پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۶:۴۷
سیاست خارجی - کد خبر : 14067
يكشنبه، ۰۷ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

سخنرانی سید ابراهیم رئیسی در اجلاس سازمان همکاری اقصادی اکو

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم به دنبال ارتقای سطح همکاری ها در اکو و ترفيع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه ای و بین المللی است

سخنرانی سید ابراهیم رئیسی در اجلاس سازمان همکاری اقصادی اکو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سید ابراهیم رئیسی امروز ( 7 آذر ) در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو همکاری های اقتصادی (اکو) در عشق آباد سخنرانی کرد.

رئیسی در این نشست اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اولویت ویژه ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است. بی تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان های منطقه ای به عنوان تسهیل کننده همکاری های دو جانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری های اقتصادی "اکو" است.

مجموعه "اکو" علاوه بر بهره مندی از ویژگی های مادی قدرت، همچون جمعیت، نیم میلیاردی، مالکیت یک سوم منابع انرژی جهان، موقعیت بی نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه با خلیج فارس و اقیانوس هند، نیروی انسانی جوان و پرتوان، در بردارنده هویتی ممتاز به نام اسلام است.

ما فقط همسایگانی توانمند نیستیم، بلکه میراث دار و در عین حال پیش برنده یک هویت اصيل منبعث از فرهنگ اسلامی هستیم که قادر است آینده بشریت را در درخشان ترین حالت رهبری کند و هم می تواند بالندگی و نشاط معنوی را به کالبد همکاری های همه جانبه میان ما تزريق نماید.

طی سالیان گذشته دستاوردها و پیشرفت های خوبی در سازمان "اکو" به دست آمده است اما کماکان فاصله معناداری بین موفقیت های حاصله با ظرفیت ها و توانمندی های واقعی سازمان وجود دارد. برای نمونه با وجود پتانسیل های تجاری بالا، تجارت درون منطقه ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم به دنبال ارتقای سطح همکاری ها در اکو و ترفيع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه ای و بین المللی است، گفت: ما معتقدیم ابزارهای موثری برای جهش سازمان وجود دارد که در صورت اشتراک مساعی اعضا می تواند علاوه بر پیشرفت مادی کشورها، سعادت نسل های آینده را تضمین نماید.

البته لازم است به پیامدهای همه گیری کروتا توجه داشت، اینکه نیازمند دخالت جمعی دولت های عضو هستیم تا آثار مخرب همه گیری کرونا را از منطقه دور کنیم و مناسبات و تعاملات فيما بين را با شتاب مناسب و به کمک تجربه هایی که در حوز سلامت و آموزش و تولید دارو داشته ایم، ارتقا دهیم.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش بیشتری در آزاد سازی های تجاری در منطقه اکو ایفا کند. مایلیم همه کشورهای عضو براساس زمان بندی که متناسب با اقتصاد ملی آن هاست در آزادسازی های تجاری در اکو، چه در قالب موافقتنامه اکوتا و چه در قالب مذاکرات تجارت آزاد حضور داشته باشند.

رئیسی درباره اهمیت انرژی و ظرفیت های تجاری و توسعه ای آن، گفت: تکمیل اقدامات ناتمامی همچون ایجاد بازار منطقه ای برق اکو، ایجاد کنسرسیوم شرکتهای انرژی اکو، عملیاتی شدن مرکز انرژی های پاک آلو، و ساز وکار همکاری صنایع پالايشي اكو باید در اولویت قرار گیرد.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جدیت در همکاری در این حوزه ها، آماده است برنامه های آموزشی حوزه نفت و گاز برای کشورهای عضو اکو را توسعه دهد. همچنین علاقه مندی پروژه های انتقال آب به کشورهای متقاضی از جمله جمهوری اسلامی ایران در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمينه هايي همچون اتصال فیبر نوری کشورهای عضو، ایجاد پلتفرم های دیجیتالی مشترک، تبادلات فناورانه، علمی و دانشگاهی، ایجاد بازارهای مشترک منطقه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنين در حوزه تجربه آموزش ساده هوش مصنوعی و آموزش مجازی با اعضا همکاری کند.

