سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۲۰:۲۵
تحلیل نظامی - کد خبر : 7407
دوشنبه، ۰۴ اسفند، ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

سای پلیتیک قدرت دولت ها در نظام بین المللی آینده

فضای سایبری تاثیر روز افزونی در تغییر ماهیت و سرشت تحولات نظام بین الملل دارد. با افزایش تاثیرگذازی فضای سایبری در همه ابعاد قدرت ملی، در آینده نظریات سای پلیتیکی ظهور خواهند کرد.

سای پلیتیک قدرت دولت ها در نظام بین المللی آینده

به گزارش کارگروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به طور معمول اگر چه جغرافيا بر مبناي عناصر طبيعي و ارتباطات متقابل آن با انسان معنا مي يابد، اما فارغ از کارکردها و نقش آفريني اين عناصر، امروزه، دامنه هاي جديدي از فضا شکل گرفته که با توجه به ارتباط آن با گستره جغرافيايي بيانگر شماي جديدي از فضاي جغرافيايي مي باشد.

تلاش انسان براي پديد آوردن جهاني به موازات جهان طبيعي به دليل آن که انسان و محيط يا از طريق آزمون و خطا و يا از طريق تجارب و علم با يکديگر در ارتباط مي باشند، باعث شد تا ساختارهاي مبتني بر شبيه سازي کننده، مد نظر محققان و دانشمندان قرار گيرد، تا از صرف هزينه هاي مادي، معنوي و زماني در پيشبرد هر چه سريع تر علم جلوگيري شود.

علم ژئوپلتیک در پیوند علوم جغرافیا با علوم سیاسی سال ها راهگشای بسیاری از مشکلات و بن بست های سیاسی نظامی و امنیتی دولت ها در روابط بین الملل و تعاملات سیاسی بوده است. اما ماهیت توزیع شده در فضای سایبر و ظهور فناوری های جدید از قبیل زنجیره بلوکی، اینرنت اشیاء، محاسبات ابری، هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده ها و پدیدهایی نظیر رمز ارز ها، پیام رسان های بین المللی و اینترنت ماهواره ای حاکمیت ملی در فضای سایبری و اداره دولت ها را به چالش کشیده است. 

این چالش ها در تعریف مرز های سیاسی و حوزه نفوذ دولت ها بیشتر از بخش های دیگر حاکمیت ملی نمایان است.

فضای سایبری تاثیر روز افزونی در تغییر ماهیت و سرشت تحولات نظام بین الملل دارد. با افزایش تاثیرگذازی فضای سایبری در همه ابعاد قدرت ملی، در آینده نظریات سای پلیتیکی ظهور خواهند کرد که در پدیده های مختلف مانند ارتقاء قدرت، رقابت، همگرایی، واگرایی، نفوذ، بحران، صلح، همکاری، جنگ، امنیت، ثبات، بازرگانی و... ترکیب عقلی و تصویر منظم و مدونی را برای کنش های رفتار های دولت ها در نظام بین الملل ارائه خواهد کرد.

سای پلتیک مطالعه عوامل سایبری تاثیرگذار بر رفتار دولت ها در روابط بین المللی و تعاملات سیاسی است.

سای پلتیک اولین بار توسط مهدی اوریا مدرس دانشگاه جنگ ارتش ج.ا.ا وارد حوزه دفاعی و سیاسی گردید.

در پایان شایان ذکر است که عصر نوين شامل دامنه گسترده اي از کنش ها و واکنش ها است كه  در رفتار های مخاطبان در حوزه های گوناگون تاثیر گذار است و به آن مي پردازد. تحقیقات در حوزه سای پلیتیک اكنون به امري در تحقيقات بدل شده  تا موفقيت فضای سایبر را تضمين كند. پژوهشگران حوزه سایبر اعتقاد دارند تحقيقات در حوزه سای پلیتیک اكنون به حوزه اي كاملا قانوني، مهم و خطير تبديل شده اند.

هیئت تحریریه ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
نظرات کاربران
  1. جالب بود...

پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!