پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۳:۲۴
بین الملل - کد خبر : 16586
يكشنبه، ۱۰ مهر، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

صدها کشته و زخمی در فاجعه فوتبالی اندونزی

پس از هجوم هواداران به زمین فوتبال جاوه شرقی، پلیس گاز اشک آور شلیک کرد که باعث ازدحام جمعیت و منجر به کشته شدن حداقل 174 نفر و مجروح شدن 100 نفر دیگر شد.

صدها کشته و زخمی در فاجعه فوتبالی اندونزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در یک شورش و ازدحام جمعیت در یک استادیوم فوتبال اندونزی دست کم 174 نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

به نقل از الجزیره، فاجعه شنبه شب در شهر مالانگ در شرق کشور یکی از مرگبارترین فاجعه های ورزشی جهان بود.

پلیس در استان جاوه شرقی گفت که هزاران هوادار آرما اف سی پس از شکست 3-2 تیم آنها مقابل پرسبایا سورابایا به زمین ورزشگاه کانجوروهان یورش بردند. افسران سعی کردند با پرتاب گاز اشک آور "شورش" را کنترل کنند. اقدامی که باعث ازدحام جمعیت و فرار هواداران به سمت خروجی های ورزشگاه شد.

برخی در هرج و مرج خفه شدند و برخی دیگر زیر دست و پا له شدند. حداقل 34 نفر از جمله دو افسر پلیس در ورزشگاه جان باختند.

معاون فرماندار جاوه شرقی، امیل درداک، یکشنبه در مصاحبه ای به تلویزیون کامپاس گفت که تعداد کشته شدگان به 174 نفر رسیده است، در حالی که بیش از 100 مجروح در هشت بیمارستان تحت درمان شدید قرار دارند. او گفت که وضعیت یازده نفر از آنها وخیم است.

یک مدیر بیمارستان به تلویزیون محلی گفت که یکی از قربانیان پنج ساله است.

فیلم‌های ویدئویی از کانال‌های خبری محلی، هواداران را نشان می‌دهد که پس از شکست آرما اف سی مقابل پرسبایا سورابایا، وارد زمین ورزشگاه کانجوروجان در مالانگ شدند. تصاویر افرادی را نشان می‌داد که به نظر می‌رسید هوشیاری خود را از دست داده‌اند و توسط طرفداران دیگر حمل می‌شوند.

این ورزشگاه 42000 نفر ظرفیت دارد. پلیس اعلام کرد حدود 3000 نفر به زمین هجوم بردند. وسایل نقلیه خارج از ورزشگاه نیز به آتش کشیده شد، از جمله حداقل پنج خودروی پلیس و کامیون.

یکی از تماشاچیان 43 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «افسران گاز اشک آور پرتاب کردند و مردم به طور خودکار برای بیرون آمدن هجوم آوردند و یکدیگر را هل دادند و این باعث تلفات زیادی شد.

 

لیگ به حالت تعلیق درآمد

رئیس جمهور جوکو ویدودو دستور تحقیق در مورد این فاجعه را صادر کرد و به اتحادیه فوتبال کشور دستور داد تا تمام مسابقات را تا تکمیل "بهبودهای امنیتی" متوقف کند.

ویدودو گفت: من عمیقا از این فاجعه متاسفم و امیدوارم این تراژدی فوتبال آخرین تراژدی در کشور ما باشد.

خشونت هواداران یک مشکل دائمی در اندونزی است و رقابت شدید بین باشگاه ها گاهی منجر به خشونت در بین هواداران می شود. آرما اف سی و پرسبایا سورابایا رقبای دیرینه ای هستند و هواداران تیم مهمان به دلیل ترس از خشونت اجازه خرید بلیت بازی روز شنبه را نداشتند.

محفود ام دی، وزیر هماهنگ کننده امور سیاسی، حقوقی و امنیتی اندونزی، گفت که برگزارکنندگان توصیه مقامات برای برگزاری مسابقه در بعد از ظهر به جای عصر را نادیده گرفته اند. او همچنین گفت که دولت توصیه کرده است فقط 38000 بلیت چاپ شود، اما در عوض تعداد 42000 بلیط فروخته شده است.

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در مقررات ایمنی خود تصریح می کند که هیچ سلاح گرم یا "گاز کنترل جمعیت" نباید توسط پلیس استفاده شود.

عفو بین‌الملل با اشاره به قوانین فیفا، از استفاده از گاز اشک‌آور در ورزشگاه انتقاد کرد و از مقامات خواست «تحقیقات سریع، کامل و مستقل انجام دهند» و «اطمینان حاصل کنند که افرادی که مرتکب تخلف شده‌اند در دادگاه علنی محاکمه شوند.»

عثمان حمید، مدیر اجرایی عفو بین الملل اندونزی گفت: «این تلفات جانی نمی تواند بی پاسخ بماند.»

اتحادیه فوتبال اندونزی (PSSI) اعلام کرد که تیم تحقیقاتی خود را به مالانگ می‌فرستد تا علت این حادثه را مشخص کند. همچنین باشگاه آرما اف سی را از میزبانی بازی های خانگی تا پایان فصل محروم کرد.

محمد ایریوان، رئیس PSSI گفت: «ما از خانواده قربانیان و همه طرف‌ها به خاطر این حادثه عذرخواهی می‌کنیم.»

این فاجعه در حالی رخ می دهد که اندونزی قرار است میزبان جام جهانی فوتبال زیر 20 سال در ماه مه و ژوئن سال آینده باشد.

این یک تراژدی تاریخی است، نه تنها برای فوتبال در اندونزی، بلکه برای فوتبال بین المللی. این یکی از بزرگترین تراژدی هایی است که ورزش دیده است، از نظر خشونت هواداران و مرگ هواداران در یک مسابقه.

از دیگر فجایع ورزشی میتوان به له شدن هواداران در سال 1964 در مسابقه مقدماتی المپیک پرو و آرژانتین در ورزشگاه ملی لیما که حدود 320 نفر را کشت و تراژدی استادیوم پورت سعید در مصر در سال 2012 که در آن 74 نفر در درگیری ها کشته شدند و در سال 1989، که حدود 96 هوادار لیورپول در بریتانیا در اثر فروریختن محوطه ای پر ازدحام و حصارکشی شده در استادیوم هیلزبورو در شفیلد، کشته شدند، اشاره کرد.

 

منبع: الجزیره

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!