پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۳:۰۱
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 13137
شنبه، ۱۰ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

سندرم شی درخشان(Shiny Object Syndrome): چگونه متمرکز بمانیم و حواسمان پرت نشود

آیا تا به حال راجع به سندرم شی درخشان شنیده اید؟ به تمایل یک فرد برای دنبال کردن چیز های جدید خواه آن چیز یک ایده ی جدید، یک روند جدید یا یک هدف جدید باشد، به جای آنکه بر کار فعلی اش تمرکز کند، سندرم شی درخشنده گویند.

سندرم شی درخشان(Shiny Object Syndrome): چگونه متمرکز بمانیم و حواسمان پرت نشود

به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین،امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رسانه این موضوع بیش از هر زمان نیاز به بررسی دارد.

این رفتار مشابه به رفتار یک کودک است که مجذوب هر چیزی که جدید و درخشنده باشد می شود. من یک برادر زاده ی 18 ماهه دارم و او دائما جذب هر چیزی که حرکت کند یا صدایی از خود منتشر کند، می شود. هنگامی که نزدیک به چیزی می شود که تا به حال ندیده است، در ابتدا مشتاق بوده ولی پس از آنکه آن چیز تازگی اش را از دست می دهد، او نیز اشتیاق و علاقه اش را نسبت به آن چیز از دست می دهد. او سپس جذب چیز جدیدی شده و پس از مدتی علاقه اش به آن نیز از بین می رود و به دنبال چیز جدید دیگری می رود.

شما به این پی می برید که این سندرم را تجربه کرده اید اگر مطالب زیر برای شما ملموس و قابل درک است:

·       شما لیستی از ایده های مرتبط با کسب و کار دارید اما هیچ کدام از آنها اجرا و عملی نمی شوند.

·       شما دائما اهداف جدیدی را آغاز می کنید اما هیچ گاه آنها را به پایان نمی رسانید.

·       شما از دوره آموزشی به دوره آموزشی دیگری می پرید.

·       شما به جای آنکه کار فعلیتان را تا انتها انجام دهید، به طور مکرر از هدفی به هدفی دیگر می پرید.

·       شما به طور دائم نام دامنه خریداری می کنید و وب سایت جدیدی راه اندازی می کنید، اما کاری برای گسترش این وب سایت ها انجام نمی دهید.

·       شما مجموعه ای از افزونه ها و ابزار ها در اختیار دارید، ولی از آنها استفاده نمی کنید.

مشکل مرتبط با سندرم شی درخشان

در مرکز این موضوع، مشکل سندرم درخشنده، حواس پرتی است. دائما جذب ایده ها و ابزارهای جدید شدن و رها کردن کارهای مهم و اساسی در طول فرآیند.

هنگامی که شما دائما حواستان پرت می شود، چندین مشکل به وجود می آید:

1.    شما هیچ گاه کار ها را به اتمام نمی رسانید. به این علت که همواره دنبال چیز جدید هستید، تا آنکه کار فعلی تان را به پایان برسانید.

2.    شما زمان زیادی را صرف ایده های جدید و ابزار پر زرق و برق می کنید که 95 درصد آنها فقط باعث حواس پرتی هستند تا آنکه به شما کمک کنند.

3.    شما تبدیل به یک همه کاره هیچ کاره می شوید. این به خاطر آن است، که شما زمان کافی برای خوب شدن در چیزی را صرف نمی کنید. تفاوتی بین یک مبتدی، یک فرد متوسط، کارآزموده و یک فرد خبره وجود دارد، و شما زمان زیادی را صرف فردی مبتدی بودن، می کنید زیرا شما همواره تمرکزتان را از چیزی به چیز دیگری تغییر می دهید و موضوعات جدیدی را از صفر شروع به یادگیری می کنید. این با یادگیری مجموعه ای از مهارت های مرتبط که شما را از دیگران متمایز می کند، تفاوت دارد.

