شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۲:۴۷
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15394
شنبه، ۰۹ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

طرح های فضایی جدید چین؛ از فرود بر ماه تا دفاع سیاره ای

اداره ملی فضایی چین سند جدیدی را منتشر کرده است که در آن برنامه‌های خود برای پنج سال آینده، از جمله پیشرفت‌های بلندپروازانه در برنامه فضایی این کشور که شامل توسعه "اشکال جدید اقتصاد فضایی" می‌شود، ترسیم شده است.

طرح های فضایی جدید چین؛ از فرود بر ماه تا دفاع سیاره ای

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، برنامه فضایی چین در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و به کاوشگرهای ارسالی به مریخ، بخش‌های ناشناخته ماه و پرتاب یک ایستگاه فضایی جدید و بزرگ ختم شده است. با این حال، پکن در آخرین کاغذ سفید خود با عنوان " برنامه فضایی چین: چشم انداز 2021 " رویاهای بسیار بزرگتری را دنبال می کند.

به نقل از اسپوتنیک، وو یانهوا، معاون مدیر سازمان فضایی چین، به خبرنگاران گفت: «از جمله اهداف چین در سال های آینده، تکمیل ایستگاه فضایی "تیانگونگ" است که سال گذشته پرتاب شد، تکمیل سیستم رصد زمین با وضوح بالا برای سنجش از راه دور، بسترسازی برای یک ایستگاه تحقیقاتی قمری و شروع یک سیستم دفاعی سیاره ای در نزدیکی زمین، می باشد.

این سند همچنین طرح‌های گسترده‌ای را برای افزایش همکاری‌های علمی بین‌المللی و توسعه آنچه وو "اشکال جدید اقتصاد فضایی" نامیده است، ارائه می‌کند.

به عنوان مثال، چین و روسیه به طور مشترک طرح ایستگاه تحقیقات علمی بین‌المللی ماه را اجرا می‌کنند، که یک پروژه همکاری علمی بلندمدت بین‌المللی است. وو گفت: «ما از مشارکت همه کشورهای علاقه مند، سازمان های بین المللی و دانشمندان و مهندسان استقبال می کنیم.»

پروژه دیگر، حذف زباله های فضایی خواهد بود، که برای آن چین قبلاً چندین ماهواره رفتگر با بازوهای روباتیک برای مقابله با زباله های فضایی و جمع آوری آنها یا منحرف کردن شان به سمت جو زمین که باعث سوختن آنها می شود، پرتاب کرده است.

این کاغذ همچنین اعلام می کند که سازمان فضایی چین قصد دارد توانایی فضاپیماهای چینی برای مدیریت خود را گسترش دهد، چیزی که قبلاً در سفینه تدارکاتی بدون سرنشین تیانژو برای ارسال تجهیزات و کالاها به تیانگونگ، آزمایش شده است.

اهداف اکتشافی شامل پرتاب کاوشگرهای قمری "Change-6" و "Change-7" می باشد که شامل تلاش‌هایی برای بازگرداندن نمونه مانند آنچه توسط "Change-5" در سال 2020 انجام شد، خواهد بود.

سازمان فضایی چین، همچنین می خواهد تحقیقات کلیدی را برای فناوری مورد نیاز در ماموریت "Change-8" انجام دهد، که انتظار می رود در سال 2027 پرتاب شود و تا سال 2035 برای ساخت یک پایگاه تحقیقاتی در ماه آماده شود.

اینجا روی زمین، سازمان فضایی قصد دارد ارتقای سایت‌های پرتاب را در جیوکوان، تائی‌یوان و شیچانگ به پایان برساند.

انتظار می رود در سال 2024، این سازمان، تلسکوپ ایستگاه فضایی ژونتیان را به فضا پرتاب کند، که به طور کلی با تلسکوپ فضایی جیمز وب قابل مقایسه خواهد بود.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!