سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۷:۳۱
سیاست خارجی - کد خبر : 11296
جمعه، ۰۸ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

سیاست های ایران در برجام با ورود دولت جدید تغییر نخواهد کرد

دولت بعدی با تقویت اقتصاد داخلی و خنثی سازی تحریم ها حتما می تواند به تقویت مواضع کشور در مذاکرات وین کمک کند

سیاست های ایران در برجام با ورود دولت جدید تغییر نخواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات با استقرار دولت جدید ادامه خواهد داشت، افزود که سیاست و چهارچوب کلی در مذاکرات تغییر نمی کند.

ابوالفضل عمویی درباره مذاکرات برجام اظهار داشت : ۶ دور مذاکرات برای احیای برجام براساس سیاست های قطعي رهبر معظم انقلاب، از جمله لغو همه تحریم ها، راستی آزمایی تحریم ها به صورت موثر و اقدام ایران پس از اقدام طرف مقابل برگزار شد.

عمویی با بیان اینکه روند مذاکرات زودتر می توانست به نتیجه برسد، گفت: دليل تاخیر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، رویکرد طرق آمریکایی بود که آنچه را که در کلام بیان می کرد باید در متن مذاکرات هم لحاظ کند ولی برای انجام این اقدام خودداری می کرد. مقام های آمریکایی بارها به این موضوع اذعان کردند که سیاست قشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده است ولی در عین حال بر حفظ تحريم ها اصرار کرده و حتی تلاش می کنند موضوعات دیگری را به مذاکره اضافه کنند.

طرف آمریکایی با اتخاذ مواضع نادرست و غلط روند مذاکرات را طولانی کرد تا اینکه این مذاکرات با تغيير دولت در ایران همزمان شد.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر یکی از خواسته هایی جمهوری اسلامی در مذاکرات، عدم تکرار دوباره خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای بود اما طرف آمریکایی حاضر نشد تضمین واقعی در این زمینه بدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رویکرد غيرقانونی و یکجانبه آمریکا برای خروج از برجام را خلاف قطعنامه شورای امنیت عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از تکرار این خروج یکجانبه، جمهوری اسلامی ایران پافشاری می کند در صورتی که آمریکا مایل به بازگشت به برجام است باید در مجموعه ۵+۱ بماند.

عمویی عدم ارائه تضمین از سوی آمریکا را از چالش های مهم مذاکرات وین برشمرد و گفت: اعتمادی به نیت آمریکایی ها برای بازگشت به توافق برجام وجود ندارد و مشخص نیست که آیا طرق آمریکایی می خواهد صرفا از ظرفیت های بازگشت به برجام مانند موضوع "استپ بک" علیه ایران استفاده کند یا قصد اجرای واقعی برجام را دارد.

وی درباره رویکرد دولت بایدن در مذاکرات وین بیان کرد: آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دولت ترامپ از برجام خارج شد و سال ۲۰۲۱ در دولت جو بایدن علاقه خود را برای بازگشت به برجام اعلام کرد. اما از آنجا که آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است، شروطی برای بازگشت آمریکا به برجام در نظر گرفته شده که از طریق مذاکرات بین ایران و ۱+۴ پیگیری شده و هنوز هم این مذاکرات به پایان نرسیده است.

روند مذاکرات وین  برخلاف خواسته های جمهوری اسلامی است، تا زمانی که آمریکا به جای گفتمان محض اقدام عملی انجام ندهد، نمی توان انتظار داشت که مذاکرات به نتیجه برسد.

نماینده تهران با بیان اینکه مذاکرات به دلیل انتقال دولت در ایران متوقف شده است، اظهار کرد: مذاکرات پس از استقرار رسمی دولت جدید ادامه خواهد داشت اما در چارچوب سیاست هایی که پیش از این برای مذاکرات در نظر گرفته شده بود، تغییری رخ نخواهد داد.

دولت بعدی با تقویت اقتصاد داخلی و خنثی سازی تحریم ها حتما می تواند به تقویت مواضع کشور در مذاکرات وین کمک کند.

عمویی همچنین درباره موافقت آمریکا با آزادسازی دارایی های ایران در کره جنوبی و ژاپن، گفت: آنچه درباره کره و این انجام شده، اجازه انتقال پول نیست بلکه اجازه برداشت ۷۰ میلیون دلار از این منابع توسط شرکتهای کره ای و ژاپنی است.

جمهوری اسلامی ایران طلبه بالای ۷ میلیارد دلاری دارد و به این منابع هم دسترسی ندارد ولی طرف مقابل برای طلبه ۷۰ میلیون دلاری خود به منابع دسترسی پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این اقدام آمریکا برای حفظ منافع شرکت های کره ای و ژاپنی است، افزود: این رفتار آمریکا نه تنها نشان دهنده حسن نیت نیست بلکه اقدامی علیه ایران تلقی می شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!