جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۰:۲۴
سیاست - کد خبر : 168
يكشنبه، ۲۰ مرداد، ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

عربستان سخت به دنبال مذاکره با ایران

منابع خبری از تغییر موضع عربستان سعودی نسبت به ایران، صحبت می‌کنند و بر این اساس، به نظر می‌رسد عربستان به دنبال شروع مذاکره با ایران در مورد امنیت دریانوردی و استقرار در منطقه خلیج فارس است.

عربستان سخت به دنبال مذاکره با ایران

منابع خبری از تغییر موضع عربستان سعودی نسبت به ایران، صحبت می‌کنند و بر این اساس، به نظر می‌رسد عربستان به دنبال شروع مذاکره با ایران در مورد امنیت دریانوردی و استقرار در منطقه خلیج فارس است. اما امنیت دریانوردی در خلیج فارس بابی جدید برای ورد به موضوعات دیگر است که اهمیت آن‌ها کمتر از پرونده امنیت آبی و سلامت دریانوردی نیست. ماجرای یمن در مقدمه موضوعاتی جای می‌گیرد که در جریان مذاکره بین ایران و عربستان، مطرح خواهد شد.

عربستان این روزها سخت به دنبال آماده سازی زمینه مناسب برای توقف جنگ یمن است و به نظر می‌رسد توانسته است از طریق یک کانال سرّی، این پیام را به تهران منتقل کند که پایان این جنگ باید به صورتی باشد که عربستان سعودی، یک شکست خورده محسوب نشود. این یک اصل اساسی برای ریاض است و آن را یک مساله مهم برای مذاکره با همسایه ایرانی خود می‌داند.ظاهرا، تحولاتی که امارات در مورد فعالیت های خود در یمن ایجاد کرد، بر موضع سعودی نیز تاثیرگذاشته است و طبق گزارشها، اختلاف این روز‌های عربستان و امارات، به موضع گیری جدید امارات در مورد ایران و جنگ در یمن باز می‌گردد.

که از آثار آن نبرد‌های نابود کننده در عدن بین شورای انتقالی جنوبی مورد حمایت امارات و نیرو‌های حامی منصور هادی، مورد حمایت عربستان است. 

اما در این بین، باید به روابط نزدیک بین ریاض و ابوظبی و همچنین رابطه شخصی نزدیک بین بن زاید و بن سلمان هم نظری داشته باشیم، تا بتوانیم با قاطعیت بگوییم که ابوظبی، بیش از هر چیز یک کانال ارتباطی غیر مستقیم بین ریاض و ایران است و تمام تحرکات آن با هماهنگی ریاض انجام می‌شود.

ولی بنظر می رسد عربستان هم نفر بهتری را برای ایجاد ارتباط با ایران می تواند واسطه قرار دهد. ولادیمیر پوتین، که رابطه نزدیکی با بن سلمان و سیاستمداران ایرانی دارد. برای این میانجیگری مناسب است. به همین دلیل، اگر قرار است کانال مناسبی برای انتقال پیام‌ها بین ریاض و تهران انتخاب شود، روسیه بهترین گزینه پیش رو می توان دانست.

ریاض همواره در تغییر سیاست‌ها و تعامل با بحران‌ها یک گام از ابوظبی عقب‌تر است؛  در مسئله روابط با دولت بشار اسد بوضوح می توان دید که امارات در مورد از سر گیری روابط دیپلماتیک با دمشق تردیدی نشان نداد، در حالی که عربستان ابتدا در این موضوع دچار تعلل است. در هر صورت بنظر می رسد با اقدامات امارات در ایجاد روابط جدید با ایران دیر یا زود سعودی هم در مسیر ارتباط با ایران قدم های موثری بردارد.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!