پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۱:۵۹
سیاست - کد خبر : 8740
چهارشنبه، ۲۵ فروردين، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

صالحی : غنی سازی 60 درصدی ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد

انجام این فرآیند تحت عنوان فیژن مولی ( مولیبدنی که از شکاف هسته ای به وجود می آید) در چارچوب برجام پیش بینی شده است.

صالحی : غنی سازی 60 درصدی ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای 60 درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم ها می باشد.

علی اکبر صالحی در این مورد اظهار داشت: اورانیوم غنی شده 60 درصد را به عنوان سوخت راکتور تهران نمی خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت اهداف U3O8 است که اورانیم آن 60 درصد غنا دارد. بنابراین با اورانیوم 60 درصد هدف درست می کنیم.

غنی سازی 60 درصد برای تولید "مولیبدن" است

وی افزود: این اهداف در راکتور تهران قرار می گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشعات اتمی قرار گرفت، در آن ماده ای به نام مولیبدن تولید می شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن را از آن خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروها است. مولیبدن ماده ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می کرد.

صالحی در پاسخ به این سوال که این اقدام همسو با برجام است؟، گفت: انجام این فرآیند تحت عنوان فیژن مولی ( مولیبدنی که از شکاف هسته ای به وجود می آید) در چارچوب برجام پیش بینی شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ما تحقیقات مربوط به این فرآیند را مدت هاست که آغاز کرده ایم و ظرف یکی دو هفته آینده از اهداف 20 درصدی برای تست استفاده خواهیم کرد. ولی هرچه جلوتر می رویم غنا را بالاتر می بریم چون هرچه با غنای بالاتر کار را انجام دهیم ، تولیدات مان راندمان و کیفیت بالاتر در مدت زمان کوتاه تری خواهد داشت.

غنی سازی در نطنز متوقف نشده است

وی در پایان گفت: مقدمات اجرای 60 درصد را انجام داده ایم و غنی سازی در نطنز متوقف نشده است و مقدار غنی سازی هم قابل توجه است. فقط یک سالن ما دچار اشکال شده است و در اسرع وقت و ظرف حداکثر دو روز آینده برق اصلی اش متصل می شود و آغاز فرآیند جایگزینی سانتریفیوژ ها آسیب دیده با دقت و سرعت انجام خواهد شد.

براساس ماده 1 قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها ، در راستای تامین شروط 9گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته ای ، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون ، جهت مصارف صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای 20 درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل یکصد و بیست کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.  

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!