سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۲:۴۷
دوشنبه، ۰۱ آذر، ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

شی به رهبران آسیای جنوب شرقی گفت چین به دنبال هژمونی نیست

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در نشست روز دوشنبه به رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا گفت که پکن در بحبوحه افزایش تنش بر سر دریای جنوب چین، برای همسایگان منطقه ای خود "قلدری" نخواهد کرد.

شی به رهبران آسیای جنوب شرقی گفت چین به دنبال هژمونی نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ادعاهای ارضی پکن بر سر دریا با ادعاهای چندین کشور آسیای جنوب شرقی در تضاد هستند و این زنگ خطر را از واشنگتن تا توکیو به صدا درآورده است.

به نقل از رویترز، اما شی گفت که چین هرگز به دنبال هژمونی نخواهد بود و از وسعت خود برای اجبار کشورهای کوچکتر استفاده نخواهد کرد و با همسایگان برای جلوگیری از "مداخلات خارجی" همکاری خواهد کرد.

رسانه دولتی چین به نقل از شی گفت: «چین همیشه همسایه خوب، دوست خوب و شریک خوب آسه آن بوده، هست و خواهد بود.»

ادعای حق حاکمیت چین بر دریای جنوبی چین، این کشور را علیه اعضای آسه آن، ویتنام و فیلیپین قرار داده است، در حالی که برونئی، تایوان و مالزی نیز ادعای مالکیت بخش هایی از این دریا را دارند.

فیلیپین روز پنجشنبه اقدامات سه کشتی گارد ساحلی چین را محکوم کرد که به گفته آن‌ها، قایق‌های تدارکاتی را که به سمت یک جزیره مرجانی تحت سلطه فیلیپین در حرکت بودند، مسدود کرده است.

ایالات متحده روز جمعه اقدامات چین را " خطرناک، تحریک آمیز و غیر قابل توجیه " خواند و هشدار داد که حمله مسلحانه به کشتی های فیلیپین به تعهدات دفاعی متقابل ایالات متحده استناد می کند.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین در نشستی که به میزبانی شی جین پینگ برگزار شد، گفت که از این درگیری متنفر است و حکومت قانون تنها راه برون رفت از این مناقشه است. او به یک حکم داوری بین‌المللی در سال 2016 اشاره کرد که ادعای دریایی چین در مورد دریا را فاقد مبنای قانونی دانست.

دوترته که سال آینده سمت خود را ترک می کند و در گذشته به دلیل عدم محکومیت رفتار چین در آب های مورد مناقشه مورد انتقاد قرار گرفته است، گفت: «این برای روابط بین کشورهای ما خوب نیست.»

آسه آن، متشکل از برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام می باشد.

شی در این اجلاس گفت که چین و آسه‌آن "تاریکی جنگ سرد را کنار گذاشته‌اند"، زمانی که منطقه تحت تأثیر رقابت ابرقدرت‌ها و درگیری‌هایی مانند جنگ ویتنام قرار گرفت، و به طور مشترک ثبات منطقه‌ای را حفظ کردند.

چین اغلب از ایالات متحده به دلیل "تفکر جنگ سرد"، هنگامی که واشنگتن با استفاده از متحدان منطقه ای خود برای کاهش نفوذ نظامی و اقتصادی فزاینده پکن، اقدام می کند، انتقاد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در ماه اکتبر برای یک نشست مجازی به رهبران آسه آن پیوست و متعهد شد که تعامل بیشتری با منطقه داشته باشد.

سیف الدین عبدالله وزیر امور خارجه مالزی روز دوشنبه گفت که این نشست بدون نماینده میانمار برگزار شد. دلیل عدم حضور بلافاصله مشخص نشد و سخنگوی دولت نظامی میانمار به تماس‌هایی که خواستار اظهارنظر بودند، پاسخ نداد.

آسه آن، رهبر حکومت میانمار، مین آنگ هلائینگ را که از زمان به دست گرفتن قدرت در 1 فوریه سرکوب خونین مخالفان را شروع کرده است، از نشست های مجازی ماه گذشته به دلیل شکست در اجرای طرح صلح توافق شده، طرد کرد.

میانمار از اعزام نمایندگان خودداری کرد و آسه آن را به دلیل انحراف از اصل عدم مداخله و تسلیم شدن در برابر فشار غرب مقصر دانست.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!