شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۳۱
جمعه، ۱۸ تير، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

سخنگوی وزارت امور خارجه چین: آمریکا مسئول نا آرامی ها در افغانستان

آمریکا به عنوان مقصر آغاز بحران افغانستان، باید مسئولیت این رفتار را بپذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین: آمریکا مسئول نا آرامی ها در افغانستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، مسئولیت توقف ناآرامی و تلاطم موجود در افغانستان، بر عهده آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز پنجشنبه (17 تیر) گفت: اکنون، اوضاع در افغانستان، بر سر دوراهی مهمی بین جنگ و صلح  است که چالش‌های بزرگی را با به همراه خود دارد.

وی ادامه داد: «گرچه آمریکا در حال تکمیل خروج نیروهای نشظامیش از افغانستان است، اما همچنان مسئولیت کمک به این ملت برای حفظ ثبات، توقف تلاطم‌ها و تحقق صلح و بازسازی را بر عهده آمریکا است. چرا که آمریکا به عنوان مقصر آغاز بحران افغانستان، باید مسئولیت این رفتار را بپذیرد تا انتقال آرام [قدرت] در افغانستان تضمین شود. آمریکا نباید این مسئولیت را به گردن دیگران بیندازد و نیروهایش را به سرعت از معرکه خارج کند. باید تلاش‌هایی صورت گیرد تا این اطمینان حاصل شود که خروج نیروهای خارجی به تلاطم و درگیری منجر نمی‌شود.

او در ادامه گفت: چین همواره باور دارد که مذاکرات سیاسی تنها راه صحیح برای حل مسئله افغانستان است. ما از طرف‌ها می‌خواهیم به مذاکرات مسالمت‌آمیز برگشته و منافع کشور و مردم را در اولویت قرار دهند، محرکه گفت‌وگوهای بین افغانی را حفظ کنند، در راستای بازگشت طالبان به جریان اصلی سیاست مسیر میانه‌روی را اتخاذ کنند و چارچوب وسیع و گسترده‌ای را برای آینده سیاسی این کشور رقم بزنند و بنیاد صلح پایدار در افغانستان را پایه‌ریزی کنند.

ونبین در مورد آمادگی کشور چین گفت: چین آمادگی دارد در راستای تلاش فعالانه جهت پیشبرد مذاکرات بین افغانی و صلح و بازسازی در این کشور، به کشورهای منطقه و جامعه جهانی ملحق شود.

ایالات متحده در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر 2001 که در آمریکا به وقوع پیوست، با دیگر اعضای ناتو به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

با اینکه دولت آمریکا پیش‌تر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون حدود نود درصد از سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

بایدن در یک سخنرانی ضمن طرح این ادعا که ارتش آمریکا مأموریت خود در افغانستان را به شکل موثری انجام داده است، گفت: «فرماندهان نظامی به من توصیه کرده‌اند که سریعاً از افغانستان خارج شویم»

نخست وزیر انگلیس نیز در روز پنجشنبه(17 تیر) همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از افغانستان، به نمایندگان پارلمان این کشور خبر داد که حضور اشغالگرانه انگلیس در افغانستان بعد از ۲۰ سال به پایان رسیده است.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند.

«در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در نشست پایانی گفت‌وگوهای بین الافغانی تهران گفت: «شجاعت در صلح مهمتر از شجاعت در جنگ است، زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد، خصوصا در این گفت‌وگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جستجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند».

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!