سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۸:۰۷
علم و فناوری جهان - کد خبر : 11611
چهارشنبه، ۲۰ مرداد، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

سخت ترین شیشه دنیا ساخته شد

دانشمندان چینی با ایجاد تغییر در اتم های کربن توانستند سخت ترین شیشه موجود در سطح دنیا را بسازند که حتی از الماس نیز سخت تر است

سخت ترین شیشه دنیا ساخته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، دانشمندان چینی با ایجاد تغییر در  اتم های کربن توانستند سخت ترین شیشه  موجود در سطح دنیا را بسازند که از نظر درصد سختی ،حتی از الماس نیز سخت تر است و می تواند روی آن خراش ایجاد کند.

براساس این گزارش پژوهشگران علم مواد در آزمایشهای خود در کشور چین اتم‌های کربن را به شکل جدید تغییر دادند و نوعی شیشه سخت از آن ساختند. این شیشه که AM-III نام دارد خاصیت نیمه رسانا داشته و از کربن های اتم ساخته شده و چیدمان آن نیز بر خلاف الماس بطور نامنظم (آمورف) است.

در این رابطه پژوهشگران دانشگاه یانشان Yanshan در چین پس از بررسی چیدمان های مختلف اتم و مولکول ها و تغییر آنها توسط کربن آن را به چیدمان یک توپ فوتبال (فولرن) تغییر دادند که در نهایت چنین شیشه ای تولید شد.

لازم به توضیح است که چیدمان های مولکول کربن به شکل توپ فوتبال فولرن نام دارند و پیش از این محققان بسیاری برای توسعه نانوذرات روی این چیدمان تحقیق کرده بودند. هم اکنون نیز برای ساخت آمورف سخت از شکل دادن این چیدمان استفاده شده است. به طور کلی فولرن با قرارگیری در دما و فشار بالا چنین ترکیبی را ایجاد کرده است. افزایش دما تا جایی ادامه داشت که شیشه موردنظر ساخته شد.

خاطر نشان میگردد طبق آزمایش‌های انجام شده این ماده حدود ۱۱۳ گیگاپاسکال سختی دارد و در مقایسه با الماس که سختی آن ۷۰ تا ۱۰۰ است در رتبه بالاتری قرار میگیرد. به طور کلی تست های مکانیکی جامع انجام شده روی این شیشه نشان داد که AM-III سخت ترین ماده آمورف در جهان محسوب می‌شود.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!