چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۲۲:۳۶
نظامی بین الملل - کد خبر : 11649
جمعه، ۲۲ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

سقوط 5 ولایت دیگر افغانستان بدست طالبان

در ادامه‌ پیشروی‌های طالبان، طبق ادعای این گروه ،شهرهای هرات، قلعه‌نو ، فیروزکوه، لشکرگاه و شهر قندهار سقوط کرده وبه تصرف آنها در آمده است

سقوط 5 ولایت دیگر افغانستان بدست طالبان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، در ادامه‌ پیشروی‌های طالبان، طبق ادعای این گروه ،شهرهای هرات، قلعه‌نو،فیروزکوه، لشکرگاه و شهر قندهار سقوط کرده وبه تصرف آنها در آمده است.

خاطر نشان میگردد در این بین تصرف هرات بعنوان سومین شهر بزرگ و راهبردی افغانسنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

از سوی دیگر همانند روال سابق همانطور که احتمال می رفت  تاکنون منابع رسمی دولتی افغانستان در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

طبق گزارش رسانه‌های افغانستان، طالبان در تمامی بخش‌های شهر هرات حضور دارند. والی هرات و اسماعیل‌خان، فرمانده نیروهای بسیج مردمی به لشگر ۲۰۷ ظفر عقب‌نشینی کرده‌اند. در شهر هرات تمامی رسانه‌های صوتی و تصویری فعالیت‌ خود را متوقف کرده‌اند.

از دیگر سو و در همین رابطه، عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به روزنامه اطلاعات روز گفت که مقام‌های نظامی و غیرنظامی این ولایت به مقر ارتش عقب‌نشینی کرده‌اند. با سقوط شهر قلعه‌نو، تمامی بخش‌های بادغیس در اختیار طالبان قرار گرفته است.

مضاف بر این در ولایت غور نیز خبرنگاران محلی می‌گویند که شهر فیروزکوه بدون درگیری به‌دست طالبان افتاده است. مقام‌های نظامی و غیرنظامی این ولایت به مقر ارتش مستقر در این ولایت عقب‌نشینی کرده‌اند.

ضمن اینکه، طالبان ادعا کرده‌اند که شهرهای قندهار و لشگرهاه، از بزرگ‌ترین شهرهای افغانستان را تصرف کرده‌اند. منابع رسمی دولتی در این ولایات هنوز در مورد سقوط چیزی نگفته‌اند. این شهرها از مدت‌ها به این طرف در محاصره‌ شدید طالبان قرار داشت. چندین بار حملات تهاجمی طالبان بر این شهر از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی عقب زده شده بود.

خاطر نشان میگردد،شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه سه شهر مهم و استراتژیک افغانستان است. هرات با ایران و ترکمنستان و قندهار و لشکرگاه با پاکستان مرز مشترک دارند. طالبان پیش از این گذرگاه‌های اسلام‌قلعه و تورغندی در هرات و اسپین‌بولدک در قندهار را تصرف کرده بودند.

از سوی دیگر طالبان مدعی هستند که طی چند هفته گذشته ۱۵ ولایت افغانستان را تصرف کرده‌اند. زرنج و لشکرگاه در جنوب‌غرب، هرات، فراه، قلعه‌نو و فیروزکوه در غرب، قندهار در جنوب، غزنی در جنوب‌شرق، فیض‌آباد، تالقان، قندوز و پلخمری در شمال‌شرق، ایبک، سرپل و شبرغان در شمال این کشور از جمله ولایت های است که به تصرف طالبان در آمده است.

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در آخرین خبر رسیده ازواکنش ایالات متحده به اتفاقات اخیر اظهار داشت:  ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقر خواهند شد.

همچنین در این رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده با توجه به بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، ایالات متحده قصد دارد ۳۰۰۰ نیروی نظامی را برای کمک به تخلیه پرسنل آمریکایی از سفارت آمریکا در کابل به این کشور اعزام کند.

لازم به ذکر است وزارت خارجه آمریکا  تأکید کرده است ،استقرار این نیروها موقت خواهد بود و مأموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران است و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند.

گفتنی است روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد امروز جمعه نوشت :آنتونی بلینکن و لوید آستین،وزیران خارجه و دفاع آمریکا ، پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفی برقرار کرده و  برای تشکیل دولت انتقالی خواهان استعفا وی شده اند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!