4.     چونکه هیچ گاه در چیزی ماهر و خوب نمی شوید، هیچ گاه مزایای رهبر بازار را کسب نمی کنید. اثر رهبر بازار پدیده ای است که بیان می کند برنده همه چیز را از آن خود می کند. بسیاری از افراد تنها برند پیشقدم در هر صنعت را می شناسند، به همین علت است که برند پیشقدم در هر صنعت، اکثر اوقات از غالب سهم بازار بهره می برد. زمانی که دائما دنبال چیز های جدید هستید، زمان زیادی را صرف یادگیری اصول پایه ای می کنید به جای آنکه بر مهارت خود بیفزایید.

چگونه از سندرم شی درخشان پرهیز کنیم: 7 راهکار

خب، چگونه می توانید که متمرکز بمانید و از سندرم شی درخشان پرهیز کنید؟

1.    بدانید که جدید به معنای بهتر نیست. این بدان معنا نیست که هر چیز جدیدی را نادیده بگیریم. در دنیای امروز، این موضوع مهم است که از آخرین ترندها و نوآوری ها مطلع بود. اما، هنگامی که تنها کاری که انجام می دهید دنبال کردن ایده ها و ابزار های جدید است، شما وقت خود را هدر دنبال کردن این چیز ها کرده به جای آنکه کارها را به سرانجام برسانید. بدانید که جدید به معنای بهتر نیست. فقط به خاطر این که کسی چیز جدید را منتشر کرد، بدین معنا نیست که آن چیز بهتر باشد.

2.    بیاموزید که فرای هیجان را ببینید. اشیای جدید و پرزرق و برق زیادی، در سطح اینترنت وجود دارد. استارت آپ های جدید، محصولات جدید و یا سرویس های جدید. مشاهده بررسی های جالب در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد این حس می شود که شما نیاز دارید تا با دیگران همراه شده و هر کاری که آنها می کنند دنبال کنید. اما فرای هیجان را ببینید. در حالیکه که ممکن است مردم راجع به آنکه چه قدر محصول و یا سرویسی خاص، خوب است صحبت کنند، چیزی که برای دیگران خوب است ممکن است که برای شما اینطور نباشد. اگر چه یک کمپانی می تواند به دنیا این قول را بدهد که محصولشان چه قابلیتی دارد، بسیاری از استارت آپ ها و ایده ها باعث تولد مشکلات جدید بسیاری می شوند. به جای آنکه سریعا به سراغ چیزی بروید، اینکه چگونه این موضوع با اولویت هایتان سازگاری دارد را مورد بررسی قرار دهید.

3.    تناسب آن را با کار(و زندگیتان) را بسنجید. قبل از پرداختن به ایده ای یا ابزاری جدید، تناسب آن را با کار و زندگیتان بسنجید. سعی نکنید کاری که دیگران انجام می دهند، انجام دهید چونکه کاری جدید و مورد توجه است. نمیتوانید تا ابد با این روند جلو بروید. از خودتان بپرسید:

·       این واقعا آن چیزی است که به آن نیاز دارم؟

·       آیا به ارزش کار و زندگی ام اضافه خواهد کرد؟

·       مزایا و معایب انجام این کار چیست؟

تنها کاری را انجام دهید که بدان نیاز دارید و به کار و زندگیتان ارزش واقعی می بخشد. چون که دیگران در حال انجام کاری هستند، این بدین معنا نیست که شما نیز باید آن کار را انجام دهید.

4.    نسبت کار مفید به حواس پرتی تان را کاهش دهید. بهترین راه برای کنترل حواس پرتی انضباط نیست بلکه کنترل کردن منابع حواس پرتی تان است. هنگامی که بخش جدیدی از یک گروه هستید یا اینکه اشتراک روزنامه ای را خریداری می کنید که دائما به شما محصولات و ایده های جدید، پیشنهاد می دهند، این امر باعث مختل شدن تمرکز و افکارتان می شود. شما باید با بار فکری حاصل از نگاه کردن به هر پیشنهاد و سنجیدن خوب یا بد بودن آن و تصمیم گرفتن راجع به آن مواجه شوید. به جای پرداختن به حاشیه که انرژی ذهنی با ارزشتان را می گیرد، منابع اطلاعاتی کم ارزش را از زندگیتان حذف کنید. راجع به شبکه های اجتماعی که عضوشان هستید، بازنگری کنید.