رئیس جمهور همچنین درباره اهمیت معماری جدید مالی در اکو خاطرنشان کرد: ظرفیت های تجاری منطقه، الزامات زیرساختی و توسعه ای منطقه، و محدودیت دسترسی به منابع مالی خارج از منطقه ایجاب می کند سازوکارهای موثر تری در قالب یک معماری ملي منطقه ای جدید به کار گرفته شود.

بانک تجارت و توسعه اکو باید با انجام اصلاحات قانونی و رویه ای، نقش پررنگی در تامین مالی مبادلات تجاری مابین کشورهای عضو برعهده گیرد. جمهوری اسلامی ایران آماده است افزایش سرمایه این بانک را با نگاه مثبت مد نظر قرار دهد.

همچنین ایده ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک اکو که در نشست صندوق های ثروت ملی کشورهای عضو که از سوی ایران مطرح شده است را راهگشا می دانیم و در اینجا اعلام می کنم به محض تمهید مقدمات و تاسیس این صندوق در اکو، صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران سهم خود را در اختیار پروژه های تحت پوشش این صندوق قرار خواهد داد.

جمهوری اسلامی از گسترش تعاملات فرهنگی بخصوص همکاری های بین دانشگاهی، در راستای بهره مندی از ظرفیت نخبگان و توسعه دیپلماسی علمی حمایت می کند.

رئیسی با بیان اینکه مشارکت و همراهی کشورهای عضو اکو با حوزه قفقاز در این مرحله می تواند به تعميق و ارتقای نقش سازمان کمک کند، گفت: با توجه به شرایط جدید منطقه قفقاز معتقدیم احیای مسیرهای سنتی و تسهیل جابجایی کالا و مسافر در منطقه پس از سه دهنه به رشد و توسعه منطقه او کمک خواهد کرد.

همچنین بر این اعتقادیم هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه نه تنها به ثبات منطقه کمک نمی کند بلکه رميته تنش های بیشتر در آینده را فراهم می کند.

همکاری میان کشورهای حوزه قفقاز بر پایه احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورها و قواعد بين المللی تامین کننده صلح، ثبات و زمینه ساز پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه خواهد بود. همچنین ثبات در منطقه قفقاز و شکل گیری همکاری های فرامنطقه ای مانند ایجاد کریدور بین المللی خلیج فارس - دریای سیاه، باعث تسريع تجارت و مراودات اقتصادی اعضای اکو می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان اکو در دهه های اخیر ساز و کارهای مناسبی در حمایت از توسعه اقتصادی و بازسازی افغانستان، که در آغوش کشورهای اکو قرار دارد پی ریزی کرده است، گفت: پیام نشست سران اکو به جهان باید حاکی از تداوم حمایت این سازمان از تلاش های افغانستان و مردم تجيب آن در بازسازی و توسعه اقتصادی باشد.

اینک با رسیدن فصل سرما مردم افغانستان بیش از همه به کمک های معیشتی اولیه و سوخت نیاز دارند، اما سوزناک تر از سوز سرما این است که منابع مالی ملت افغانستان توسط اشغالگران آمریکایی محبوس شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعاملات و مراودات جمهوری اسلامی ایران و سازمان اکو تاکید کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت های آن بدون قید و شرط است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم های آمریکا علیه ایران کوچک ترین خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد نکرده است، گفت: ایالات متحده آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و تحميل تحریم های یک جانبه و ظالمانه علیه ایران و استمرار این سیاست ظلم حداکثری نشان داد که منافعش با منافع منطقه ما سازگار نیست.

رئیسی منفعت منطقه را در همکاری های سودمند و برادری ملت های منطقه عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی آماده است همه ظرفیت های خود را برای تحقق این هدف انسانی به کار ببندد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان از مقامات حاضر در نشست های مقامات ارشد، شورای وزیران و شورای نمایندگان دائم اکو پایت آماده سازی استاد این نشست و نشست پانزدهم سران تشکر کرد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!