پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۲:۵۵
کتاب و ادبیات - کد خبر : 9674
يكشنبه، ۰۲ خرداد، ۱۴۰۰ - ۷:۰۰

سوداگری جدید قاچاقچیان کتاب در فضای مجازی

‌ جمعی هفتصد نفره از ناشران و کتابفروشان با تنظیم نامه‌ای برای نهاد صنفی خود

سوداگری جدید قاچاقچیان کتاب در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری ایران زمین ،‌ جمعی هفتصد نفره از ناشران و کتابفروشان با تنظیم نامه‌ای برای نهاد صنفی خود به آنچه اعمال تخفیف‌های عجیب، خارج از رویه و بعضاً غیر قانونی در فروشگاه‌های آنلاین کتاب در دست اتفاق است اعتراض کرده‌اند. در این نامه که خطاب به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نوشته شده، آمده است: نابسامانی‌های فروش کتاب و تخفیف‌های لجام‌گسیخته و خارج از عرف و مقررات صنفی در فضای مجازی و فضاهای عمومی شهر به طور جدی منافع صنفی درازمدت و کوتاه‌مدت کتابفروشان، پخش‌گران، ناشران، اهالی قلم، محققان و دست‌اندرکاران فرهنگی را به خطر انداخته و موجب جو بی‌اعتمادی بین مخاطبین شده است.

این نامه به طور مشخص به برخی از فروشگاه‌های حتی معتبر اینترنتی بازمی‌گردد که امکان فروش کتاب‌هایی را حتی با 80 درصد تخفیف فراهم ساخته‌اند. کتاب‌هایی که نامشان و حتی طراحی جلدشان کپی‌برداری عینی از آثار برخی ناشران شناخته شده است و در بیشتر موارد ترجمه بدون حتی کمترین تغییر و تنها با تغییر نام مترجم که آن هم در بیشتر موارد وجود حقیقی ندارد، روانه بازار فروش شده است.

به عبارت ساده‌تر افراد سودجو پرفروش‌ترین کتاب‌های هر ناشر را انتخاب و با تغییر صوری و گاه حقیقی شناسنامه کتاب و تعریف نام‌هایی که وجود حقیقی ندارند، در حال سوداگری و کسب سود از محل فروش آن هستند.

تخفیف‌های بالایی که برای این آثار تعریف شده است نیز به دلیل هزینه حداقلی در تولید آنهاست که به واقع چیزی جز کپی کردن و انتشار نسخه‌های زیراکسی از آن آثار نیست.

این مسئله به ویژه پس از برخوردهای اصناف نشر با فروش خیابانی این آثار و نیز حضورشان در برخی کتابفروشی‌ها ایجاد شده است و می‌توان از  آن به عنوان شگرد تازه فروشندگان غیر قانونی کتاب یاد کرد.

اما آیا می‌توان برای این موضوع راهکاری سنجید؟

فروشگاه‌های بزرگ آنلاین اعلام می‌کنند که مطابق با دستورالعمل تعریف شده برای خود، به صاحبان مشاغل اجازه فروش بدون واسطه محصولاتشان را از طریق پلتفرم خود می‌دهند و گویا تنها دارا بودن پروانه فعالیت (در مورد کتاب دارا بودن پروانه نشر) برای این موضوع کفایت می‌کند و آنها در برابر کیفیت و نوع تولید محصول دخالتی ندارند.

 رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در این باره می‌گوید: ناشرها و کتاب‌فروشان که کتاب اصلی را می‌فروشند، در فشار مالی شدیدی قرار گرفته‌اند و بعضا حتی به خودزنی رسیده و کتاب‌ها را با قیمت‌هایی زیر قیمت تمام‌شده و حتی کمتر می‌فروشند برای اینکه بتوانند با خلأ واردشده مقابله کنند و چرخ خود را بچرخانند. یعنی یک چرخه باطل شروع شده است و از طرفی کتاب‌فروش‌ها در موقعیت خیلی بدی قرار گرفته‌اند. برای همین برخی از آن‌ها هم کتاب‌ها را با قیمتی خیلی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده می‌فروشند. برون‌ده این قضیه این خواهد شد که مخاطب چون از پشت قضیه خبر ندارد، نسبت به کتاب‌فروش بی‌اعتماد می‌شود و فکر می‌کند هر کتابی را می‌شود با 60 تا 70 درصد تخفیف خرید و تا حالا گران خریده، اما پشت پرده را که چه فرآیند مخربی شروع شده و نشر، کتاب‌فروشی و تولید ایران دارد از بین می‌رود، نمی‌بیند.

به نظر می‌رسد، فاز تازه  فروش غیرقانونی کتاب که خاموش در حال رایج شدن است با ابراز مخالفت و اعتراض‌های صنفی صرف نتواند به نتیجه‌ای دلخواه برسد اما در این میان فعالیت غیرقانونی در فضای مجازی و قوانین سختگیرانه‌‌تر در این زمینه و وجود مرجع قضایی و انتظامی مشخص برای آن راه‌حل نهایی برای آن را روشن‌تر از قبل به نمایش کشیده و تنها همت عالی را برای اجرایی کردن آن می‌طلبد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!