پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۸:۰۱
دفاعی نظامی - کد خبر : 15702
يكشنبه، ۰۱ اسفند، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

سربازی، آخرین گلوگاه تربیتی جامعه برای آماده کردن افراد برای پذیرش مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی

معاون آموزش ارتش با بیان اینکه آخرین گلوگاه تربیتی جامعه، برای آماده کردن فرد برای گرفتن مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی سربازی است، گفت:‌ خیلی از آموزش‌های سربازی را متناسب با رشته تحصیلی افراد تغییر دادیم.

سربازی، آخرین گلوگاه تربیتی جامعه برای آماده کردن افراد برای پذیرش مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از فارس، خدمت سربازی از آن مسائلی است که طی سال‌های اخیر حرف و حدیث‌های زیادی درباره آن مطرح می‌شود، از موضوعات مربوط به خرید خدمت سربازی گرفته تا مدت زمان دوره سربازی و یا حتی فضای حاکم بر سربازی در پادگان‌ها.

با این‌حال در نیروهای مسلح، موضوع سربازی همواره یکی از دغدغه‌های فرماندهان و در رأس آن فرمانده معظم کل قوا است که همواره موضوع بهبود فضای سربازی مورد تأکید معظم‌له بوده است.

اقدامات شاخص نیروهای مسلح در حوزه سربازی طی سال‌های گذشته را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله مهارت‌آموزی سربازان، اعطای تسهیلات پس از پایان خدمت سربازی، پروژه‌های علمی-تحقیقاتی برای سربازان نخبه و ... برشمرد که هر کدام از آنها توانسته است به سهم خود، تأثیر قابل توجهی در بهبود فضای سربازی بگذارد.

امیر سرتیپ علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به غفلت و کم توجهی جامعه نسبت به سربازی، این گلوگاه بزرگ تربیتی و ایستگاه اجتماعی گفت: ما یک نسلی داریم که بایستی آن را تربیت بکنیم، سیستم و نظام ماموریت حفظ و تربیت سرمایه‌های اجتماعی برای‌ آیندۀ‌ نظام را دارد؛ یعنی سرمایه‌های ملی ما بایستی برای پاسخگویی به نیازهای‌ آینده، متناسب تربیت شوند. همۀ دستگاه‌های کشوری یک مسئولیت‌هایی دارند، از خانواده بگیرید، در اجتماع، در‌ آموزش و پرورش، وزارت علوم، در مقاطع تحصیلات تکمیلی، در اجتماع، در حوزه فرهنگ و همۀ اینها به هم مرتبط می‌شوند تا جوان را آنی بسازد که بایستی باشد که در آینده پاسخ به نیازهای کشور را بتواند بدهد.

وی ادامه داد: اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنید می‌بینیم که جوان در این پروسه، یک جایی یک توقف‌گاهی دارد که این توقف‌گاه سربازی است، یعنی ما به مدت 2 سال سرباز را می‌آوریم و از آن به‌عنوان جامعه‌پذیری یاد می‌کنیم، یعنی نفر را برای آینده و گرفتن مسئولیت‌های آینده باید آماده کنیم؛ نقش ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح در این جامعه‌پذیری یک نفر برای آماده‌سازی ورود به اجتماع و عرصه مسئولیت، حلقۀ مفقوده‌ای است که کمتر به آن توجه شده است. جامعه‌پذیری، نقش‌پذیری، اطاعت‌پذیری، قانون‌پذیری، اجتماع‌پذیری، همۀ اینها مواردی است که در دورۀ سربازی بایستی تحصیل شود، این است که بعضاً ما اشکال داریم نمی‌توانیم در وجود نفر تحصیل را نهادینه بکنیم، ضعف ماست که بایستی دستگاه‌ها به کمک بیایند تا بتواند این کار انجام بشود.

امیر شیخ اضافه کرد: ما این توقف‌گاهی که در مسیر زندگی این نفر قرار دارد را ارزشمند می‌دانیم و روی آن سرمایه‌گذاری کردیم و گفتیم این جوان یکسری‌ آموزه‌ها را از اجتماع گرفته، برای آن مسئولیت اجتماعی که باید بپذیرد، از آموزش و پرورش و دانشگاه می‌آید و در اینجا می‌ایستد تا در این توقف‌گاه هرس بشود، تنظیم بشود و آماده بشود تا در داخل اجتماع برود و مسئولیت بگیرد؛‌ این آماده‌سازی فرد برای گرفتن مسئولیت بایستی در سربازی انجام بشود.