5.    متوجه هزینه های تغییر باشید. اگرچه همواره ابزار های جدیدی در حال منتشر شدن هستند، فقط زمانی به دنبال ابزاری جدید می روم که آن ابزار قادر به حل مشکلی باشد که ابزار فعلی ام توانایی اش را ندارد یا آنکه چندین نقد بسیار خوب از چندین منبع معتبر راجع به آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت نگاهی سرسری به آن انداخته و به سر کارم بر میگردم. هنگامی که دائما به سراغ ایده های جدید، پروژه های جدید و یا ابزار جدید می روید، شما فقط در حال متحمل شدن هزینه های تغییر در تمام مدت روز هستید و هیچ کاری را به سرانجام نمی رسانید. همواره این هزینه ها را زمانی که با ایده یا ابزاری جدید رو به رو هستید، در نظر بگیرید. حال این هزینه ها می توانند ذهنی یا مالی باشند.

6.    روال "صبر و مشاهده" را پیش بگیرید. زمانی که شک دارید، روال "صبر و مشاهده" می تواند کمک کننده باشد. امروزه با تغییرات سریع تکنولوژی، بسیاری از ابزار پس از چندین سال منسوخ می شوند. به عنوان مثال بسیاری از افزونه های وردپرس دیگر پشتیبانی نمیشوند یا آنکه از کار افتاده اند. محصولاتی که ادعا می کنند بهترین هستند، بعد از یک یا دو سال با محصولی بهتر جایگزین می شوند. زمانی که احساسی 50/50 نسبت به چیزی دارم، روالی را که شخصا پیش می گیرم اینست که صبر و مشاهده می کنم. اگر آن چیز یک ابزار جدید باشد، نگاهی به گذشته ی شرکت تولید کننده می اندازم، ابزار را مورد بررسی قرار می دهم و این که آیا آن را واقعا نیاز دارم، سنجش می کنم.

7.    بین اشیای درخشان و فرصت های حقیقی تفاوت قائل شوید. اما نکته آخر. بیاموزید تا بین اشیای درخشان و فرصت های حقیقی تفاوت قائل شوید. اشیای درخشان چیز هایی هستند که زیبا و هیجان انگیز به نظر می رسند، اما در واقع در نهایت باعث حواس پرتی شما می شوند. امروزه بسیاری از محصولات امیدوار کننده و مفید به نظر می رسند اما هنگامی که کارتان با آنها تمام می شود، به این نکته پی می برید که نیازی به آنها نداشته اید. گوش به زنگ باشید برای فرصت های حقیقی و در نه گفتن به اشیای درخشان مصمم باشید. فرصت های حقیقی تاثیری حقیقی بر روی کارتان می گذارند. به عنوان مثال ابزاری که به طرز چشمگیری جریان کارتان را بهبود می بخشند. ابزاری که به شما کمک می کنند تا کسب و کارتان را گسترش دهید. ابزاری که به شما کمک می کنند تا بهتر با مشتریان تان ارتباط برقرار کنید. ابزاری که باعث می شوند سرویس و محصولات بهتری فراهم کنید.

آیا حواستان توسط اشیای درخشان پرت شده است؟ زمان آن است که تمرکزتان را باز بدست آورید. اهدافتان را اولویت بندی کنید، 10 هزار ساعتتان را سرمایه گذاری کنید و ایده هایی را دنبال کنید که باعث ایجاد تغییراتی واقعی می شوند.

منبع: Shiny Object Syndrome: How to Stay Focused and Not Get Distracted

حسین قلاب دوز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!