جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۰:۳۷
دفاعی نظامی - کد خبر : 12618
دوشنبه، ۲۹ شهريور، ۱۴۰۰ - ۸:۰۰

سرلشگر باقری عاقبت افغانستان را عبرتی برای رژیم های وابسته دانست

رییس ستاد کل نیروهای مسلح اوضاع فعلی افغانستان را نمونه روشنی از سرانجام دولت های وابسته‌ دانست که بدون اتکا به مردم خود و با اعتماد به آمریکا و با پشت کردن به همکاری‌ها و رویکردهای منطقه ای و همسایگان ،ارتش و حاکمیت خود را در طی ۱۰ تا ۱۱ روز از دست داد

سرلشگر باقری عاقبت افغانستان را عبرتی برای رژیم های وابسته دانست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، رییس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تکریم ومعارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با اشاره به تحولات منطقه اسیای مرکزی اوضاع فعلی افغانستان را نمونه روشنی از سرانجام دولت های وابسته‌ دانست که بدون اتکا به مردم خود و با اعتماد به آمریکا و با پشت کردن به همکاری‌ها و رویکردهای منطقه ای و همسایگان ،ارتش و حاکمیت خود را در طی ۱۰ تا ۱۱ روز از دست داد.

براساس این گزارش ، سرلشکر محمد باقری امروز( دوشنبه) درحاشیه مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی که در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: دانشگاه دفاع ملی با ادغام مجموعه‌های پژوهشی دفاع مقدس و راهبردی ستاد کل تبدیل به مجموعه‌ای ترکیبی از آموزشی، تربیتی و پژوهشی عالی نیروهای مسلح شده است و برادر وحیدی طی پنج سال مسئولیت توانست آنچه را که تحویل گرفته بود با رشد و ارتقاء کمی و کیفی به وضعیت امروز برساند و آن را تحویل پرچمدار بعدی سردار اسماعیل احمدی‌مقدم کند.

وی ادامه داد: مسوولیت‌های سنگینی در این مجمع عالی راهبردی آموزشی و پژوهشی نیروهای مسلح بر عهده مسوالان آن است. مسوولیت آموزش، تربیت و تعالی مدیران و فرماندهان عالی لشکری و کشوری بر عهده این دانشگاه قرار دارد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: با وجود تمام تلاش‌های موثری که اتفاق افتاده همچنان راه زیادی پیش رو این دانشگاه قرار دارد که همه ارکان دانشگاه و مدیریت ریاست جدید دانشگاه باید با تمام توان این مسیر را طی کنند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل راهبردی دهه های اخیر و وضعیت هرم قدرت در جهان اظهار کرد: در همین سه دهه اخیر در حدود سی امین سالگرد حادثه بزرگ جهان فروپاشی شوروی و دیدن سه دهه پس از آن هستیم. حادثه بزرگی که باعث شد آمریکا احساس کند می‌تواند جهانی تک قطبی را به رهبری خود رقم بزند.

سرلشگر باقری ادامه داد: آمریکا جنگ‌ها، تهاجم‌ها و تجاوزهای متعددی را به ویژه در منطقه جنوب غربی آسیا نسبت به عراق و افغانستان و با مباشرت همراهان و اذنابش در یمن، لبنان و بسیاری از مناطق ذیل منطقه جنوب غرب آسیا به انجام رساند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: آمریکا در ابتدای این دوره ۳۰ ساله ادعای جهانی تک قطبی و نظم نوین جهانی را داشت. اما اراده الهی بر خلاف آن بود. تلاش محور مقاومت و تلاش‌های تمامی قوای جهان اسلام واقعیتی بر خلاف آن را رقم زد و امروز که گرد هم آمده‌ایم حوادث سال‌ها و به ویژه ماه‌های اخیر نشان دهنده شکست قطعی این راهبرد و افول قدرتی است که فکر می‌کرد دوران طولانی از جهان را رهبری خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت: این حادثه باید پیش روی کشورهای منطقه باشد که فکر می‌کردند با اتکا به قدرت آمریکا و تشکیل حکومتی وابسته بدون اتکا به مردم خودشان و بدون توجه به رویکردهای درون منطقه می‌توانند شاهد ثبات، آرامش و اقتدار قدرتشان باشند.

سرلشگر باقری اضافه کرد: افغانستان نمونه روشنی از سرانجام دولت وابسته‌ای است که بدون اتکا به مردم خود و با اعتماد به آمریکا و با پشت کردن به تمامی همکاری‌ها و رویکردهای منطقه ای و همسایگان به این روز افتاد که ارتش و حاکمیت خود را در طی ۱۰ تا ۱۱ روز از دست داد و با قوت فرار کردند. فرار خفت‌بار آمریکا و چنین پایانی نشانگر این است که دور نیست چنین سرنوشتی در بسیاری از کشورها با این سطح از وابستگی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اتفاقات دیگری هم وجود دارد که نشانگر این است که جهان تک قطبی شکل نگرفته و نخواهد گرفت بلکه برعکس جهانی چند قطبی را شاهد خواهیم بود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح  یادآورشد: حادثه یا اتفاق بسیار مهم پیوستن ایران به پیمان شانگهای و قدرتی که در این پیمان وجود دارد نشان دهنده وجود قطب‌های دیگری است که به موازات افول قدرت آمریکا در حال سربرآوردن و قدرت گیری مداوم در صحنه جهان،منطقه ما و آسیا هستند. با وجود کشورهایی مانند هند، چین، روسیه و سایر کشورها و پیوستن ایران به این مجموعه قطعا اتفاقات مهمی روی خواهد داد.

سرلشکر باقری ادامه داد: یک رژیم استثنایی هم در منطقه داریم و آن هم رژیم صهیونیستی است که با غصب سرزمین فلسطین فکر می‌کرد و می‌کند که با اتکا به قدرت آمریکا می‌تواند دارای مسیر رو به رشد و قدرت گیری بیشتری باشد و دلخوش می‌کند به ایجاد ارتباط با تعدادی از کشورهای حقیر و مزدور در منطقه که آن هم باز حادثه افغانستان و سایر حوادث در محور مقاومت و شکست های پی در پی این رژیم کودک کش نشان++ دهنده این است که عاقبت خوشی هم در انتظار آنها نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: در این ایام شاهد بودیم که مقامات این رژیم یکی پس از دیگری به آمریکا رفتند و با التماس از مقامات آمریکا خواستار اتخاذ رویکرد جدی‌تری علیه ایران و محور مقاومت شدند. اما با این پاسخ مواجه شدند که باید خودتان فکری به حال خودتان کنید.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: حرف از سناریوهای سه گانه‌ای ‌می‌زنند و تهدیداتی را مطرح می‌کنند اما خود به خوبی می‌دانند که هرگونه تعرض به سرزمین یا منافع جمهوری اسلامی آنها را با پاسخ قاطع مواجه خواهد کرد و حتی در محور مقاومت در برابر گروه‌های محاصره شده ای مانند حماس و جهاد اسلامی در غزه هم تاب مقاومت ندارند.

سرلشکر باقری در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه تنها اتکای به خداوند متعال دارد و با وجود توانمندی‌های بسیار، نیازمند آینده پژوهی‌ها و کمک به ساماندهی‌های امور راهبردی کشور است. این دانشگاه مسوولیت سنگینی در طی کردن این مسیر دارد و ما از مدیریت جدید انتظار داریم که همه عزیزان و هیئت‌های علمی در موفقیت این مسیر همراهی کنند شاهد روزهای درخشان تر و عالی‌تری در این دانشگاه باشیم.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!