 

سرباز رشد دهنده سیستم و جزئی از مجموعه است

معاونت آموزش ارتش با تأکید بر نگاه جدید فرمانده کل ارتش در خصوص مسئله سربازی، تصریح کرد: یک تلاش هدفمندی برای اینکه به فرمایش ایشان که به‌عنوان یک راهبرد به ما در سال 1400 و 1401 ابلاغ کردند که بایستی نهادینه بشود، نگاه سرباز به سربازی و نگاه فرماندهان به سرباز، باید تغییر پیدا کند، سرباز دیگر ابزار و عنصر انجام کار نیست، سرباز به‌‌عنوان رشددهندۀ یک سیستم، جزیی از مجموعه است و ما به جای آموزش، به تربیت می‌پردازیم، یعنی تغییر ریل آموزش به تربیت از طریق فرآیندی که عرض کردم.

 

همه سربازان در سال 1401 حداقل یک مهارت خواهند آموخت

وی در خصوص این تغییر رویکرد همچنین بیان داشت: ناظر به همین موضوع طرح‌های بسیار زیادی در ارتش در حال اجرا است، از جمله آنها بحث مهارت‌آموزی است که بخش غالبی است که توان بسیار زیادی از ما را صرف خودش کرده است و برنامه‌ریزی ما این است که، طرح مهارت‌آموزی را که از سال 96 آغاز کردیم، تا سال 1401 تکمیل شود، از سال 1401 سربازی در مجموعه وارد نمی‌شود مگر اینکه یک تخصص و یک مهارت را بیاموزد و با مدرک از اینجا بیرون برود.

امیر شیخ گفت: پس ما دیگر به سرباز به‌عنوان اینکه این سرباز بیاید یک کاری انجام بدهد نیست، ما برای خودمان تکلیف درست کردیم که برای این سرباز کاری بکنیم، به این سرباز مهارت و تخصصی بدهیم که در جامعه به درد او بخورد، تسهیلاتی فراهم بکنیم که یک نفر بعد از رفتن به سربازی، بلافاصله بتواند به شغل وصل شود و دغدغۀ معیشت او رفع شود. الزامات اولیۀ این کار داشتن مهارت و گرفتن گواهینامه مهارت است، برای گرفتن پروانه کسب آن را آماده کردیم و الان حدود 80، 90 درصد سربازهای حاضری که داخل مجموعه هستند دارای این مدرک هستند و سال 1401 باید به صددرصد برسد.

 

اردوگاه 20 روزه ارتش برای سربازان نخبه

امیر شیخ با اشاره به برپایی اردوگاه 20 روزه برای سربازان نخبه، تشریح کرد: ما یک اردوگاهی به مدت 20 روز برای آنها برپا می‌کنیم، همۀ هم‌رشته‌ها را دور هم جمع می‌کنیم، بعد برای‌ آنها حلقه‌های مهارتی گذاشته‌ایم و گفتم با هم بنشینید استارتاپ‌ها، مهارت‌ها، کارهای فناورانه‌ای که با هم داشتید، مشکلات و موانع را بررسی کنید. یک اردوگاه 20 روزه درست کردند که رشته‌های مرتبط با همدیگر در کلونی‌هایی به نام حلقه مهارت، دور هم جمع می‌شوند و فقط در مورد زندگی و آیندۀ خودشان کار می‌کنند، همدیگر را پیدا می‌کنند، دوستانی که از دانشگاه‌های مختلفِ سراسر کشور آمدند، در یک رشته خاص در داخل یک گروهان خاص، سازماندهی شدند، داخل یک آسایشگاه سازماندهی شدند، شب‌ها برای آنها حلقه‌های مهارت می‌گذارند، می‌گویند از لحاظ علمی با هم جدل.و بحث کنید و با هم  سر و کلۀ بزنید تا همدیگر را شناسایی کنید. این سرآغازی است برای تشکیل تیم ها و گروهها که با این کار، تیم درست می‌کنند، استارتاپ‌ها و کارگروه‌هایی شکل می‌گیرد که در یکسال گذشته بسیار تبعات اجتماعی بزرگی داشته و بچه‌هایی همدیگر را پیدا کرده‌اند که قبل از سربازی اصلاً نمی‌دانستند این ظرفیت‌ها کجا هستند! در اینجا عرضۀ توانمندی کردند، کارگروه درست کردند و اینها را ما با هم مرتبط کردیم.

