جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۱:۵۸
خاورمیانه - کد خبر : 16458
دوشنبه، ۰۷ شهريور، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

طالبان، پاکستان را متهم به همکاری نظامی با آمریکا کرد

سرپرست وزارت دفاع طالبان روز گذشته گفت که پاکستان به هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اجازه داده است تا از حریم هوایی این کشور برای دسترسی به افغانستان استفاده کنند، اما وزیر خارجه پاکستان این موضوع را رد کرد.

طالبان، پاکستان را متهم به همکاری نظامی با آمریکا کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مقامات پاکستانی قبلاً دست داشتن در حمله پهپادی که ایالات متحده گفته بود در ماه جولای در کابل انجام داد و ایمن الظواهری رهبر القاعده را کشت، رد کرده بودند.

به نقل از رویترز، ملا محمد یعقوب سرپرست وزارت دفاع افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی از طریق پاکستان وارد افغانستان شده اند.

وی اشاره کرد: بر اساس اطلاعات ما هواپیماهای بدون سرنشین از طریق پاکستان به افغانستان وارد می‌شوند، از حریم هوایی پاکستان استفاده می‌کنند، ما از پاکستان می‌خواهیم که از حریم هوایی خود علیه ما استفاده نکنید.

سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد.

بلال بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان به رویترز گفت که پس از حمله هوایی بررسی هایی انجام داده و به او گفته شده که از حریم هوایی پاکستان استفاده نشده است. او گفت که پس از اتهامات روز یکشنبه دوباره بررسی خواهد کرد، اما فکر نمیکند موضع پاکستان تغییری کند.

بوتو زرداری در مصاحبه‌ای با اشاره به سیل های مرگبار در پاکستان که میلیون ها نفر را بی خانمان کرده است، گفت: «واقعاً فکر نمی‌کنم که اکنون زمان مناسبی باشد که بخواهم با کسی وارد بحث و مناظره شوم یا اتهاماتی وارد کنم. صادقانه بگویم، من بر تلاش‌های امدادرسانی به سیل زدگان متمرکز هستم.»

وی افزود: «رژیم افغانستان نه تنها به مردم خود، بلکه به جامعه جهانی قول داده است که اجازه نخواهند داد خاک آنها توسط تروریست ها مورد استفاده قرار گیرد.»

وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه ای اظهارات یعقوب را با "نگرانی عمیق" مورد توجه قرار داد.

در این بیانیه آمده است: «در غیاب هرگونه مدرکی، همانطور که خود وزیر افغانستان نیز اذعان کرد، چنین ادعاهای بر اساس حدس و گمان بسیار تاسف بار است و هنجارهای رفتار دیپلماتیک مسئولانه را زیر پا می گذارد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته است که طالبان با میزبانی و پناه دادن به ظواهری، توافقنامه سال 2020 در مورد خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده از افغانستان را "به شدت" نقض کردند.

طالبان گفته است که در حال بررسی حمله هوایی ماه جولای است و جسد رهبر القاعده را پیدا نکرده است.

اظهارات یعقوب می تواند تنش بین افغانستان و همسایه اش را در زمانی که طالبان افغانستان، میانجیگری مذاکرات بین پاکستان و یک گروه شبه نظامی طالبان پاکستانی را برعهده دارد، تشدید کند.

افغانستان که درگیر یک بحران اقتصادی حاد است، به شدت به تجارت با پاکستان نیز متکی است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!