شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۳۳
بین الملل - کد خبر : 6204
شنبه، ۲۰ دي، ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

شکست مدعی رهبری دموکراسی جهان در حفظ دموکراسی داخلی خود

فارین پالیسی در مقاله‌ای در واکنش به حمله هواداران رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره این کشور، تأکید کرد: آمریکا که حتی قادر نیست در خانه از دموکراسی محافظت کند، نمی‌تواند مدعی رهبری دموکراسی در جهان باشد.

شکست مدعی رهبری دموکراسی جهان در حفظ دموکراسی داخلی خود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، نشریه آمریکایی فارین پالیسی در مقاله‌ای به قلم اِما اشفورد به حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا و تسخیر کنگره توسط آنها به مدت چند ساعت اشاره کرد و این را عمل گواه این دانست که کشوری که حتی قادر نیست در خانه از دموکراسی محافظت کند، نمی‌تواند مدعی رهبری دموکراسی در جهان باشد.

اشفورد در شروع مقاله با مقایسه کردن اتفاقات روز چهارشنبه 6 ژانویه (17 دی) با اعتراضات گسترده‌ای همچون «بهار عربی» اظهار داشت: برای آنهایی که از سراسر دنیا شاهد این اتفاقات بودند، ایالت متحده به چیزی بدل شده است که اکثر رهبران آمریکایی آن را رد می‌کردند؛ یک دموکراسی ضعیف که حتی توانایی این را ندارد که از خشونت و خون‌ریزی هنگام انتقال قدرت از رئیس جمهوری به رئیس جمهور دیگر جلوگیری کند.

وی در ادامه بیان می‌کند: قطعاً خشونت‌های روز چهارشنبه بر وجهه جهانی ایالات متحده تأثیرگذار خواهد بود؛ هرچند که در این چهار سال ریاست جمهوری ترامپ بیش از این‌ها آسیب‌ جدی به آن وارد شده است.

در قسمتی از مقاله فارین پالیسی راجع به فاجعه‌ی که در کنگره آمریکا در روز چهارشنبه اتفاق افتاد خاطرنشان می‌کند: شورش روز چهارشنبه دو مسئله اصلی را در حوزه سیاست خارجی ایالت متحده ایجاد و تثبیت خواهد کرد. اول اینکه باعث خواهد شد که دولت‌های دیگر درباره تعهدات ایالات متحده و همچنین برقراری همکاری‌های عمیق با این کشور دچار تردید و نگرانی شوند. دوم اینکه احتمال اینکه کشورهای دیگر به تدریج ایالات متحده را به جای یک عامل تثبیت‌کننده در نظام بین‌المللی ببینند آن را یک عامل ریسک تصور کنند افزایش می‌یابد.

نویسنده این مقاله فارین پالیسی در انتهای نوشته‌ یادآور می‌شود که: موضوع دیگری نیز باعث تشدید این نگرانی‌ها می‌شود، اقدامات ایالات متحده در خاورمیانه از سال 2001 است که به بی‌ثباتی این منطقه و همچنین به بحران پناهندگان در اروپا دامن زده است. سیاست‌های تحریمی ایالات متحده اکثر اوقات پرهزینه و در نزد سایر کشورها منفور بوده است. درگیری‌های دولت ترامپ با ایران، کره شمالی و حتی چین در این چند سال اخیر بیشتر از آن‌که باعث ایجاد ثبات شود، بی‌ثبات‌کننده بوده است. ریسک رهبری ایالات متحده به‌عنوان کشوری که از قدرت نظامی عظیمی برخوردار است و در عین حال سیاست‌های داخلی آن بیش از هر زمانی دیگری آشفته و غیردموکراتیک است، مسئله‌ای نیست که کشورهای دیگر به راحتی از کنارش عبور کنند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!