پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۱:۰۵
نظامی بین الملل - کد خبر : 16530
پنجشنبه، ۲۴ شهريور، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

سفر زلنسکی به شهرهای باز پس گرفته شده در ضد حمله های اخیر اوکراین

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، گفت که شهرها و روستاهایی که از نیروهای روسی بازپس گرفته شده بودند، ویران شده اند. این اظهارات در حالی مطرح شد که یکی از شهرهای بزرگ اوکراین در تلاش برای مهار آسیب به سیستم آبی خود ناشی از حملات موشکی نیروهای کرملین بود.

سفر زلنسکی به شهرهای باز پس گرفته شده در ضد حمله های اخیر اوکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته مقامات، کریوی ریه، بزرگترین شهر مرکزی اوکراین با جمعیت تخمینی 650000 نفر، روز چهارشنبه هدف هشت موشک کروز قرار گرفت.

به نقل از رویترز، اینا سووسون، قانونگذار اوکراینی در توییتر نوشت: "ایستگاه پمپاژ آب ویران شد. رودخانه از سد عبور کرد و از کناره های آن سرریز شد. ساختمان های مسکونی فقط چند متر با رودخانه فاصله دارند."

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی که اوایل روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که حملات موشکی به سد کاراچونوف اصابت کرده است. او گفت که سیستم آب "هیچ ارزش نظامی" ندارد و صدها هزار غیرنظامی به آن وابسته هستند.

این ویدئو پس از بازگشت زلنسکی از منطقه شمال شرقی خارکیف به کیف و پس از اخبار دفتر وی مبنی بر برخورد خودروی او با یک خودروی شخصی در پایتخت، منتشر شد.

سرهی نیکیفوروف، سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین بامداد امروز، پنجشنبه در پستی در فیس بوک گفت: «رئیس جمهور توسط یک پزشک معاینه شد، هیچ آسیب جدی مشاهده نشد.»

نیروهای روسی در این ماه پس از حمله سریع زرهی توسط نیروهای اوکراینی در منطقه خارکیف و عقب نشینی عجولانه روسیه، متحمل شکست بزرگی شدند.

زلنسکی روز چهارشنبه در یک بازدید غیرمنتظره از ایزیوم، که تا چهار روز پیش سنگر اصلی و مرکز لجستیکی روسیه در منطقه بود، بازدید کرد و در آنجا شاهد برافراشته شدن پرچم آبی و زرد اوکراین در مقابل ساختمان سوخته شورای شهر بود.

زلنسکی در سخنرانی خود گفت: مجریان قانون ما در حال حاضر شواهدی مبنی بر قتل، شکنجه و ربودن افراد توسط اشغالگران دریافت می کنند.

او تصریح کرد: "آنها (روسیه) فقط ویران کردند، فقط تصرف کردند، فقط تبعید کردند. آنها روستاهای ویران شده را ترک کردند و در برخی از آنها حتی یک خانه هم باقی نمانده است."

روسیه هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را رد می کند.

 

دیپلماسی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی‌اش قرار است روز پنجشنبه در نشستی در ازبکستان درباره اوکراین و تایوان گفت‌وگو کنند که کرملین اعلام کرد «اهمیت ویژه‌ای» دارد.

پیش از این دیدار، نیروی دریایی دو کشور مانورها و رزمایش های تاکتیکی مشترکی را با حضور توپخانه و بالگرد در اقیانوس آرام انجام دادند.

مسکو و پکن در اوایل سال جاری شراکت "بدون محدودیت" را اعلام کردند و از یکدیگر در مورد بن بست در اوکراین و تایوان با وعده همکاری بیشتر علیه غرب حمایت کردند.

همچنین در جبهه دیپلماتیک، مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه قرار است پیشنهادی را برای زلنسکی برای سخنرانی در گردهمایی سالانه رهبران هفته آینده با یک ویدیو از پیش ضبط شده بررسی کند. روسیه مخالف صحبت زلنسکی است.

دور از اوکراین، مقامات روسیه با چالش‌هایی در دیگر کشورهای شوروی سابق، با درگیری‌های مرگبار بین آذربایجان و ارمنستان و درگیری‌های گارد مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان، مواجه هستند. 

سیاستمداران و مقامات نظامی غربی گفته اند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا موفقیت اخیر اوکراین نقطه عطفی بوده است زیرا روسیه هنوز به طور کامل واکنش نشان نداده است.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع در یک پست آنلاین گفت: "ما باید از سرخوشی پرهیز کنیم. هنوز کارهای زیادی برای آزادسازی سرزمین های ما باید انجام شود و روسیه تعداد زیادی سلاح دارد."

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، پس از حملات به کریو ریح، در یک پست توییتری نوشت: «روسیه یک کشور تروریستی است و باید به عنوان یک کشور تروریستی به رسمیت شناخته شود.»

در همین راستا، سناتورهای آمریکایی از احزاب دموکرات و جمهوری خواه، قانونی را ارائه کردند که روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی می کند. این اقدام با مخالفت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مواجه شده است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان که این هفته با پوتین تلفنی صحبت کرد، گفت که رئیس جمهور روسیه "متاسفانه" هنوز فکر نمی کند که حمله او اشتباه بوده است.

پوتین می گوید که می خواهد امنیت روسیه را تضمین کند و از روس زبان ها در اوکراین محافظت کند. اوکراین و غرب روسیه را به یک جنگ تهاجمی بی دلیل متهم می کنند.

طبق ادعای رویترز در اقدامی که حاکی از آن است که پوتین در 24 فوریه به هنگام دستور به سربازانش برای حمله به اوکراین، اهداف جنگی گسترده‌تری داشته است، سه نفر از نزدیکان به رهبری روسیه به رویترز گفتند که پوتین توافق موقت با کیف را در زمان شروع جنگ رد کرده است.

رویترز در این ادعا ادامه داد: «آنها گفتند که این توافق، خواسته روسیه را برای دور ماندن اوکراین از ائتلاف نظامی غربی به رهبری آمریکا برآورده می کرد.» کرملین این ادعاها را رد کرد و گفت که جاه طلبی های اوکراین برای پیوستن به ناتو همچنان تهدیدی برای روسیه است.

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!