پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۸:۳۰
نظامی بین الملل - کد خبر : 15984
يكشنبه، ۲۵ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

ضدحمله نیروهای اوکراینی به مواضع روسیه در شرق

یک فرماندار منطقه ای روز شنبه گفت که نیروهای اوکراینی حمله متقابلی را در نزدیکی شهر ایزیوم در شرق اوکراین که تحت کنترل روسیه است آغاز کرده اند، چیزی که می تواند نشان دهنده یک شکست جدی برای برنامه های مسکو برای تصرف کل منطقه دونباس باشد.

ضدحمله نیروهای اوکراینی به مواضع روسیه در شرق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، نیروهای روسیه در «مرحله دوم» تهاجم خود که در 19 آوریل اعلام شد، پس از اینکه در هفته های ابتدایی جنگ نتوانستند از شمال به کیف برسند، بیشتر قدرت آتش خود را روی دونباس متمرکز کرده اند.

به نقل از رویترز، اما اوکراین در حال بازپس گیری قلمروی تصرف شده در شمال شرقی خود است و روس ها را از دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکف، دور می کند. ادامه فشار بر خطوط تدارکاتی ایزیوم و روسیه، محاصره سربازان اوکراینی در نبرد در جبهه شرقی دونباس را برای مسکو دشوارتر می‌کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور به مجموعه‌ای از پایگاه‌های نظامی از جمله در دونباس حمله کردند و دست‌کم 100 نیروی اوکراینی را کشتند.

رویترز به طور مستقل نتوانست این گزارش را تأیید کند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که وضعیت در دونباس بسیار دشوار است و افزود که نیروهای روسیه همچنان در تلاش هستند تا به نوعی از پیروزی در آن منطقه دست یابند. 

او گفت: «آنها دست از تلاش های خود بر نمی دارند.»

اواخر شنبه، ارکستر Kalush اوکراین برنده مسابقه محبوب یوروویژن در ایتالیا شد، که نشان می دهد چگونه احساسات عمومی اروپا از زمانی که نیروهای روسی یک حمله همه جانبه را علیه این کشور در فوریه آغاز کردند به نفع کیف تغییر کرده است.

اوکراین بر اساس رأی هیئت داوران در جایگاه چهارم قرار گرفت، اما حمایت تماشاگران این کشور را به مقام اول رساند.

زلنسکی در پیامی آنلاین گفت: "شجاعت ما جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، موسیقی ما اروپا را تسخیر می کند! سال آینده اوکراین میزبان مسابقه آهنگ یوروویژن خواهد بود."

طبق سنت مرسوم، برندگان یوروویژن میزبان این رویداد در سال بعد هستند.

در نشانه دیگری از همبستگی بین المللی، سناتورهای جمهوری خواه ایالات متحده در سفری از پیش اعلام نشده از کیف بازدید کردند. زلنسکی گفت که هیئت جمهوری خواه در مورد تقویت بیشتر تحریم ها علیه روسیه گفتگو کرده است.

تحلیلگران غربی می گویند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نتوانست مقاومت شدید اوکراین - و پاسخ قاطع جهانی - را پیش بینی کند.

روسیه علاوه بر از دست دادن تعداد زیادی از افراد و تجهیزات نظامی، تحت تحریم های اقتصادی قرار گرفته است. گروه هفت روز شنبه در بیانیه ای متعهد شدند که "فشارهای اقتصادی و سیاسی بر روسیه را بیشتر افزایش دهند" و تسلیحات بیشتری به اوکراین ارائه کنند.

اوله سینگوبوف فرماندار منطقه در اظهار نظر در مورد آخرین تحولات در شرق اوکراین در اظهاراتی که در شبکه های اجتماعی پخش شد گفت: "گرمترین نقطه جنگ، مسیر ایزیوم است."

وی اشاره کرد: «نیروهای مسلح ما در آنجا به یک ضد حمله روی آورده اند، دشمن در برخی از جبهه ها در حال عقب نشینی است و این نتیجه شخصیت نیروهای مسلح ما است.»

