شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۱:۳۸
جمعه، ۱۷ تير، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

شینزو آبه، نخست وزیر پیشین ژاپن ترور شد

یک مقام از حزب سیاسی وی گفت، شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، با سابقه ترین رهبر ژاپن، روز جمعه پس از اصابت گلوله در حین مبارزات انتخاباتی پارلمانی، جان باخت.

شینزو آبه، نخست وزیر پیشین ژاپن ترور شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، نخست وزیر فومیو کیشیدا، تیراندازی در غرب شهر نارا را به شدت محکوم کرد در حالی که مردم ژاپن و رهبران جهان از سوء قصد در کشوری که در آن خشونت سیاسی نادر است و اسلحه به شدت کنترل می شود، ابراز ناراحتی کردند.

به نقل از رویترز، این اولین ترور نخست وزیر ژاپن از زمان قبل از جنگ در دهه 1930 بود.

کیشیدا قبل از اعلام خبر مرگ آبه به خبرنگاران گفت: "هر کاری که لازم باشد برای احیای او انجام می شود. من از اعماق قلبم دعا می کنم که او نجات یابد."

او فزود: "این حمله یک عمل وحشیانه است که در جریان انتخابات - که اساس دموکراسی ماست - اتفاق افتاد و کاملاً نابخشودنی است."

یک مقام آتش نشانی پیش از این گفته بود که آبه هنگام انتقال با هلیکوپتر به بیمارستان در حالت ایست قلبی به نظر می رسید.

پلیس گفت یک مرد 41 ساله مظنون به انجام این تیراندازی دستگیر شده است. مظنون به نام تتسویا یاماگامی به پلیس گفت که از آبه ناراضی است و میخواسته او را بکشد.

آبه در حال سخنرانی در خارج از ایستگاه قطار بود که حدود ساعت 11:30 صبح، صدای شلیک دو گلوله به گوش رسید. سپس مأموران امنیتی در حال گرفتن مردی با تی شرت خاکستری و شلوار بژ دیده شدند.

 

دریافت خون

کیودو عکسی از آبه را منتشر کرد که در خیابان کنار نرده محافظ، دراز کشیده و خون روی پیراهن سفیدش مشخص بود. عده ای در اطراف او حاضر بودند و یکی از آنها ماساژ قلب انجام می داد.

اورژانس نارا گفت که او از ناحیه راست گردن و ترقوه چپ زخمی شده است. برادر او، وزیر دفاع نوبو کیشی، گفت که آبه در حال دریافت خون است.

آیرو هینو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه واسدا، گفت که چنین تیراندازی در ژاپن بی سابقه بوده است.

سیاستمداران ارشد ژاپنی توسط ماموران امنیتی مسلح همراهی می‌شوند، اما اغلب به مردم نزدیک می‌شوند، به‌ویژه در طول مبارزات سیاسی که در کنار خیابان سخنرانی می‌کنند و با رهگذران دست می‌دهند.

در سال 2007، شهردار ناکازاکی به ضرب گلوله یکی از اعضای یاکوزا کشته شد. رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال 1960 توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد. چند تن دیگر از سیاستمداران برجسته پس از جنگ مورد حمله قرار گرفتند اما مجروح نشدند.

پلیس گفت که فرد مظنون به تیراندازی ساکن نارا بوده است. رسانه ها گفتند که او تا سال 2005 به مدت سه سال در ارتش ژاپن خدمت کرده است. وزیر دفاع، کیشی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

آبه دو دوره به عنوان نخست وزیر خدمت کرد و در سال 2020 به دلیل بیماری از سمت خود کنار رفت. اما او همچنان بر حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) حضور مسلط دارد و یکی از جناح های اصلی آن را کنترل می کند.

به گفته تحلیلگران، کیشیدا، شاگرد آبه، امیدوار بود که از انتخابات برای بیرون آمدن از سایه آبه استفاده کند. کیشیدا مبارزات انتخاباتی خود را پس از تیراندازی به حالت تعلیق درآورد. همه احزاب سیاسی اصلی این حمله را محکوم کردند.

 

"بسیار بسیار غم انگیز"

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نسبت به وضعیت آبه ابراز نگرانی عمیق کرد.

بلینکن در حاشیه نشست گروه 20 در جزیره بالی اندونزی گفت: «افکار و دعاهای ما با او، با خانواده او و با مردم ژاپن است. این لحظه بسیار بسیار غم انگیزی است. و ما منتظر اخبار خوب از ژاپن هستیم.»

ایالات متحده مهم ترین متحد ژاپن است.

با اخبار تیراندازی، ین افزایش یافت و شاخص نیکی ژاپن کاهش یافت.

آبه بیشتر به خاطر سیاست «آبنومیکس» خود در زمینه تسهیل تهاجمی پولی و هزینه های مالی شناخته شده است.

او همچنین پس از سال‌ها، کاهش بودجه های دفاعی را متوقف کرد و توانایی ارتش را برای نمایش قدرت در خارج از کشور گسترش داد.

در یک تغییر تاریخی در سال 2014، دولت او قانون اساسی صلح‌طلب پس از جنگ را بازتفسیر کرد تا به سربازان اجازه دهد برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در خارج از کشور بجنگند.

سال بعد، قانون گذاران، ممنوعیت استفاده از حق دفاع شخصی یا دفاع از کشور دوست مورد حمله را پایان دادند.

با این حال، آبه به هدف خود مبنی بر بازنگری و اصلاح اصل نهم قانون اساسی، نوشته شده توسط ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم با هدف نفی نظامی گری ژاپن، دست نیافت.

آبه اولین بار در سال 2006 به عنوان جوان ترین نخست وزیر ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم به قدرت رسید. آبه پس از یک سال به دلیل رسوایی‌های سیاسی، خشم رای‌دهندگان بخاطر از دست رفتن سوابق بازنشستگی، و شکست انتخاباتی حزبش، با عنوان مشکلات سلامتی، استعفا داد.

او دوباره در سال 2012 نخست وزیر شد.

آبه از یک خانواده سیاسی ثروتمند است که پدرش، وزیر امور خارجه و پدربزرگش، نخست وزیر بود.

 

محکومیت این اقدام توسط ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن اظهار داشت: به عنوان یک کشور قربانی تروریزم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!