پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۰:۳۵
تاریخ - کد خبر : 12912
پنجشنبه، ۰۸ مهر، ۱۴۰۰ - ۷:۰۰

ظهور دایناسورها مرتبط با فعالیت های آتشفشانی

یک مطالعه جدید نشان می دهد، که ظهور دایناسورها با تغییرات محیطی ناشی از فعالیت آتشفشان ها بیش از 230 میلیون سال پیش همزمان بوده است.

ظهور دایناسورها مرتبط با فعالیت های آتشفشانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، افزایش دما و رطوبت در آن دوره زمانی، محیطی را ایجاد کرد، که تأثیر عمده ای بر توسعه حیات حیوانات و گیاهان، داشت.

به نقل از العربیه، محققان رسوبات و اسناد فسیل گیاهان دریاچه ای در حوضه جیوان شمالی چین را تجزیه و تحلیل کردند و پالس های فعالیت های آتشفشانی را با تغییرات زیست محیطی قابل توجهی مطابقت دادند؛ از جمله آب و هوای "موسمی CPE" در حدود 234 میلیون سال پیش.

تیم تحقیقاتی بین المللی، از کارشناسان دانشگاه بیرمنگام، یافته های خود را در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر کردند. چهار قسمت مجزا از فعالیت های آتشفشانی در این دوره زمانی آشکار شد.

جیسون هیلتون، نویسنده مقاله، پروفسور دانشکده جغرافیا، زمین و علوم محیطی دانشگاه بیرمنگام، اظهار داشت: "در عرض دو میلیون سال، حیات جانوری و گیاهی جهان دچار تغییرات عمده ای از جمله انقراض های انتخابی در دریا و تنوع گروه های گیاهی و جانوری در خشکی شد."

او ادامه داد: "تحقیقات ما در یک گزارش مفصل از دریاچه ای در شمال چین نشان می دهد، که این دوره در واقع می تواند به چهار رویداد مجزا تقسیم شود؛ که هر یک از آنها توسط پالس های مجزایی از فعالیت های آتشفشانی قدرتمند مرتبط با انتشار زیاد دی اکسید کربن به اتمسفر هدایت می شود. این باعث افزایش دما و رطوبت جهانی در آن زمان شده است."

محققان دریافتند که هر مرحله از فوران آتشفشان همزمان با اختلال بزرگ چرخه کربن جهانی، تغییرات عمده آب و هوایی در شرایط مرطوب تر و همچنین عمیق شدن دریاچه با کاهش اکسیژن و حیات حیوانات می باشد.

رویدادهای زمین شناسی از یک بازه زمانی مشابه در اروپای مرکزی، گرینلند شرقی، مراکش، آمریکای شمالی و آرژانتین، نشان می دهد که افزایش بارندگی منجر به گسترش حوضه های زهکشی شده است؛ که به جای رودخانه ها یا اقیانوس ها به دریاچه ها یا باتلاق ها می رسند.

دکتر سارا گرین، یکی از محققان، در این باره می گوید: "نتایج ما نشان می دهد که فوران های آتشفشانی بزرگ می توانند در پالس های متعدد و گسسته رخ دهند. این نشان دهنده توانایی قوی آن ها در تغییر چرخه کربن جهانی، ایجاد اختلال در آب و هوا و ایجاد فرایندهای تکاملی است." 

دکتر اما دان، یک متخصص جسم شناسی در دانشگاه بیرمنگام، اظهار داشت: "این دوره نسبتا طولانی فعالیت های آتشفشانی و تغییرات محیطی، می تواند پیامدهای قابل توجهی برای حیوانات روی خشکی داشته باشد."

در این زمان، تنوع دایناسورها، تازه آغاز شده بود و احتمالاً بدون این رویداد، آن ها هرگز به تسلط اکولوژیکی خود که در 150 میلیون سال آینده می بینیم، نمی رسیدند."

پروفسور هیلتون همچنین می افزاید: "این دوره قابل توجه در تاریخ زمین علاوه بر دایناسورها، برای ظهور گروه های مدرن نیز مهم بود و تأثیر زیادی بر تکامل اکوسیستم های زمینی و زندگی حیوانات و گیاهان، از جمله سرخس، تمساح، لاک پشت، حشرات و اولین پستانداران داشته است."

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی از قدمت مواد معدنی رسوب کرده در حوضچه دریاچه برای ارتباط با فعالیت های آتشفشانی آن دوره استفاده کردند.

 

منبع: www.alarabiya.net

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تاریخ
پربیننده‌ترین اخبار تاریخ
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!