پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۲۲:۳۸
اقتصاد - کد خبر : 9594
پنجشنبه، ۳۰ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

سرمایه گذاری 3میلیارد دلاری سالانه در پتروشیمی

زنگنه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی پتروشیمی:ما توانستیم در طول یک سال اخیر, ۳۸ درصد رشد ظرفیت تولید داشته باشیم که این بی سابقه‌ترین رشد در تاریخ صنعت پتروشیمی در طول یک سال است

سرمایه گذاری 3میلیارد دلاری سالانه در پتروشیمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وزیر نفت بیان کرد: سالانه بیش از 3 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی توسط بخش غیر دولتی سرمایه گذاری شده است که اگر تحریم‌ها نبود قطعا این سرمایه گذاری دو برابر می‌شد.

آقای بیژن زنگنه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی پتروشیمی که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد افزود: در سال ۹۹ به رئیس جمهور و ملت ایران قول دادیم که ۱۷ طرح پتروشیمی را افتتاح می‌کنیم که امروز با افتتاح سه طرح دیگر این ۱۷ طرح به پایان می‌رسد و ما به قول مان عمل کرده ایم.

وی اضافه کرد: از ابتدای دولت یازده و دوازده تاکنون, ۳۲ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۳۴ میلیون تن به بهره برداری رسیده و امروز ظرفیت اسمی ما از ۵۵ میلیون تن بیش از ۹۰ میلیون تن شده است و ما توانستیم در طول یک سال اخیر, ۳۸ درصد رشد ظرفیت تولید داشته باشیم که این بی سابقه‌ترین رشد در تاریخ صنعت پتروشیمی در طول یک سال است.

زنگنه ادامه داد: ۱۷ میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری طرح‌هایی است که تا امروز افتتاح شده و مجموع سرمایه گذاری‌هایی که در صنعت پتروشیمی در ۸ سال اخیر انجام شده، بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌باشد که این نشان از سرمایه گذاری سالانه سه میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی است که توسط بخش غیر دولتی سرمایه گذاری شده که در مواردی بیش از کل بودجه عمرانی کشور بوده البته این در شرایطی بوده که ما زیر فشار تحریم‌ها بوده ایم چرا که اگر تحریم‌ها نبود قطعا این سرمایه گذاری‌ها بیش از دو برابر می‌شد.

وزیر نفت گفت: حرکتی که در صنعت نفت شروع شده و ادامه دارد این است که عمده سرمایه گذاری‌هایی که در این صنعت می‌شود متکی بر سرمایه گذاری‌های داخلی است که نتیجه اش، ایجاد یک زنجیره اشتغال در صنایع ساخت تجهیزات، خدمات نصب و راه اندازی در کشور است.

زنگنه تاکید کرد: یکی از طراحی که امروز افتتاح شد طرحی در مسجد سلیمان با ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن اوره و آمونیاک با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دلار است که می‌تواند صنایع پایین دستی را هم تحت شعاع قرار دهد و ارزش محصولات آن سالانه ۲۹۰ میلیون دلار است.

وی گفت: ضمن این که ما اجازه و موافقت ایجاد یک پتروشیمی و پالایش را هم در مسجد سلیمان داده ایم که متکی بر گاز‌های همراه نفت است که امیدواریم آن هم اجرا شود تا این منطقه که محل تولد صنعت نفت کشور است سرمایه گذاری‌های بیشتری دریافت کند.

زنگنه افزود: طرح متانول پتروشیمی سبلان دومین طرحی است که با سرمایه گذاری گروه انرژی سپهر و پتروشیمی فرهنگ با ظرفیت یک ممیز ۶۵ صدم میلیون تن در سال و با سرمایه گذاری ۴۰۶ میلیون دلار در منطقه عسلویه ایجاد شده است، ضمن این که محصولات این شرکت کلا صادراتی است و سالی ۴۱۰ میلیون تن صادرات کالا خواهد داشت.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح، ظرفیت تولید متانول کشور به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید که با توجه به طراحی ما ۵ میلیون تن از این متانول وارد زنجیره تولید پروپیلن و طرح‌های دیگر می‌شود تا هم برای داخل افزایش تولید داشته باشیم و هم بازار خارجی متانول متعادل شود.

وزیر نفت گفت: طرح سوم هم طرح پنتان و هگزان اکسیر حلال است که با سرمایه گذاری ۴۸ میلیون دلار و باظرفیت ۵۰ هزار تن انجام شده است که با افتتاح این طرح ها، از طرح‌های جهش دوم ما تنها ۱۰ طرح باقی می‌ماند که تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ به نتیجه خواهد رسید و تولید پتروشیمی ما را به ۱۰۰ میلیون تن که هدف برنامه ماست خواهند رساند.

وی افزود: از طرف دیگر ۴۰ طرح جهش سوم هم در حوزه پتروشیمی فعال هستند که ظرفیت تولید ایران را ظرف ۴ سال به ۱۳۳ میلیون تن به ارزش ۳۷ میلیارد دلار بر پای قیمت‌های سال ۹۵ خواهد رساند.

زنگنه گفت: علاوه بر طرح‌های افتتاح شده، در هفته‌های آینده، سه مگا پروژه خوراک ترکیبی را هم شروع می‌کنیم که یکی از آن‌ها مگا پروژه هرمز در خلیج فارس با ظرفیت ۵/۸ میلیون تن و دیگری نفت و گاز آریا با ظرفیت ۴/۸ میلیون تن است که هر دو محصولات جدیدی را تولید می‌کنند و تا سال ۱۴۰۶ قرار است به بهره برداری برسند.وزیر نفت ادامه داد: همچنین در خرداد سال جاری قرار است در غرب کشور مجموعه‌ای از طرح‌های جمع آوری گاز‌های همراه نفت، توسعه میدان‌های گازی، پالایشگاه گاز، پتروشیمی و صنایع پایین دستی آغاز شود که در مجموع سرمایه گذاری آن‌ها حدود ۲/۵ میلیارد دلار است و انجام شان تحول بزرگی در غرب کشور ایجاد خواهد کرد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!