جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۳:۳۷
حوادث و انتظامی - کد خبر : 16290
شنبه، ۰۸ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

سیل در 20 استان کشور

بارش‌ شدید باران و جاری شدن سیلاب طی چند روز گذشته ۲۰ استان کشور شامل ۱۱۱ شهرستان و ۳۱۰ روستا را درگیر کرده، بارش‌هایی که بنابر اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تا این لحظه منجر به جان باختن ۵۶ نفر شده است.

سیل در 20 استان کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اسکان اضطراری داده و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر نیز از سیل و آبگرفتگی نجات داده شدند و امدادرسانی به سیل زدگان تا عادی شرایط ادامه دارد.

سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده است که ادامه فعالیت سامانه موسمی (مانسون) در روزهای آینده در نیمه جنوبی کشور موجب ناپایداری‌های جوی می‌شود. 

بنابر اعلام این سازمان در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط واقع در شمال غرب کشور رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید و در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس، کرمان، جنوب و غرب یزد، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان، شرق لرستان، مرکزی، همدان و قم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و گاهی همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و بارش در ارتفاعات البرز واقع در شرق تهران، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی فارس، جنوب اصفهان و کرمان از شدت بیشتری برخوردار است.

در ادامه به آخرین وضعیت مردم و امداد رسانی به سیل زدگان در نقاط مختلف کشور اشاره می شود:

 

تهران

در پی بارش شدید در این شهرستان جاده کیلان به ساران به علت جاری شدن سیلاب و در اثر ریزش کوه مسدود شده بود که هم اکنون با تلاش ستاد مدیریت بحران بازگشایی شده وتعدادی از ادوات موتوری سنگین و نیمه سنگین سازمان مدیریت پسماند شهرداری اسلامشهر برای امدادرسانی به این منطقه اعزام شدند و نیروهای هلال احمر در آماده باش کامل به سر می برند.

 

البرز

بارش های شدید باران در صبح امروز (هشتم مردادماه) سبب سیلابی شدن چهار نقطه در جاده چالوس شامل ۲ راهی نوجان،پل چوبی جاده چالوس ، ۲ راهی قدیم کندور و رستوران ماهان شد و حجم بالای گل و لای از مناطق بالادست جاده چالوس به پایین دست هفت نقطه در این جاده را مسدود کرد که تاکنون پنج نقطه بازگشایی شده است.

این بارندگی همچنین سبب آبگرفتگی بخشی از معابر اصلی کلانشهر کرج به ویژه در مناطق اوج ، عظیمیه ، جهان نما ،  طالقانی شمالی و بخشی از خیابان شهید بهشتی شهر کرج شد و اکنون تیم های خدمات شهر در حال لایروبی معابر و روان سازی سیلاب هستند.

سیلاب روز گذشته نیز روستاهای پراچان، خیکان و ناریان در شهرستان طالقان را در بر گرفت و منجر به تخریب ۲ پل ، طغیان رودخانه روستای کوئین و حجم بالای گل و لای در این شهرستان شد.

 

خوزستان

شهاب صدیقی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با اشاره به تغییر مسیر سامانه بارشی مونسون از شرق به مرکز و غرب استان، گفت: تاکنون بارندگی در ۱۱ شهرستان گزارش شده که منجر به مسدود شدن راه روستایی در ۲ شهرستان و قطع برق در سه شهرستان شده است و اکنون تنها مسیر روستای تنگه چویل در باغملک مسدود است و تلاش‌ها برای بازگشایی این مسیر ادامه دارد.

بارش شدید باران همچنین موجب مسدود شدن راه دسترسی به ۲ روستای کارتا و آب‌بید در شهرستان ایذه شده است.

 

چهارمحال و بختیاری

در مورد آخرین وضعیت سیل در این استان هم مطلع باشید که بنابر اعلام فرمانداری لردگان تاکنون هیچ گونه خسارتی به بندها و سدهای خاکی لردگان وارد نشده است اما کارشناسان و گروه‌های ارزیاب برای بررسی و برآورد میزان خسارت وارد شده به مزرعه‌های پرورش ماهی شهرستان لردگان به‌ ویژه بخش فلارد به منطقه اعزام شده‌اند. 

به دلیل تداوم بارش باران تابستانه ناشی از فعالیت سامانه مانسون تا روز دوشنبه در چهارمحال و بختیاری هشدار سطح قرمز برای این استان صادر شده است.

 

فارس

همچنین بر اساس اعلام اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان در ۱۴۳ کیلومتری شیراز یک خانواده ۱۲ نفره عشایر گرفتار که در ارتفاعات فاقد جاده دسترسی کوه‌های این شهرستان گرفتار شده بودند، نجات پیدا کردند.

در پی بارش شدید باران در شهرستان خرم بید، بند خاکی دستجرد در این شهرستان تخریب و منازل فرسوده در مسیر سیلاب دراین منطقه به کمک امدادگران تخریب شد.

بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیلاب همچنین خسارت سنگینی به زیرساخت‌های برق در محدوده تحت مدیریت این شرکت وارد کرده است و مسوولان در تلاش هستند مشکلات در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

در گزارشی با عنوان همه زیان های سیل را پای آسمان نگذاریم جزئیات سیل در نقاط مختلف استان فارس و خسارت هایی که به کشاورزان و باغداران وارد شده، آمده است.

