنتی سیمان به روند عرضه از طریق بورس و همچنین سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها تغییر خواهد کرد.

عبدالرضا شیخان افزود: تا قبل از دستور وزارت صنعت تنها هشت شرکت عمده تولید سیمان که تولید آنها بالای یک میلیون تن بود، به بورس کالا نیامده بودند که در حال حاضر سه شرکت از آنها در بورس پذیرش گرفته و الان 77 شرکت تولید سیمان خاکستری و سفید در بورس کالا به عرضه محصول می‌پردازند که 10 شرکت عرضه سیمان سفید و 67 شرکت سیمان خاکستری عرضه می‌کنند و فقط پنج شرکت هنوز نیامده‌اند که آنها هم به زودی در بورس کالا پذیرش خواهند شد.

وی همچنین اظهار داشت:‌ از سال 92 که رکود ساخت و ساز در کشور اتفاق افتاد تأثیر مستقیم روی کاهش تقاضا برای سیمان گذاشت و از آن موقع برخی خریداران به سمت واسطه‌گری و دلالی روی آوردند.

عبدالرضا شیخان تصریح کرد: وزارت صمت در نامه خود آورده است، اگر کسی سیمان تولیدی را در بورس کالا ارائه نکند، مجبور است به قیمت سازمان حمایت یعنی قیمت کمتر به فروش برساند، بنابراین شرکت‌های تولیدی سیمان برای منافع خود سیمان تولیدی را در بورس کالا ارائه می‌کنند و این زمینه‌ای برای ترغیب آنها به حضور در بورس کالا است.

شیخان در پایان خاطرنشان کرد: دولت تلاش می‌کند منافع تولیدکننده تأمین شود و عرضه و تقاضای سیمان شفاف شود و اگر برق و سوخت کارخانه‌های سیمان تأمین شود، تولید هم پایدار خواهد بود، از طرفی به زودی زمستان می‌رسد و سوخت مازوت جایگزین سوخت گاز می‌شود. 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار صنعت، تجارت و کشاورزی
پربیننده‌ترین اخبار صنعت، تجارت و کشاورزی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!