پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۸:۳۸
مجلس - کد خبر : 13097
شنبه، ۱۷ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر درک منافع دو طرف با همسایگانش بوده

نماینده مسیحیان ارمنی شمال کشور در مجلس شورای اسلامی: حتی اگر کشورهای قفقاز جنوبی هم بخواهند نقشه منطقه تغییر کند ما اجازه این کار را به کسی نخواهیم داد.

سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر درک منافع دو طرف با همسایگانش بوده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین،  آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای، با اشاره به اتفاقات اخیر صورت گرفته در خاک آذربایجان و در نزدیکی مرزهای ایران، تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر این بوده تا روابط دوستانه و با درک منافع دو طرف را با همسایگانش داشته باشد.

شاوردیان گفت: ما در 30 سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شاهد روابط دوستانه و حسنه ایران با آذربایجان بوده‌ایم و امروز متأسفانه می‌بینیم که مقامات جمهوری آذربایجان نسبت به این رفتار دوستانه ایران ناسپاس هستند.

نماینده مسیحیان ارمنی در شمال ایران افزود: در جنگ 44 روزه قره‌باغ و در توافقی که بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان انجام شد مرزهای دو کشور کمی تغییر کرد و آذربایجان پیشروی اندکی در خاک ارمنستان داشت.همین پیشروی باعث شد تا چند کیلومتر از جاده ترانزیتی که ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و نهایتا به اروپا متصل می‌کرد در خاک آذربایجان بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این اتفاق بار و مسافر در این مسیر با امنیت کامل جابه‌جا می‌شد و هیچ مشکلی برای کسی پیش نمی‌آمد اما از زمانی که چند کیلومتر از این جاده در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گرفته ما شاهد بروز مشکلاتی هستیم.

آرا شاوردیان افزود: پیش از این تنها در لب مرز طبق توافقی که انجام می‌شد هزینه‌های گمرکی اخذ می‌شد و شاید هم هزینه‌ای هم دو کشور دریافت نمی‌کردند و در طول مسیر دیگر از رانندگان هزینه‌ای تحت گمرک اخذ نمی‌شد اما از زمانی که چند کیلومتر از این جاده ترانزیتی در اختیار آذربایجان قرار گرفته اوایل از هر تریلی 130 دلار به خاطر عبور از همان چند کیلومتر تحت عنوان عوارض گمرکی اخذ می‌شد و شنیده‌ها حاکی از آن است که این عوارض 130 دلاری به 300 دلار در هفته اخیر افزایش یافته است.

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس خاطرنشان کرد: از این گذشته جمهوری آذربایجان محدودیت‌های دیگری را هم برای تردد تریلرها و خودروها ایجاد کرده و تنها در روز خودروها امکان تردد دارند و در ساعت شب ممنوعیت تردد از این مسیر اعلام می‌شود و مضاف بر اینکه دو نفر از رانندگان نیز توسط مأموران آذربایجان بازداشت شدند.

وی ادامه داد: مقامات جمهوری آذربایجان باید بدانند باز کردن پای صهیونیست‌ها به این منطقه برای آنها بی‌هزینه نخواهد بود و آنها به زودی هزینه سنگین این اقدام خود را پرداخت خواهند کرد.

شاوردیان در انتها افزود: حتی اگر کشورهای قفقاز جنوبی هم بخواهند نقشه منطقه تغییر کند ما اجازه این کار را به کسی نخواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم که تغییری در نقشه این منطقه اتفاق بیفتد و تعداد همسایگان هم‌مرزمان کم شود.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار مجلس
پربیننده‌ترین اخبار مجلس
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!