 

آموزش 100 ساعته مهارت‌های زندگی در سربازی

معاون آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص جامعه پذیر کردن افراد در طول دوران سربازی گفت: آموزش‌های ما تغییر کرده است، نوع آموز‌ش‌هایی که به سرباز داریم می‌دهیم متفاوت شده است، مثلاً ما 7 مهارت سبک زندگی را به آنها آموزش می‌دهیم، در بدو ورود 100 ساعت آموزش گذاشتیم که البته خودمان هم آن را ارائه نمی کنیم، جهاد دانشگاهی برای سرباز من در داخل پادگان، 100 ساعت آموزش سبک مهارت‌های زندگی را می‌دهند، این بخش اجتماعی است، آماده کردن نفر برای مهارت‌های مثلاً مالی، ازدواج، سواد رسانه، آسیب‌های فضای مجازی و همۀ آن چیزی که شما در حوزه کاری فکر می‌کنید و در ادبیات رایج تحت عنوان «مهارت‌های زندگی» است، براساس اصول و سرفصل‌های دانشگاهی، اساتید دانشگاهی در آنجا درس می‌دهند، پس من یک دریچه‌ای رو به اجتماع باز کردم که اینها بتوانند این کار را انجام بدهند.

 

توان پهپادی ارتش یکی از خروجی‌های فعالیت‌های علمی است

امیر شیخ با اشاره به فعالیت های علمی صورت گرفته در دانشگاه های ارتش اظهار کرد: ما یک قرارگاهی به نام قرارگاه جهاد علمی داریم، مسئولیت قرارگاه جهادی علمی را امیر فرمانده کل ارتش به امیر سیاری ریاست‌ محترم ستاد تفویض کردند، یک مجموعه متشکل از مسئولین سازمان هستند که فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها را در زمینه اتصال بین جهاد، آماد و دانشگاه رصد می‌کنند، یعنی ایده، پدیده، محصول که دقیقاً بیاید در چرخۀ نیاز عملیاتی ما تعریف بشود. این قرارگاه به صورت ماهیانه بین همه دانشگاه‌ها می‌چرخد، فعالیت‌های پژوهشی آنها را عرضه می‌کنند.  20 محور حوزۀ علوم آینده را به‌عنوان علوم شالوده‌شکن در دستور کار گذاشتیم و دانشگاه‌‌ها در این 20 محور دارند فعالیت می‌کنند و نتایج آن را به ما می‌دهند.

وی ادامه داد: نتیجۀ خروجی یکی از آنها پهپادهایی است که شما در عرصه ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز توانی ایجاد کرده است که دشمن را به محاسبه کشانده است،‌ همان پهپادهایی که در آنجا کار کردند و نتیجۀ و خروجی و محصول عملیاتی آن را امروز در صحنه می‌بینید که به تعداد قابل ملاحظه‌ای تکثیر شده و توان ارتش جمهوری اسلامی ایران را در حوزه پهپادی به قدری بالا برده که الان در محاسبات دشمن و وزن قدرت ملی و قدرت نظامی ما جایگاه پیدا کرده است وامروز برد پهپادهای ما بیش از برد موشک‌های ماست.

 

دستور رئیس جمهور برای مشارکت دولت در مهارت‌آموزی سربازان

امیر شیخ همچنین با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر مشارکت دولت در فرایند مهارت‌آموزی سربازان، بیان کرد: الان نقطه‌قوت ما آقای رئیسی است که به تمام استاندارها دستور داده که وارد این پروژه بشوید و شما دخیل باشید، به تمام وزرا دستور داده است. الان قانون کشور این است و به فرمایش حضرت آقا باید کاری کنیم که این جوان به کار امیدوار شود و ما داریم این کار را انجام می‌دهیم و جوان بداند وقتی به اینجا می‌آید عمرش به بطالت نمی‌گذرد و قرار است اینجا برای زندگی‌اش یک چیزی یاد بگیرد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!