پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۸:۳۷
نظامی بین الملل - کد خبر : 16326
جمعه، ۱۴ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

سه کشتی غلات، بنادر اوکراین را ترک کردند

وزارت دفاع ترکیه گفت که سه کشتی بارگیری شده با غلات روز جمعه بنادر اوکراین را بر اساس قرارداد عبور ایمن منعقد شده ترک کردند.

سه کشتی غلات، بنادر اوکراین را ترک کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، اولین کشتی غلات که از یک بندر اوکراینی از زمان آغاز تهاجم روسیه به راه افتاد، روز دوشنبه اودسا را ترک کرد.

به نقل از رویترز، الکساندر کوباکوف وزیر زیرساخت اوکراین پس از حرکت کشتی ها در فیس بوک گفت: "ما انتظار داریم که تضمین های امنیتی شرکای ما از سازمان ملل و ترکیه به کار خود ادامه دهند و صادرات مواد غذایی از بنادر ما برای همه فعالان بازار پایدار و قابل پیش بینی شود."

در یک پیشرفت دیپلماتیک نادر در جنگ پنج ماهه، پس از هشدار سازمان ملل متحد در مورد قحطی ناشی از توقف محموله‌های غلات اوکراین، سازمان ملل و ترکیه میانجی‌گری کردند تا یک معامله عبور امن بین مسکو و کیف برقرار کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در 24 فوریه نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد که منجر به بزرگ ترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و ایجاد بحران انرژی و غذا در جهان شد. اوکراین و روسیه حدود یک سوم گندم جهانی را تولید می کنند و روسیه تامین کننده اصلی انرژی اروپا است.

روز جمعه، دو کشتی غلات از گرونومورسک و یکی از اودسا با مجموع حدود 58000 تن ذرت حرکت کردند.

وزارت دفاع ترکیه در توییتر اعلام کرد ناویستار با پرچم پاناما که حامل 33000 تن ذرت به مقصد ایرلند بود، از اودسا حرکت کرد.

کشتی روجن با پرچم مالت، حامل 13000 تن ذرت، از بندر کورنومورسک به مقصد بریتانیا حرکت کرد. کشتی پولارنت با پرچم ترکیه، حامل 12000 تن ذرت، از کورنومورسک به سمت بندر کاراسو ترکیه در دریای سیاه حرکت کرد.

اداره منطقه ای اودسا گفت انتظار می رود کشتی ترکی با پرچم لیبریا روز جمعه وارد بندر کورنومورسک اوکراین شود. این اولین کشتی است که از زمان آغاز جنگ به بندر اوکراین می رسد.

فایننشال تایمز گزارش داد که اوکراین خواستار تمدید قرارداد غلات برای سایر محصولات مانند فلزات شده است.

تاراس کاچکا معاون وزیر اقتصاد اوکراین به این روزنامه گفت: «این توافق در مورد لجستیک است، در مورد حرکت کشتی ها از طریق دریای سیاه.»

 

جهنم شرقی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پس از پنج ماه درگیری، این هفته فشار وارد بر نیروهای مسلح خود در شرق دونباس را "جهنم" توصیف کرد.

مسکو به دنبال کنترل دونباس، متشکل از استان های لوهانسک و دونتسک است، جایی که جدایی طلبان طرفدار مسکو پس از الحاق کریمه در سال 2014، کنترل قلمرو را به دست گرفتند.

زلنسکی از نبردهای شدید در اطراف شهر آودیوکا و روستای مستحکم پیسکی صحبت کرد، جایی که اوکراین در روزهای اخیر به موفقیت دشمن روس خود اذعان کرده است.

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه حداقل دو حمله به پیسکی انجام داده اند اما دفع شده اند.

اوکراین هشت سال گذشته را صرف تقویت مواضع دفاعی در پیسکی کرده است و آن را به عنوان یک منطقه حائل در برابر نیروهای تحت حمایت روسیه که کنترل شهر دونتسک در حدود 10 کیلومتری جنوب شرقی را در اختیار دارند، می بیند.

ژنرال اولکسی هروموف اوکراینی در یک کنفرانس خبری گفت که نیروهایش دو روستا را در اطراف شهر اسلوویانسک در شرق بازپس گرفتند، اما پس از اینکه مجبور به ترک معدن زغال سنگ به عنوان یک موقعیت دفاعی مهم در نظر گرفته شده، بودند، به شهر آودیوکا عقب رانده شدند.

وزارت دفاع روسیه حمله این کشور را تایید کرد.

رویترز نمی تواند بلافاصله اظهارات هیچ یک از طرفین را تأیید کند.

جنگ اوکراین میلیون‌ها نفر را آواره کرده، هزاران غیرنظامی را کشته و شهرها و روستاها را به آوار تبدیل کرده است. اوکراین و متحدان غربی آن، نیروهای روسیه را به هدف قرار دادن غیرنظامیان و جنایات جنگی متهم کرده اند، اتهاماتی که روسیه آن را رد می کند.

روز جمعه، ستاد کل اوکراین اعلام کرد که حملات روسیه به ده‌ها شهر در سراسر کشور بار دیگر شهرک‌های غیرنظامی و زیرساخت‌های نظامی را هدف قرار داده است.

 

هشدار ناتو

گروه حقوق بشر عفو بین الملل روز پنجشنبه اعلام کرد که اوکراین با استقرار نیروها در مناطق مسکونی، غیرنظامیان را به خطر می اندازد.

زلنسکی پاسخ داد و گفت که این گروه در تلاش است "مسئولیت را از متجاوز به گردن قربانی بیندازد."

کاخ سفید اعلام کرد که انتظار داشت مقامات روسیه تلاش کنند تا نیروهای اوکراینی را برای حمله به شهر خط مقدم اولنیوکا در هفته گذشته که منجر به کشته شدن زندانیان جدایی طلب مورد حمایت مسکو شد، مقصر جلوه دهند.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در یک پست توییتری به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که در این حمله از سامانه های موشکی ساخت آمریکا استفاده شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت که پس از درخواست هر دو طرف، یک ماموریت حقیقت یاب را آغاز خواهد کرد.

پوتین می گوید که او "عملیات نظامی ویژه" خود را در اوکراین برای تضمین امنیت روسیه و محافظت از روس زبان ها در اوکراین آغاز کرده است.

اوکراین و غرب اقدامات روسیه را به عنوان یک جنگ تجاوزکارانه به سبک امپریالیستی توصیف می کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنجشنبه گفت که این جنگ خطرناک ترین لحظه برای اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است و نباید اجازه داد روسیه پیروز شود.

در میان ترس برخی از سیاستمداران در غرب مبنی بر اینکه جاه طلبی های روسیه ممکن است فراتر از اوکراین باشد، استولتنبرگ به پوتین هشدار داد که واکنش به چنین اقدامی بسیار زیاد خواهد بود.

استولتنبرگ گفت: «اگر رئیس جمهور پوتین حتی به فکر انجام اقدامی مشابه در یک کشور عضو ناتو باشد، تمام ناتو بلافاصله درگیر خواهد شد.»

این جنگ باعث شده است که فنلاند و سوئد به دنبال عضویت در ناتو باشند و این درخواست تاکنون توسط 23 کشور از 30 کشور عضو از جمله ایالات متحده تایید شده است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!