پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۰:۲۶
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16484
يكشنبه، ۱۳ شهريور، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

ضربه مسکو به غرب با بسته نگه داشتن خط لوله نورد استریم

بازرسان سازمان ملل روز شنبه گفتند که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در خط مقدم جنگ اوکراین بار دیگر منبع انرژی خارجی خود را از دست داد و این حادثه نگرانی از وقوع فاجعه را تشدید کرد در حالی که مسکو خط لوله اصلی گاز خود به آلمان را بسته نگه داشت تا به اقتصادهای دوستان کیف در غرب آسیب برساند.

ضربه مسکو به غرب با بسته نگه داشتن خط لوله نورد استریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، آخرین خط اصلی تأمین انرژی خارجی خود را از دست داد، اگرچه یک خط ذخیره همچنان برق را به شبکه میرساند.

به نقل از رویترز، آژانس در بیانیه ای اعلام کرد که تنها یکی از شش رآکتور نیروگاه فعال باقی مانده است .

این نیروگاه که اندکی پس از حمله 24 فوریه توسط نیروهای روسی تصرف شد، به نقطه کانونی درگیری تبدیل شده است و هر یک از طرفین طرف دیگر را به خاطر گلوله باران اطراف آن مقصر می دانند.

بن بست بر سر صادرات گاز و نفت روسیه هفته گذشته تشدید شد زیرا مسکو خط لوله اصلی گاز خود به آلمان را بسته نگه داشت و از آن طرف کشورهای گروه 7 سقف قیمتی برنامه ریزی شده برای صادرات نفت روسیه را اعلام کردند.

جنگ انرژی نتیجه تهاجم شش ماهه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین است که بر شکاف عمیق بین مسکو و کشورهای غربی در حالی که اروپا برای ماه های سرد پیش رو خود را آماده می کند، تأکید دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی شبانه خود در روز شنبه با اشاره به ادامه بسته شدن خط لوله نورد استریم 1 گفت: روسیه در حال آماده کردن یک ضربه از جنس انرژی به همه اروپایی ها برای زمستان امسال است.

مسکو تحریم‌های غرب و مسائل فنی را دلیل اختلالات صادرات گاز ذکر کرده است، در حالی که کشورهای اروپایی روسیه را به استفاده از صادرات گاز به عنوان سلاح متهم کرده‌اند.

 

نگرانی های هسته ای

کیف و مسکو اتهامات مربوط به حملات به نیروگاه زاپوریژیا را که هنوز توسط کارکنان اوکراینی اداره می شود، به یکدیگر نسبت میدهند.

یک تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه از این نیروگاه بازدید کرد و برخی از کارشناسان در انتظار انتشار گزارشی از سوی ناظر هسته‌ای سازمان ملل در روزهای آینده در آنجا ماندند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه گفت، بازرسان باقی مانده خاطرنشان کردند که یکی از رآکتورها همچنان در حال تولید برق "برای خنک کردن و سایر عملکردهای ایمنی ضروری در سایت و برای تأمین برق شبکه" است.

این نیروگاه در بیانیه ای اعلام کرد که راکتور پنجم «در نتیجه گلوله باران مداوم نیروهای اشغالگر روسیه» خاموش شده و «آخرین خط ذخیره، ظرفیت کافی برای راه اندازی دو راکتور ندارد.»

وخامت شرایط در بحبوحه گلوله باران باعث ترس از فاجعه هسته ای شده است که صلیب سرخ بین المللی گفته است که باعث یک بحران انسانی بزرگ خواهد شد. 

اوکراین و غرب روسیه را متهم می‌کنند که سلاح‌های سنگین در این سایت ذخیره می‌کند تا اوکراین را از شلیک به آن منصرف کند. روسیه که وجود چنین سلاح هایی را در آنجا رد می کند، در برابر درخواست های بین المللی برای جابجایی نیروها و غیرنظامی کردن منطقه مقاومت کرده است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه نیروهای اوکراینی را به تلاش ناموفق برای تصرف این نیروگاه متهم کرد. 

 

گاز و نفت

غول انرژی گازپروم با اعلام اینکه از راه اندازی مجدد صادرات گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1، یکی از خطوط اصلی تامین گاز روسیه به اروپا، خودداری می کند، یک نقص فنی را مقصر دانست.

گازپروم روز شنبه گفت که زیمنس انرژی آلمان آماده کمک به تعمیر تجهیزات اسیب دیده است اما جایی برای انجام این کار وجود ندارد.

تأخیر در راه اندازی مجدد نورد استریم 1، که از زیر دریای بالتیک برای تامین انرژی آلمان و سایرین عبور می کند، مشکلات اروپا در تامین سوخت برای زمستان را عمیق تر می کند زیرا قیمت انرژی منجر به افزایش هزینه های زندگی می شود.

وزرای دارایی گروه هفت - بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده - روز جمعه اعلام کردند که سقف قیمت انرژی روسیه با هدف کاهش "توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ تجاوزکارانه خود" را اعمال میکنند.

کرملین اعلام کرد که فروش نفت را به کشورهایی که این سقف را اعمال کنند، متوقف خواهد کرد.

روسیه تهاجم خود به همسایه اش را "عملیات نظامی ویژه" می نامد. کیف و غرب می گویند که این یک جنگ تهاجمی امپریالیستی است.

ایالات متحده و سایر کشورها متعهد شده اند که به کیف کمک نظامی جدیدی برای مبارزه با تهاجمی که هزاران نفر را کشته و میلیون ها نفر را آواره کرده است، ارائه کنند.

اوکراین هفته گذشته یک حمله متقابل را آغاز کرد و جنوب، به ویژه منطقه خرسون را که در اوایل درگیری توسط روس ها اشغال شده بود، هدف قرار داد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!