جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۲:۳۱
نظامی بین الملل - کد خبر : 12471
چهارشنبه، ۲۴ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

عربستان برای جایگزینی سامانه های پدافندی آمریکایی، دست به دامن اسراییل شد

منابع رسانه‌ ای ، از رایزنی های ریاض با تل‌آویو درباره امکان سنجی جهت خریداری سامانه های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی خبر دادند

عربستان برای جایگزینی سامانه های پدافندی آمریکایی، دست به دامن اسراییل شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، منابع رسانه‌ ای ،  از رایزنی های ریاض با تل‌آویو درباره امکان سنجی جهت خریداری  سامانه  های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی  خبر دادند.

بر این اساس  چندی پیش رسانه‌های آمریکایی گزارش از  اقدام واشنگتن  برای خارج کردن سامانه‌های پدافند هوایی خود در حومه ریاض خبر دادند.

در این رابطه خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل چند منبع در این خصوص گزارش داده بود که باتری‌های سامانه «تاد» و پاتریوت» به آرامی از پایگاه هوایی «الامیر سلطان» واقع در حومه ریاض برچیده شده‌اند.

علاوه بر این پایگاه خبری «روسیا الیوم»،‌ به نقل از وبگاه «برکینگ دیفنس» متخصص در امور نظامی نوشت: «به‌رغم آنکه انتظار می‌رفت روند خروج دارایی‌های پدافند هوایی آمریکا از منطقه چند ماه به طول بینجامد؛ اما دقیقا مشخص نشده است که این دارایی‌‌های آمریکا چه زمانی و به کجا منتقل خواهند شد»..

همچنین برکینگ دیفنس در ادامه به نقل از چند منبع صهیونیستی خبر داد که عربستان سعودی با جدیت در حال بررسی چند منبع جایگزین برای وارد کردن سامانه پدافند هوایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به چین، روسیه و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

این در حالیست که، سعودی‌ها به‌طور مشخص در حال بررسی واردات گنبد آهنین ساخت شرکت صهیونیستی «رافائل» یا سامانه «Barak ER» ساخت شرکت «IAI» هستند که برای رهگیری موشک‌های کروز طراحی شده است.

منابع نظامی رژیم صهیونیستی در این خصوص به این پایگاه خبری مذکور گفته‌اند که چنین معامله‌ای زمانی واقعیت پیدا خواهد کرد که دو طرف موافقت واشنگتن را کسب کنند.

طبق گفته این منابع، «توجه عربستان سعودی به سامانه‌های اسرائیلی به یک مرحله بسیار عملی نزدیک شده است». منابع یادشده فاش کردند: «سعودی‌ها به مدت چند سال با اسرائیل درباره چنین سامانه‌هایی گفت‌و‌گوهایی در سطح پایین داشته‌اند».

«گیورا ایلند» ژنرال بازنشسته، مدیر سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس پیشین بخش برنامه‌ریزی ارتش صهیونیستی نیز در گفت‌و‌گو با برکینگ دیفنس پیش‌بینی کرد که واشنگتن با فروش این سامانه‌ها به کشورهای عربی دوست مخالفت نکند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که به دنبال اعلام خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از حومه ریاض، هیأت دولت عربستان سعودی سه‌شب از تشکیل کمیته توسعه دفاعی با هدف ایجاد نوآوری در زمینه سیستم‌های دفاعی خبر داد.

تصمیم عربستان برای ایجاد نهادی به منظور توسعه سامانه‌های دفاعی در سایه حملات راکتی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خاک عربستان سعودی اتخاذ شده است که در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی به یمن از مارس ۲۰۱۵ تاکنون انجام می‌شود.

در همین ارتباط،‌ هیأت دولت عربستان در نشست سه‌شنبه خود با اشاره به ارتش یمن، همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که با جنبش انصار الله یمن مقابله کند.

از سوی دیگر، «ترکی الفیصل»،رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی نیز چند روز پیش گفته بود که ریاض از آمریکا می‌خواهد با حفظ تجهیزات دفاعی نظیر سیستم پدافند موشکی پاتریوت در عربستان نشان دهد که به امنیت و تعهداتش در قبال عربستان پایبند است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!