چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۶:۴۸
مجلس - کد خبر : 15527
يكشنبه، ۱۷ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

عباسی : طرح تعلیق تحریم ها یک کار نمایشی است

غرب و آمریکا اگر حسن نیت دارند، باید حساب های بانکی ایران را باز کنند تا ما مشکلی در زمينه مراودات خود با کشورهای دنیا نداشته باشيم.

عباسی : طرح تعلیق تحریم ها یک کار نمایشی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعای اخیر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تعلیق چند تحریم هسته ای ایران، اظهار داشت: این اقدام کامل نمایشی است، برای آمریکایی ها مصرف داخلی دارد و هیچ تاثیری در وضعیت کشورمان ندارد.

آمریکایی ها اعلام کردند که تحریم نیروگاه بوشهر به حالت تعلیق در می آید، ما خطاب به آنان می گوئیم که ایران و روسیه درباره نیروگاه اتمی بوشهر قرارداد نظامی نبستند، بلکه قراردادشان درباره تولید برق است، هدف آمریکا از تحریم نیروگاه بوشهر آن بوده است که ما برق تولید تکنيم اما با قراردادی که بین ایران و روسیه منعقد شده است، ما این کار را انجام می دهیم.

عباسی ادامه داد: ایران با روسیه برای توسعه نیروگاه بوشهر قرارداد دارد و اگر بحث تحریم مطرح بود، روسیه با ایران این قرارداد را نمی بست. فاز اول نیروگاه بوشهر به پایان رسیده و قرارداد دو فاز دیگر نیروگاه اتمی بوشهر هم بسته شده است مشکل فعلی ما در زمینه توسعه فاز دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر مربوط به مسائل مالی است.

آمریکا و برخی از کشورهای غربی حساب های بانکی ما را بستند، پول به ایران نمی آید و ما نمی توانیم پول روس ها را بدهیم، بنابراین غرب و آمریکا اگر حسن نیت دارند، باید حساب های بانکی ایران را باز کنند تا ما مشکلی در زمينه مراودات خود با کشورهای دنیا نداشته باشيم.

وی افزود: باید تحریم بانک های ایران و تحريم بيمه و کشتیرانی برداشته شود، معافیت تحریمی در حوزه فنی هسته ای مرتبط با نیروگاه بوشهر که آمریکایی ها ادعا کردند، هیچ فایده ای ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره معافیت تحریمی راکتور اراک، گفت: در دولت روحانی، راکتور اراک مطابق با نظر آمریکایی ها تغییر پیدا کرد و سوال ما آن است که از راکتور اراک چه چیزی باقی مانده است که آمریکایی ها بخواهند تحریم آن را بردارند و یا برندارند؟ آمریکایی ها دیگر میخواهند چه چیزی را تحریم کنند؟

هدف آمریکایی ها از مطرح کردن تعلیق تحریم های هسته ای ایران فقط یک کار نمایشی است که نباید به آن توجه کنیم، تعليق چند تحریم هسته ای ایران هیچ تاثیری ندارد و با این کار هیچ اتفاقی برای ما نمی افتد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اعلام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر بازگشت معافیت تحریمی راکتور تحقیقاتی تهران، گفت: آمریکایی ها راکتور تهران را تحریم کردند تا سوخته به این بخش داده نشود اما ما ۱۰ سال پیش کاملا عزتمندانه سوخت راکتور تهران را تولید کردیم.

سوال این است که آمریکا می خواهد چه تحریمی را تعلیق کند؟ آیا می خواهند سوخت راکتور تهران را به ما دهد و یا آنکه اجازه دهد کشورهای دیگر به ما سوخت دهند؟ زمانی که ما خودمان سوخت راکتور تهران را تأمین می کنیم، این کار چه فایده ای دارد؟

عباسی ادامه داد: ما اتاق کنترل راکتور تهران را به روز کردیم و از حالت آنالوگ خارج و به حالت دیجیتال تبدیل کردیم، ما برنامه ساخت راکتور مشابه تهران را با قدرت بالاتر داریم و نیازی نداریم که آمریکایی ها افاضه فضل کنند و حتی می توانیم سایر راکتورها را هم به روز کنیم.

وی با بیان اینکه مطرح شدن تعليق برخی از تحریم های هسته ای از سوی آمریکایی ها جز فریب چیز دیگری نیست و نباید در مذاکرات به این موضوع توجه کنیم، گفت: تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران باید در مذاکرات نسبت به برداشته شدن تحریم ها مصر باشد، نباید هیچ وقفه ای در مذاکرات ایجاد شود و مذاکرات باید در جهت رفع تحریم ها ادامه پیدا کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار مجلس
پربیننده‌ترین اخبار مجلس
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!