پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۳:۵۵
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13812
يكشنبه، ۲۳ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

شناسایی اشعه گاما برای اولین بار از کهکشان های نزدیک

پرتوهای گاما، شکلی از تابش الکترومغناطیسی است که توسط امواجی از ذرات منتقل می شوند. آن ها دارای کمترین طول موج، بیشترین انرژی از هر موجی در طیف الکترومغناطیسی هستند و توسط گرمترین و پرانرژی ترین اجرام در جهان، مانند ستاره های نوترونی و تپ اخترها، انفجارهای ابرنواختری، تولید می شوند.

شناسایی اشعه گاما برای اولین بار از کهکشان های نزدیک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یک گروه بین‌المللی از دانشمندان ادعا می‌کنند که برای اولین بار پرتوهای گاما را که از کهکشان‌های مجاور می‌آیند، شناسایی کرده‌اند. در تحقیقات خود، اخترشناسان از تلسکوپ منطقه بزرگ و همچنین تکنیک انباشتگی استفاده کردند که سیگنال‌های بسیار ضعیفی را با هم ترکیب می‌کند که به تنهایی قابل مشاهده نیستند.

به نقل از اسپوتنیک، بر اساس یافته‌های مطالعه که این هفته در مجله "Astrophysical" منتشر شد، پرتوهای گاما از جریان‌های بسیار سریع بیرون می‌آمدند، بادهای شدیدی که از سیاه‌چاله‌های بسیار نزدیک پرتاب می‌شدند.

رهبر این مطالعه، کریس کاروین، عضو فوق دکتری در دپارتمان فیزیک و نجوم در دانشگاه کلمسون در کارولینای جنوبی، می‌گوید که کشف این پرتو ها آنچه را که در اوایل در کهکشان‌ها اتفاق افتاده روشن می‌کند. دانشمندان می گویند تصور می شود که جریان خروجی فوق سریع نقش مهمی در چگونگی رشد سیاهچاله ها و کهکشان های کلان جرم ایفا می کند.

کاروین بیان کرد: «مشاهدات پرتو گامای ما نشان می دهد که چگونه سیاهچاله های کلان جرم می توانند مقدار زیادی انرژی را به کهکشان میزبان خود منتقل کنند. این سیاهچاله ها امواج ضربه ای ایجاد می کنند که مانند پیستون عمل می کنند و در واقع ذرات باردار را که به عنوان پرتوهای کیهانی شناخته می شوند، تا نزدیک به سرعت نور شتاب می دهند.»

محققان بر این باورند که کمان  A، یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم که در مرکز کهکشان ما قرار دارد، فعال بوده و جریان‌های بسیار سریعی تولید کرده است. دانشمندان می گویند این فرضیه ممکن است وجود حباب های فرمی، ساختارهای مرموزی که در بالا و پایین مرکز کهکشان راه شیری قرار دارند، توضیح دهد. این حباب ها که در سال 2010 با کمک تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی ناسا کشف شدند، طولی در حدود 50000 سال نوری دارند.

به گفته کاروین، این ساختارهای مرموز می توانند بقایای فعالیت جریان های خروجی فوق سریعی باشند که در نزدیکی کمان A رخ داده اند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!