 

لرزش های دیپلماتیک

تهاجم مسکو که آن را "عملیات ویژه" برای خلع سلاح اوکراین و محافظت از آن در برابر فاشیست ها می نامد، امنیت اروپا را متزلزل کرده است. کیف و متحدان غربی آن می گویند که ادعای فاشیسم بهانه ای بی اساس برای آغاز یک جنگ تجاوزکارانه بی دلیل است.

این جنگ فنلاند را وادار کرد تا بی طرفی نظامی خود را کنار بگذارد و به دنبال عضویت در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) باشد. انتظار می رود سوئد نیز از این روند پیروی کند.

رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیستو در تماس تلفنی با پوتین گفت که کشورش که 1300 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، می خواهد برای تقویت امنیت خود به ناتو بپیوندد.

کرملین گفت که پوتین به نینیستو گفت که این اشتباه است که هلسینکی بی طرفی خود را کنار بگذارد و افزود که این اقدام می تواند به روابط دوجانبه آسیب برساند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که امکان ندارد کشورش، یکی از اعضای ناتو، از گسترش ائتلاف حمایت کند، زیرا فنلاند و سوئد "محل بسیاری از سازمان های تروریستی" هستند.

وزرای خارجه فنلاند و ترکیه قرار بود روز شنبه در برلین دیدار کنند تا اختلافات خود را بر سر پیوستن به ناتو حل کنند.

 

حمایت گروه 7 از ارسال کمک های بیشتر به اوکراین

یکی از اهداف اقدام روسیه در اوکراین جلوگیری از پیوستن کشورهای شوروی سابق به ناتو بود.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان که روز جمعه تلفنی با پوتین صحبت کرد، گفت که هیچ نشانه ای از تغییر در طرز تفکر رهبر روسیه در مورد درگیری مشاهده نکرده است.

شولتز در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبری تی آنلاین که روز شنبه منتشر شد، گفت: «تحریم‌های غرب علیه روسیه تا زمانی که روسیه به توافقی با اوکراین دست پیدا کند، پابرجا خواهد ماند. هدف ما شکست این تهاجم است.»

وزرای خارجه گروه 7 در نشستی در آلمان از ارسال کمک و تسلیحات بیشتر به اوکراین حمایت کردند.

این گروه در بیانیه خود، همچنین متعهد شدند که "تلاش های خود را برای کاهش و پایان دادن به اتکا به منابع انرژی روسیه تسریع کنند."

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که تحریم های غرب به منزله یک "جنگ ترکیبی کامل" علیه مسکو است، اما روسیه با ایجاد شراکت عمیق تر با چین، هند و دیگران در برابر تحریم ها مقاومت خواهد کرد.

در همین حال، مذاکرات پیچیده ای برای یافتن راهی برای تخلیه تعداد زیادی از سربازان مجروح از کارخانه فولاد محاصره شده در بندر ماریوپل در ازای آزادی اسیران جنگی روسی در جریان است.

ماریوپل که سخت‌ترین درگیری‌ها را در نزدیک به سه ماه جنگ متحمل شده است، اکنون در دست روسیه است، اما صدها نظامی اوکراینی با وجود هفته‌ها بمباران شدید روسیه همچنان در کارخانه فولاد آزوفستال مقاومت می‌کنند.

سخنگوی اردوغان گفت ترکیه دو هفته پیش پیشنهاد تخلیه دریایی جنگجویان مجروح از نیروگاه را داده بود. او گفت که این پیشنهاد همچنان "روی میز" است اگرچه مسکو با آن موافقت نکرده است.

کاروان بزرگی از خودروها و ون‌های حامل پناهجویان از ویرانه‌های ماریوپول پس از غروب روز شنبه و پس از چند روز انتظار برای کسب اجازه خروج از نیروهای روسی، وارد شهر زاپوریژژیا شدند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!