 

سیستان و بلوچستان

بر اساس اعلام هواشناسی سیستان و بلوچستان، زابل که از سال ۱۳۵۶ تاکنون هیچ بارندگی را در مرداد ماه ثبت نکرده بود در یک روز تابستانی ۱.۵ میلی‌متر بارندگی دریافت و رکورد ۶۰ ساله خود را شکست.

بارش ماهانه مردادماه شهرستان زهک نیز که در یک دوره ۲۸ ساله برابر با صفر بوده امسال در یک روز تابستانی به ۳۳ میلی‌متر رسیده است.

به دلیل بارندگی‌های شدید در بالا دست دلگان و گسیل روان آبها به سمت این شهرستان هم‌اینک تمامی مسیرهای دلگان به ایرانشهر،دلگان به ذهکلوت و همچنین دلگان به بخش جلگه چاه هاشم بسته شده است.

به دلیل ورود سامانه بارشی مونسون به سیستان و بلوچستان تاکنون ۱۵۲روستا در سطح استان دچار سیل و آبگرفتگی شدند و از زمان وقوع سیل تاکنون بیش‌ از پنج هزار و ۲۰۰ نفر آسیب دیده از سیل و آبگرفتگی در این استان توسط نیروهای جمعیت هلال احمر امداد رسانی شدند.

هم اکنون مسیرهای دلگان_ زهکلوت، دلگان_ ایرانشهر و فنوج- کتیج- رمشک براثر فعالیت سامانه مونسون‌ در جنوب این استان مسدود است.

بر اساس برآورد اولیه بارندگی های چند روز اخیر سامانه مونسون ۲۲۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان سرباز و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به راه ها و پل های محورهای مواصلاتی این استان خسارت وارد کرده است.

 

کرمان 

در رفسنجان واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان نیز اکنون سه مسیر داخل شهر بر اثر سیلاب های ناشی از بارندگی مسدود است اما محورهای ارتباطی جاده سرچشمه، یزد، کرمان و زرند بازگشایی شده و تردد در آنها برقرار است و ۱۸نفر گرفتار در سیل نیز نجات داده شدند.

در شهر بابک نیز با جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه ۴ نفر مفقود شده بودند که نجات پیدا کردند و محور زهکلوت - پنگ هم به علت طغیان رودخانه های فصلی و آب گرفتگی آب نماها از بامداد روز جمعه تاکنون مسدود است.

مسیر انار - یزد، انار - دهج، انار - رفسنجان (محدوده احمدآباد) و محور راور - دیهوک نیز هم اکنون در محاصره سیلاب قرار گرفته و هیچ مسیر دسترسی به این شهرستان وجود ندارد.

یک اتوبوس در مسیر یزد - انار نیز با ۳۰ نفر مسافر گرفتار سیلاب شده بود که با حضور به موقع امدادگران هلال احمر رهاسازی شد.

 

مرکزی

بخش عمده‌ای از روستای آهنگران از بخش مرکزی شهرستان فراهان به علت شدت بارش‌ها و جاری شدن سیلاب دچار آبگرفتگی شده و ۳۰ نفر از عشایر گرفتار شده در سیلاب در روستای لیلیان این شهرستان هم توسط عوامل جمعیت هلال احمر اسکان داده شدند.

 

هرمزگان

جزئیات و آخرین وضعیت مردم و شرایط استان هرمزگان به دلیل وقوع سیلاب را در گزارش  بارش‌های مونسونی در هرمزگان؛ مسدود شدن راه‌ها تا نجات بانوی باردار بخوانید.

 

یزد

شهرستان مروست یزد و بخشی از روستای چناز ناز هم با توجه به بارش های مجدد از سکنه خالی شده و همه جاده های برون شهری این استان باز و تردد در آن جریان دارد و فقط جاده خرانق به هامانه در شهرستان اردکان به علت شکسته شدن پل ارتباطی این مسیر، همچنان مسدود است.

اما در عین حال روابط عمومی استانداری یزد در اطلاعیه‌ای به مردم اطمینان داده است که اکنون وضعیت سیلبندهای شهر یزد در شرایط پایدار قرار داشته و نگرانی در شرایط کنونی در این رابطه وجود ندارد و از مردم خواسته شده ضمن حفظ کامل آرامش خویش، از هر گونه تردد غیرضرور در سطح معابر و جاده های استان جدا خودداری کنند تا روند امدادرسانی تسهیل شود. 

۲۰ استان در محاصره سیل / امدادرسانی تا عادی شدن شرایط ادامه دارد

 

هشدار هواشناسی به مردم استان های لرستان و ایلام

بنابر آخرین اطلاعات سیل امروز در شهرستان الیگودرز تاکنون به طور قطعی پنج کشته و ۲ مفقودی برجا گذاشته و سامانه بارشی قوی در حال ورود به شمال استان است و امشب شهرستان های سلسله و دلفان بروجرد را در بر می گیرد.

در استان ایلام نیز در پی هشدار سطح زرد اداره کل هواشناسی و تشکیل جلسه مدیریت بحران استان مبنی بر ورود سامانه بارشی و احتمال ایجاد سیل و آبگرفتگی و صاعقه تمامی شعب و نیروهای عملیاتی این جمعیت به حالت آماده باش درآمده اند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار حوادث و انتظامی
پربیننده‌ترین اخبار حوادث و انتظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!