شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۴۲
سیاست - کد خبر : 9355
سه شنبه، ۲۱ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

شورای نگهبان ابدا مدعی قانونگذاری نیست

افراد باید دارای یک سابقه تحصیلی، سابقه کار و سن چهل سال باشند تا بتوانند در انتخابات ثبت نام کنند.

شورای نگهبان ابدا مدعی قانونگذاری نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مصوبه اخیر این نهاد راجع به شرایط کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت که شورای نگهبان مدعی قانونگذاری نیست.

عباسعلی کدخدایی با بیان اینکه موضوع انتخابات ریاست جمهوری همواره مورد توجه تمام کنشگران سیاسی و اصحاب رسانه بوده است، اظهار داشت: در چنین شرایطی طبیعی است که حساسیت هایی به مصوبه جدید شورای نگهبان وجود داشته باشد، به خصوص آنکه پس از سال ها برای نخستین بار شورای نگهبان اقدام به ساماندهی ثبت نام های ریاست جمهوری کرده است و در نتیجه اعتراضات به این مصوبه قابل انتظار بود.

بعضی از این اعتراضات به مصوبه شورای نگهبان ممکن است درست باشد و شورا تلاش دارد در این زمینه پاسخگو باشد، اما بدون تردید اصل مصوبه شورای نگهبان یک امر درست برای ساماندهی انتخابات ریاست جمهوری است.

ثبت نام در دوره های قبل نماد خوبی برای کشور نداشت

کدخدایی با یادآوری ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در دوره های گذشته، گفت: همواره در دوره های قبل، ثبت نام ریاست جمهوری در کشور نماد خوبی نداشت و تصویری از آن در رسانه های مختلف ثبت می شد مناسب نبود. شاهد بودیم افرادی برای انتخابات ثبت نام می کردند که به هیچ وجه صلاحیت لازم را نداشتند ، خودشان نیز می دانستند نمی توانند از آن مرحله عبور کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اقدام و مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تغییر قانون انتخابات، بیان کرد: این مصوبه به دلایلی نتوانست به مرحله نهایی برسد و در نتیجه اعضای شورای نگهبان با توجه به اصل 99 قانون اساسی که نظارت بر انتخابات را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است و همچنین براساس سیاست های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود، مصوبه ای در سال 99 ارائه داد.

براساس ان مصوبه افراد باید حداقل صلاحیت را داشته باشند، آن مصوبه امسال توسط شورای نگهبان اصلاح شد و بر این اساس افراد باید دارای یک سابقه تحصیلی، سابقه کار و سن چهل سال باشند تا بتوانند در انتخابات ثبت نام کنند.

وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر اینکه شورای نگهبان با این مصوبه اقدام به قانون گذاری کرده است، گفت: شورای نگهبان ابدا مدعی قانوندگذاری نیست و اساسا تصوری از این موضوع ندارد که مصوبه اخیر قانون گذاری است، بلکه در راستای صلاحیتهایی که شورای نگهبان دارد این مصوبه لازم الاجرا است.  

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!