چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۵:۰۸
ازدواج و خانواده - کد خبر : 218
پنجشنبه، ۰۷ شهريور، ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

شرایط ازدواج با هم سن و سال

ازدواج مسلئه مهم و سرنوشت سازی در طول زندگی هر فرد است همچنبن در بعد اجتماعی بالاترین رویدادی است که می تواند برای یک خانواده و یک جامعه اتفاق بیافتد.

شرایط ازدواج با هم سن و سال

ازدواج مسلئه مهم و سرنوشت سازی در طول زندگی هر فرد است  همچنبن در بعد اجتماعی بالاترین رویدادی است که می تواند برای یک خانواده و یک جامعه اتفاق بیافتد.  این روز ها که یا توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی ازدواج سخت شده است. با افزایش سن ازدواج مسئله سن دیدگاه ویژه ای پیدا می کند.با توجه به آمار ها در سال 90 تا 96 در سایت ثبت احوال ما با بالاترین فراوانی ازدواج با حدود 12 درصد در فاصله سنی زیر یک سال، مواجهیم. همسن بودن زوجین با هم ، ایرادی ندارد اما بی‌توجهی به برخی نکات در این شرایط می‌تواند مشکلات این گروه از همسران را افزایش دهد.

همسن بودن زوجین آیا مسئله ای پر چالش است؟

درباره اختلاف سنی زن و شوهرها، نمی‌توان به صورت کلی اظهار نظر کرد و نمی‌توان برای تمامی زوج ها گفت که حتما باید سن آقا از خانم بیشتر باشد یا این‌که اختلاف سنی مناسب بطور مثال فقط 4 تا 6 سال است و غیر از این به هیج عنوان مناسب نیست.

موضوعی که در خصوص اختلاف سنی همسران وجود دارد، بحث چالش‌های بیشتر یا کمتر در حالت‌های مختلف فاصله سنی است. برای مثال زوج هایی که فاصله سنی آن ها بیش از 10 سال است با چالش های بیستری رو به رو هستند اما این موضوع به آن معنا نیست که هر کسی به این سبک ازدواج کند، بعد از چند سال، حتما در ازدواجش شکست خواهد خورد. ولی درباره ازدواج با همسن اما مسئله کمی پیچیده‌تر است.

به آن معنا که بسته به سن همسران، این وضعیت می‌تواند چالش‌های بیشتر یا کمتری را به دنبال داشته باشد و نتیجه‌گیری کلی درباره آن اصلا وجود ندارد .

چه رنج های سنجی کمترین مشکلات را دارند؟

ابتدا درباره زوجینی صحبت کنیم که همسن بودن خانم و آقا در آن‌ها، چندان چالش‌برانگیز نیست. اولین گروه، افرادی هستند که در سنین میان سالی با فردی همسن ازدواج می‌کنند.در چنین ازدواج‌هایی ، همسن بودن همسران موضوع چندان مهمی نیست چرا که در این افراد مبحث سن چندان مورد توجه نیست. کمترین میزان گروه دیگری که ازدواج با افراد همسن بین آن‌ها کمتر به چالش‌های خاص منجر می‌شود، افراد بالای 30 سال هستند.

چرایی این موضوع نیز بیشتر به پختگی زوجین در نقش‌های اجتماعی خود در این سنین مربوط است. 

همسن بودن در این گروه میتواند چالش برانگیز باشد 

افراد وقتی در اوایل جوانی یا به عبارتی دیگر زیر 25 سال ازدواج می‌کنند، با چالش‌های متفاوتی نسبت به ازدواج در سنین بالاتر روبه‌رو می‌شوند.

البته ازدواج این ایام ویژگی های بسیار زیادی دارد اما بی‌توجهی به چالش‌های ویژه این سنین، می‌تواند میزان اختلاف و البته جدایی و طلاق را افزایش دهد.

یکی از موضوعات اصلی اختلاف بین همسران زیر 25 سال ، همسن بودن آن‌هاست اما چرا چنین است؟ چرا که انتظارات جامعه از یک پسر جوان 22-23 ساله با انتظاراتی که از یک دختر جوان همسن دارد، متفاوت است. حال چه میزان از این انتظارات منطقی است یا نه جای خود دارد؛

انتظارات، متفاوت و البته میزان تسلط متفاوت دختران و پسران بر نقش‌های اجتماعی‌شان در ابتدای جوانی، می تواند شرایط خاصی را ایجاد کند. یعنی دختران حتی بعد از ازدواج موقعیت مطلوب تری دارند تا به این انتظارات پاسخ دهند اما در مقابل پسر به واسطه نرسیدن به انتظارات، ممکن است تحت فشار زیادی از سوی خانواده و همسر خود باشد. همین نداشتن توازن در انتظارات و میزان تسلط بر آن‌ها می‌تواند به منبعی مهم برای اختلاف بین همسران تبدیل شود.

نکاتی طلایی برای مدیریت این چالش ها :

اول آن‌که اگر در ابتدای دوران جوانی هستید و قصد ازدواج با فردی هم‌سن را دارید یا ازدواج کرده‌اید، لازم نیست نگران باشید. این موضوع می‌تواند چالش‌های اضافه‌تری به همراه داشته باشد اما نمی‌توان آن را به عنوان نکته منفی در نظر گرفت.دوم اینکه همسران جوان همسن لازم است در کنار صبر و بردباری، انتظاراتی واقع‌بینانه از همدیگر داشته باشند و تحت تاثیر انتظارات اطرافیان به همسر خود فشار اضافه وارد نکنند. در آخر نیز خانواده‌ها در عین حال که به مستقل شدن جوانان کمک می‌کنند، در سال‌های ابتدایی ازدواج به حمایت و پشتیبانی از همسران جوان ادامه دهند.

 

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ازدواج و خانواده
پربیننده‌ترین اخبار ازدواج و خانواده
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!